سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جستجوی جنبه‌های فرهنگی انسان‌های مدرن ساکن فلات ایران آغاز شد


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کاوش در محوطه در غار بوف متعلق به 35 تا 40 هزار سال پیش به منظور مطالعه دقیق استقرار پارینه سنگی در این غار ابتدا در سال 85 و سپس 86 به سرپرستی محسن زیدی از پژوهشکده باستان شناسی و نیکلاس کنارد از موسسه پیش از تاریخ و بوم شناسی کواترنر دانشگاه توبینگن آلمان انجام شد.

محسن زیدی سرپرست ایرانی هیات کاوش با اعلام این خبر گفت: کاوش در غار بوف و یافته‌های بدست آمده از آن، به یکی از پرسش‌های اساسی دوره پارینه سنگی جدید در ایران و جهان پاسخ می‌دهد.

وی گفت: با توجه به تاریخ نگاری های انجام شده قدمت این محوطه مربوطه به 35تا40هزار سال پیش است که در برگیرنده مراحل آغازین دوران پارینه سنگی جدید بوده و از قدیمی ترین محوطه های مربوط به این دوره در ایران است.

وی با اشاره به اینکه کاوش دراین غار هنوز به اتمام نرسیده افزود: سنگ بستر غار جز در بخش کوچکی در انتهای آن در قسمتهای دیگر مشاهده نشده است و براساس لایه نگاری و تخمین ضخامت لایه ها هنوز بیش از یک متر از رسوبات پارینه سنگی در بخش دهانه غار وجود داردو می توان بریافتن لایه گذار از پارینه سنگی میانی به جدید امیدوار بود.

این باستان شناس تصریح کرد: داده‌های بدست آمده از این غار یکی از منابع مهم برای مطالعه آغاز دوره پارینه سنگی جدید در کشور بوده که براساس آن بازسازی جنبه‌های فرهنگی انسان در این دوره میسر شده است.

زیدی عنوان: هر چند با انجام دو فصل کاوش در این محوطه به برخی از پرسش‌های بنیادی پاسخ داده شده است، با این وجود وضعیت توالی فرهنگی آغاز پارینه سنگی جدید و به ویژه دوران گذار از پارینه سنگی میانه به جدید هنوز از پرسش‌های اساسی است که امیدواریم با ادامه کاوش لایه‌های تحتانی در فصل سوم به این موضوع دست یابیم.

وی همچنین گفت: انجام تاریخ گذاری‌های بیشتر نیز ما را برای دستیابی به این هدف کمک خواهد کرد.

زیدی در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با ادامه کاوش در این محوطه تا رسیدن به سنگ بستر بتوان به اهداف مهم پروژه دست یافت و تصویری روشن از جنبه‌های معیشتی و فرهنگی نخستین انسان‌های مدرن در درون فلات ایران ارائه کرد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ فصل سوم کاوش غار بوف واقع در شهرستان رستم، استان فارس که با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود، تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
‫آغاز گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا در ایتالیا‬‎