سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مبادا کرسنت‌های دیگر دامان منافع ملی را آلوده کند/ دعوت از زنگنه برای حضور در دانشگاه‌ها


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد نوروزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نوشت: این روزها نگرانی‌های منتقدین و صاحب‌نظران برانگیخته شده که مبادا کرسنت‌های دیگری دامان منافع ملی را آلوده به ندانم کاری‌ها و بهره برداری‌های سیاسی‌ کند.

در ابتدای این نامه خطاب به زنگنه آمده است: چندی است که بحث‌های مربوط به وزارتخانه تحت هدایت حضرت‌عالی نقل محافل رسمی و غیر رسمی داخلی و خارجی شده‌است و گمانه زنی‌های مختلف راجع به نوع تصمیم‌گیری و مدیریت ذخایر زیرزمینی مهمی چون نفت و گاز، تبدیل به یکی از دغدغه‌های اساسی مردم و نخبگان کشور گردیده است.

نوروزی ادامه داد: دغدغه‌ای که امروز بیش از هر زمان دیگری توجهات را به سمت خود جلب کرده و تمامی اقشار مردم علی‌الخصوص نخبگان دانشگاهی را نسبت به وضعیت آینده بزرگترین و مهم ترین منابع طبیعی کشور نگران ساخته است. تمامی از این نوع دغدغه‌های امروز کشور ریشه‌های گوناگونی دارد و موارد پر ابهام بسیاری فضای نگران کننده این روزها را تشدید کرده است. اما بدیهی‌ست که ریشه واحد همه این آشفتگی‌ها در قراردادی است که چند سالی‌ست گریبان کشور را گرفته و آن را مبدل به نقطه تاریک و ابهام آمیز تاریخ وزارت نفت کشور کرده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران تاکید کرد: کرسنت که اخیرا به واژه نام آشنای فضای رسانه‌ای تبدیل شده نام همان شرکت اماراتی است که در سال 1381- یعنی در زمان تصدی‌گری جنابتان بر وزارت نفت- طی قراردادی بهره برداری بخشی از میادین نفتی و همچنین گازی کشور به آن واگذار شد. اما پس از گذشت حدودا 13 سال،هنوز حاضر به پاسخگویی در برابر نقاط ابهام آمیز و تاریک این قرارداد- که منافع ملی را علنا خدشه دار کرده است- نشده‌اید. هنوز پاسخ مستدل،محکم و متقنی به هزاران سوال منتقدین و دلسوزین کشور پیرامون انحرافات قرارداد مذکور ارائه نداده اید.

در ادامه این نامه آمده است: هنوز دلیل اینکه چرا درست در زمانی که روسیه گاز را با قیمت 230 دلار به اروپا صادر می‌کرد و همچنین کشور طرف قرارداد یعنی امارات از دیگر همسایه خود یعنی قطر گاز را با بهای 65 دلار تهیه می‌کرد، گاز کشور را با بهای ناچیز 18 دلار به حراج گذاشتید، مشخص نیست. هنوز علت اینکه چگونه شده است که شرکت کرسنت در یک فضای غیر رقابتی، مستقیم و بدون مذاکره با دیگر شرکت‌ها توانسته است اقدام به انعقاد قرارداد با وزارت نفت تحت تصدی شما نماید، مبهم و پر از شائبه‌های گوناگون است.

نوروزی افزود: هنوز دلیل اینکه چرا علیرغم مدت طولانی قرارداد و ارزش اقتصادی آن، این قرارداد فاقد مصوبه شورای اقتصاد کشور بوده و  چگونه تمام تصمیمات مربوط به جزئیات و شرایط این قرارداد توسط مسئولان وقت شرکت ملی نفت ایران و مدیر وقت بازاریابی و فروش گاز اتخاذ شده است ابهامی است که اذهان آحاد ملت را مشوش ساخته است.

در قسمت دیگری از این نامه تاکید شد: هنوز علت اینکه چه چیزی باعث شده است که وزیر وقت نفت (یعنی حضرت‌عالی) بدون توجه به افزایش جهانی قیمت نفت و گاز، طبق مفاد قرارداد برای یک دوره 7 ساله و یک دوره 18 ساله (یعنی جمعا 25سال)، به این نتیجه برسد که قیمت نفت پایدار خواهد ماند؟! در حالیکه پس از مدت کوتاهی از امضای قرارداد روند افزایش قیمت نفت در جهان آغاز شد و ادامه این روند نیز قابل پیش‌بینی بود.  بنابراین لازم بود هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران از همان هنگام برای اصلاح و افزایش قیمت اقدامات خود را در برابر شرکت کرسنت شروع می‌کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران اظهار داشت: هنوز شفاف سازی لازم در رابطه با این نکته از قرارداد از سوی جنابتان صورت نگرفته است که مذاکرات کرسنت، حدود سه سال پیش از قرارداد (در سالهای 77 و 78) آغاز شده بود و در سالهای دوره مذاکره، قیمت جهانی نفت حدود 12 تا 14 دلار برای هر بشکه در نوسان بود و به همین دلیل قیمت مورد مذاکره بر پایه هر بشکه نفت خام 18 دلار تعیین گردید. 

نوروزی ادامه داد: قیمت نفت در سال 2001 میلادی (1380) به حدود 24-23 دلار افزایش یافت و قرارداد کرسنت در همین سال امضاء شد. بنابراین آشکار است که وقتی قیمت نفت در زمان عقد قرارداد حدود 23 تا 24 دلار در هر بشکه است امضاء قرارداد براساس قیمت نفت 18 دلار برای هر بشکه از هر جهت نادرست و غیرقابل توجیه است.در حالیکه چنین بدیهیات عقلانی در زمان انعقاد این قرارداد مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در ادامه این نامه خطاب به زنگنه آمده است: اینها تنها بخشی از ابهامات و سوالات قشر جوان و نخبه کشور نسبت به قراردادهای منعقد شده باشرکت کرسنت است که جنابعالی تا کنون پاسخ درخور و شایسته برای این مسائل ارائه نکرده‌اید و همچنان منتقدین این قرارداد و در صدر آن جنبش دانشجویی مسلمان را در نگرانی ابهام میزی فرو برده برده‌اید که این نگرانی‌های بجا روزی دامان وزارت نفت را خواهد گرفت.

نوروزی در ادامه نامه خود به وزیر نفت تصریح کرد: انتظار می‌رفت که جنابتان از وقایع تلخ گذشته که پیرامون پرونده کرسنت حاصل شد، (پس از ضرر چند میلیون دلاری به منافع ملی در جریان این پرونده) تجربه لازم را اندوخته باشید. اما این روزها همه اخبار و نکاتی که از وزارتخانه حضرت‌عالی به گوش جوانان دلسوز این مرز وبوم می‌رسد، خبرهایی امیدوار کننده نسبت به اطمینان از « تکرارناپذیری فاجعه کرسنت» نیست. بلکه اتفاقا همان اتفاقات 13 سال پیش به نحوی دیگر در حال تکرار شدن است.

نوروزی ادامه داد: درست در روزهایی که جزییات دقیق مصوبه اخیر هیات دولت پیرامون الگو‌های جدید قراردادهای نفتی منتشر نمی‌گردد مجددا نگرانی‌های منتقدین و صاحب نظران برانگیخته شده است که مبادا کرسنت‌های دیگری دامان منافع ملی ما را آلوده به ندانم کاری‌ها و بهره برداری های سیاسی‌ای کند که سابق بر آن کشور را دچار هزینه‌های هنگفتی کرده است.

در ادامه تصریح شد: آیا بهتر نیست که به‌جای حمایت از ضرب و شتم دانشجویانی که نگران منافع کشور هستند، در محافلشان حاضر شوید و محکم و با قدرت از تلاش‌هایتان برای پاسداری از منافع ملت دفاع کنید؟! تا هم دانشجویان و به تبع آن آحاد ملت ایران از تلاشهایی که در این زمینه انجام می‌دهید با خبر گردند.

نوروزی افزود: حال در چنین شرایطی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نظر دارد همایشی در روز دوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور چند تن از منتقدین کشور پیرامون شفاف سازی این قرارداد‌های نفتی برگزار کند. فلذا از حضرت عالی نیز دعوت می‌گردد برای یک بار هم که شده در میان این دانشجویان حضور پیدا کرده و به سوالاتشان پاسخگو باشید.

در خاتمه این نامه تاکید شد: شاید اصلا دانشجویان با آن تصوراتی که برای شما ساخته‌اند متفاوت باشند. کما اینکه اگر تصورات جنابتان از این دلسوزین ملت تصوری درست بود هرگز از ضرب و شتم دانشجویان جلوی ساختمان وزارتتان حمایت نمی‌کردید. آیا زمان آن نرسیده که تمام این پرده‌ها کنار رود و مشخص شود پاسداران منافع ملت ایران چه کسانی هستند. جناب آقای زنگنه ما منتظر قدوم شما و یا نماینده تان هستیم.

انتهای پیام/                                                                                                 

http://fna.ir/L15AQ9


ویدیو مرتبط :
‫واکنش جالب زاکانی به ادعای 4سال پیش زنگنه در مورد کرسنت!‬‎