فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



کتاب سینمای مستند و باستان شناسی رونمایی شد


به گزارش شامگاه دوشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، آیین رونمایی از کتاب «سینمای مستند و باستان شناسی» با حضور علیرضا قاسم خان (گرد آورنده و تنظیم کتاب)، احمد محیط طباطبایی (کارشناس میراث فرهنگی) و مهناز گرجی ( کارشناس سینما) برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از رونمایی از کتاب «سینمای مستند و باستان شناسی»، قاسم خان با بیان این که این کتاب محصول اولین همایش سینمای مستند و باستان شناسی است که دی ماه سال گذشته برگزار شد، اظهار کرد: ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همواره به این موضوع فکر کرده ایم که نیاز به یک بررسی در حوزه بینا رشته ای وجود دارد و امروز خوشحالیم که این کتاب تدون و چاپ شده است.
وی با اشاره به این که در ابتدا انتظار دریافت بیش از 60 مقاله در حد عالی را نداشیم، افزود: اما به طور حیرت انگیزی مقالات بسیار خوبی به دست ما رسید و این در حالی بود که ما درباره دو رشته نزدیک اما منفک از هم طرح موضوع می کردیم.
این پژوهشگر در ادامه به متن کتاب که تمامی به قلم نویسندگان ایرانی است و هیچ ترجمه ای در آن وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: موضوع بینا رشته ای از جمله بحث هایی است که نیاز به آن بسیار وجود دارد و امیدواریم در ادامه این کار بتوانیم در باره روانشناسی و مستند همچنین موضوعات دیگر آثار درخور تاملی را تالیف کنیم.
در ادامه نشست مهناز گرجی نیز درباره کتاب «سینمای مستند و باستان شناسی» گفت: قطعاً کمبود چنین کتابی احساس می شد و این که ما توانسته ایم به زبان فارسی مرجعی مناسب درباره مستند و باستان شناسی تهیه و تدون کنیم قابل تحسین است.
وی با اشاره به اینکه این کتاب می تواند مرجع مناسبی برای علاقه مندان به موضوعات مرتبط با آن باشد، افزود: برگزاری همایش هایی که نهایتا منجر به تالیف چنین کتابی شود باعث به روز شدن اطلاعات پژوهشگران و جهش علمی آنها خوهد شد.
سید احمد محیط طباطبایی نیز در بخش پایانی این نشست با بیان این که سینمایِ باستان شناسی عمرش کم نیست و به دهه 40 باز می گردد، گفت: این که باستان شناسی بتواند از زبان هنر برای بیان اطلاعات خود استفاده کند ارزشمند است و این کتاب نیز در همین راستا حرکت کرده است.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا مستند ساز که درباره باستان شناسی می خواهد فیلم بسازد حتما باید تخصص باستان شناسی داشته باشد؟ توضیح داد: پاسخ من منفی است و تجربه این را نشان داده مثلا در فیلم تپه های قیطریه به کارگردانی مسعود کیمیایی که درباره یک کاوش باستان شناسی است،کارگردان تخصص جدی درباره باستان شناسی ندارد اما فیلمی با آن ظرافت و زیبایی تولید می شود.
شبک **فراهنگ**9246** 1917

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
رونمایی از کتاب «قائم شهر؛ باستان شناسی و آثار تاریخی»