سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نادرترین بیماری‌های 2015 در آمریکای لاتین


به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، در طول سال 2015 هزاران نفر از مردم منطقه آمریکای لاتین قربانی بیماری‌های نادری شدند که بیشتر آن‌ها از آفریقا به این منطقه منتقل شده‌اند؛ البته برخی از این بیماری‌ها برای اولین بار در همین منطقه دیده شدند و شگفتی بسیاری را به وجود آوردند.

در حالی که در سال 2015 حشرات به عنوان عامل اصلی شیوع بسیاری از بیماری‌ها در بین مردم این منطقه شناخته شده‌اند اما موارد دیگری نیز در ابتلا مردم به بیماری‌ها نقش داشته و موجبات نگرانی و اضطراب روز افزون آن‌ها را فراهم کردند.

برخی از این بیماری‌ها نظیر ویروس «چیکونگونیا» که غالبا پیشینه آفریقایی دارند وضعیت بهداشت در کشورهای این منطقه را زیر سوال می‌برد.

«چیکونگونیا»

 «چیکونگونیا» نام ویروسی است که علائم ناشی از آن برای اولین بار در سال 1952 در جنوب تانزانیا دیده شدند.

این ویروس در سال 2013 در قاره آمریکا دیده شد سپس در سال 2014 در منطقه آمریکای لاتین شیوع پیدا کرده و توجه همه را به خود جلب کرد؛ کانون اصلی شیوع ویروس «چیکونگویا» جمهوری دومینیکن بود که تا اواسط سال 2015 نیز در آن‌جا ماند.

می‌توان گفت که در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین جمهوری دومینیکن بیشترین تعداد مبتلایان و کشته شدگان را به خود اختصاص داده است.

«چیکونگونیا» بیماری مناطق استوایی است که از طریق پشه‌ها در آفریقا، هند، کارائیب و آمریکای جنوبی و مرکزی منتقل می‌شود؛ حتی در تست‌های پزشکی نیز این امکان وجود دارد که «چیکونگونیا» با بیماری‌های دیگر دارای علائم مشابه اشتباه گرفته شود.

بیماری «چیکونگونیا» یا خم کننده مفاصل توسط پشه‌های «آئدس» به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری درحال سرایت به سراسر جهان است و به طور دوره‌ای شیوع جدید آن مشاهده می‌شود.

این عفونت ویروسی می‌تواند به اشکال گوناگون ظاهر شود؛ ممکن است علائم بیماری در بیماران مبتلا به «چیکونگونیا»  از یک تب ساده تا یک درد شدید مفصلی در حال تغییر باشد.

شیوع این بیماری به دلیل تعداد بالای مبتلایان و کشته شدگان سراسر منطقه آمریکای لاتین را در وضعیت هشدار قرار داد.

ویروس «زیکا»

ویروس «زیکا» برای اولین بار در سال 2015 در این منطقه شایع شد؛ عامل اصلی بروز این بیماری همان پشه‌ حامل ویروس «چیگونگویا» است اما این‌بار علائم بیماری افزایش می‌یابند؛ از علائم این بیماری می‌توان به سردرد، ضعف، درد ماهیچه‌ها، درد مفاصل، بروز التهاب و ورم در دست‌ها و پاها، ورم ملتهب چرکی، تورم اندام‌های تحتانی، خارش پوست که عموما از پوست صورت آغاز می‌شود و به تدریج به بخش‌های دیگر بدن نیز انتقال می یابد.

این ویروس برای اولین بار ر دهه 1940 میلادی در بین مردم ساکن در جنگل‌های «زیکا» واقع در اوگاندا مشاهده شد سپس در سال 2014 برای اولین بار در منطقه آمریکای لاتین و در جزیره «پاسکو» واقع در شیلی دیده شد.

پیش‌تر از این تاریخ سازمان بهداشت جهانی از شیوع ویروس «زیکا» در منطقه آمریکای لاتین خبر داده بود.

اولین موارد بیماران مبتلا به ویروس «زیکا» در ماه مه در برزیل گزارش شدند سپس سازمان جهانی از شیوع این بیماری در پاناما، پاراگوئه، مکزیک و ونزوئلا خبر داد.

مقامات سازمان بهداشت برزیل در پی شیوع این بیماری ناشناخته اعلام شرایط بحرانی کرد و از مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی در ارتباط با این بیماری را جدی بگیرند.

سرطان انگلی

در ماه نوامبر سال 2015 نتایج بررسی و تحقیقات از یک پرونده پزشکی شگفت انگیز منتشر شد، در این گزارش نوشته شد که یک بیمار در اثر ابتلا به ویروس سرطانی غیر انسانی جان باخته است.

این مرد به علت تومورهایی که از سلول‌های سرطانی نوعی کرم روده تشکیل شده بود، جان خود را از دست داد.

در ژانویه سال 2013، یک مرد 41 ساله کلمبیایی، با تب، سرفه، ضعف شدید و کاهش وزن به مدت چندین ماه به پزشک مراجعه می‌کند.

هفت سال قبل پزشکان برای این مرد تشخیص ویروس ایدز را داده بودند اما بیمار داروهای تجویزی را مصرف نکرده بود و از این رو سیستم ایمنی بدنش بسیار ضعیف شده بود.

علاوه بر این در روده فرد بیمار نوعی کرم نواری هم دیده شده بود؛درمان ضد کرم و ضد ویروس برای بیمار شروع شد.

از بعضی از این تومورها نمونه برداری و از مرکز کنترل بیماری آمریکا کمک خواسته شد اما بیماری پیشرفت می‌کرد و دوباره از غدد لنفاوی نمونه برداری شد.

بروز این بیماری و انتقال سلول‌های سرطانی از انگل به انسان در تاریخ پزشکی بی‌سابقه بود.

آن مرد در سال 2013 درگذشت و پزشکان به بررسی این بیماری پرداختند به طوریکه در نوامبر سال 2015 نتایج این تحقیقات و بررسی‌ها در غالب اطلاعاتی درباره یک نوع بیماری ناشناخته منتشر شد.  

«گوئبودوسس»

«گوئبودوسس» نام یک نوع بیماری نادر است که برای اولین بار در جمهوری دومینیکن و مشخصا در استان «باراهونا» (جنوب غرب جمهوری دومینیکن) دیده شد؛ عوامل بروز این بیماری تاکنون کشف نشده‌اند.

طبق گزارش‌های دریافتی این بیماری نوعی اختلال ژنتیکی است که در زمان بروز تغییرات دوران نوجوانی فرد مانع فعالیت هورمون تستوسترون در بدن می‌شود.

برای مثال «جانی» یک از مبتلایان به این بیماری نادر بود، وی با وجود اینکه در سنین نوجوانی به سر میبرد اما همچون دختر بچه‌ها رفتار می‌کرد و از لحاظ فکری و مغزی رشد رشد نامتعادلی داشت.

«همانژیوم ریوی»

در یکی از پرونده‌های پزشکی یک نوجوان 14 ساله شیلیایی به منظور جلوگیری از ابتلا به سرنوشت خواهر 17 ساله خود که مبتلا به یک نوع بیماری نادر ریوی بود، نیاز ضروری به پیوند ریه پیدا کرد.

این نوجوان مبتلا به بیماری «همانژیوم ریوی» بود، نوعی نابهنجاری در ریه فرد که فرآیند اکسیژن رسانی به سلول‌های خونی را دچار اختلال می‌کند.

شاید در تمام دنیا تنها 50 مورد مشابه این پرونده به ثبت رسیده باشد.

انتهای پیام/ح

http://fna.ir/9QKZW7


ویدیو مرتبط :
جاذبه های آمریکای لاتین