فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مجید مجیدی چهره سال 94 ادبیات و هنر انقلاب اسلامی شد/ مجیدی: از آوینی یادگرفتم پای اعتقادم بایستم


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم چهره سال هنر انقلاب اسلامی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فاضل نظری دبیر انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی با اشاره به نحوه انتخاب نامزدهای این دوره از چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: 19 نفر از هنرمندان متعهد و انقلابی این کشور در یک فرایند انتخاب مرحله به مرحله قرار گرفتند و با داوری 70 نفر از کارشناسان و خبرگان فرهنگی در مرحله اول به 9 نامزد رسیدیم که رسانه‌ای شد و در مرحله بعدی 6 نفر از آنها را به عنوان نامزد چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند. امشب و در پایان مراسم چهره سال 94 هنر انقلاب معرفی می‌شود.

مومنی شریف:سال گذشته در انتشارات سوره مهر بالغ بر 11 میلیارد تومان فروش داشتیم

در ادامه مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: کسانی که از ادبیات و هنر پیش از انقلاب خبر دارند از شکاف جامعه هنری با دنیای متدین‌ها مطلع هستند و عظمت و شگفتی هنر انقلاب را بیشتر درک می‌کنند. هفته هنر انقلاب اسلامی فرصت مقتنمی است که در مورد مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی که هنر آن است دقت کنیم. 

وی افزود: مهمترین کاری که هنرمندان انقلاب اسلامی انجام داده‌اند وجه تاسیسی و ایجادی در زمینه هنر انقلاب بود بعد از انقلاب ما پیشرفت‌های اقتصادی، کشاورزی و علمی داشتیم ولی با افتخار می‌توانیم بگوییم که هنر انقلاب اسلامی حائز ویژگی‌هایی است که در نوع نگاهش به هستی، آفرینش و انسان  متفاوت از سایر مکاتب هنری است تا حدی که دانشگاه‌ها در مورد این مکتب پژوهش‌های فراوانی کرده‌اند. 

رئیس حوزه هنری اضافه کرد: از ویژگی‌های سال 94 میزان پایان نامه‌های دانشگاهی است که با موضوع ادبیات هنر انقلاب اسلامی منتشر شد.

مومنی شریف خاطر نشان کرد: علی‌رغم آنچه گفته می‌شود آثار هنری با بحران مخاطب مواجه هستند،‌ آثاری در بخش‌های مختلف حوزه هنری خلق شدند که با استقبال کم نظیر مردم مواجه شد. مثلا در حوزه کتاب و انتشارات سوره مهر بالغ بر 11 میلیارد تومان فروش داشتیم که نسبت به سال قبل از آن 2 برابر رشد را شاهد بودیم. 

وی افزود: در حوزه سینما، سینماهای حوزه از فروش بالایی برخوردار بودند و فیلم سینمایی محمدرسول الله(ص) اکران شد و با استقبال گسترده‌ مردم همراه شد. 

رئیس حوزه هنری همچنین گفت: تمام تلاشمان این است که اثری هنری که خلق می‌شود به گونه‌ای باشد که از حیثیت هنری خود دفاع کند و دیگر این که در شیوه‌ای درست ارائه گردد.

مومنی شریف در صحبت‌هایش از هنرمند جوان گرافیست مرحوم احمدی سخا که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت‌ داشت و همچنین از شهید سیاح ‌طاهری از شهدای مدافع حرم که با هنرمندان و سینماگران کشور همکاری داشت، یاد کرد.

بالاخره مشخص نشد که چرا «رستاخیز» اکران نمی‌شود

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به مشکل اکران فیلم رستاخیز در سال 94 اشاره کرد و گفت: فیلم سینمایی رستاخیز با پرداخت به اسلام اموی و با نظر کارشناسان و در ساختی هنرمندانه آماده نمایش بود، اما علی‌رغم میل نظام، علی‌رغم میل هنرمندان و علی‌رغم میل مردم و رسانه‌ها از اکران داخل کشور و بین‌الملل بازماند.

مومنی شریف افزود: در آخر هم مشخص نشد که چرا «رستاخیز» اکران نمی‌شود. این نشان می‌دهد که ما به یک قرارگاه فرهنگی و هنری نیاز داریم که وقایع فرهنگی را به خوبی رصد کند و با تحلیل اقدام کند. اگر این فیلم اکران می‌شد قطعاً در بین نامزدهای چهره سال هنر انقلاب چهره‌های دیگری هم دیده می‌شد. 

بحرانی:سر پروژه ملک سلیمان، راندمان کاری قدیریان از چینی ها هم بیشتر بود

در ادامه مراسم اسامی تک تک نامزدهای چهره سال هنر انقلاب معرفی شد و هنرمندان در تجلیل از آنها سخنرانی کردند. شهریاربحرانی در مورد عبدالحمید قدیریان نامزد چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: در قرآن از افراد با صفاتشان نام می‌برد دوست دارم که در تجلیل از قدیریان از صفت این هنرمند یاد کنم. من روزی را برای او ندیدیم که استراحت کند یا به سرگرمی و تفریح بگذراند، من قدیریان را همیشه در حال کار دیدم. 

وی افزود: قدیریان سال گذشته نمایشگاه نقاشی برگزار کرد که ماه رمضان و با زبان روزه و با چشمانی اشکبار آثاری با یاد حماسه عاشورا خلق کرده بود. 

کارگردان ملک سلیمان در ادامه با اشاره به این که قدیریان فردی جامع به لحاظ هنری است، گفت: قدیریان در حوزه‌های نقاشی، گریم سه بعدی، طراحی صحنه و حتی به عنوان کمک کارگردان در کنار من حضور داشته است. 

شهریار بحرانی با ذکر خاطره‌ای از ساخت فیلم ملک سلیمان گفت: جلوه‌های ویژه ملک سلیمان را چینی‌ها انجام دادند ولی خاطرم هست که قدیریان 123 پلان جلوه ویژه را در عرض 2 ماه انجام داد، راندمانش از چینی‌ها که خیلی کار می‌کنند بیشتر بود. 

سرهنگی: بار عمده‌ای از ادبیات دفاغ مقدس روی دوش خانم‌هاست

در ادامه این نشست مرتضی سرهنگی که سال گذشته چهره سال هنر انقلاب شده بود، برای تجلیل از مهناز ضرابی‌زاده یکی دیگر از نامزدهای امسال گفت: جنگ‌های دفاعی همانطور که رزمندگان خودش را پیدا می‌کند نویسندگان خودش را هم می‌یابد، امروز بار عمده‌ای از ادبیات دفاع مقدس روی دوش خانم‌هاست.

وی ادامه داد: خانم ضرابی‌زاده در جایی به من گفت: من 2 دختر دوقلو دارم و دختر سوم من (دختر شینا) است. این نویسنده آثار دفاع مقدس کارهایش از جنس دلدادگی است و به تنهایی خاطرات دفاع مقدس یک استان را به دوش می‌کشد. 

نیرومند: انیمیشن شاهزاده روم پرفروش‌ترین انیمیشن، سینمای ایران است

در  ادامه مراسم محمد حسین نیرومند به تجلیل از هادی محمدیان دیگر نامزد چهره سال هنر انقلاب گفت: انیمیشن شاهزاده روم نه تنها پرفروش‌ترین انیمیشن سال بلکه پرفروش‌ترین انیمیشن سینمای ایران است. محمدیان و تیمی که او را همراهی می‌کرد کار بزرگی انجام داد. کسانی که در حوزه سینما فعالیت کردند می‌دانند که ساخت اثر دینی مشکل است بعد از آن اثری که در مورد ائمه باشد مشکل‌تر است به خصوص که بخواهی انیمیشین بسازی که شکل فانتزی دارد که از همه مشکل‌تر. تیم انیمیشن شاهزاده روم بر همه این سختی‌ها پیروز شد و توانست مخاطب را با خود همراه کند.

در ادامه مراسم کوروش زارعی بازیگر تئاتر در تجلیل از جواد افشار کارگردان سینما و تلویزیون و نامزد چهره هنر انقلاب اسلامی گفت: جواد افشار به عنوان یک همشهری قمی از همان اوایل انقلاب علاوه بر مبارزات انقلابی در صحنه تئاتر با مضامین انقلابی درخشید، او در حوزه هنری قم کارش را شروع کرد و در سال‌های جنگ در سن 16 سالگی به جبهه رفت و آنجا هنرنمایی کرد. او در عملیات کربلای 4 پاهایش را در کسوت غواصی از دست داد و جانباز شد.

وی خاطر نشان کرد: من سال گذشته تئاتر اروند خون را با موضوع شهدای غواص به روی صحنه بردم، جواد افشار وقتی این اجرا را دید به من گفت تا به حال جرات نمی‌کردم در مورد شهدای غواص فیلم بسازم ولی فیلم بعدیم را در مورد شهدای غواص خواهم ساخت. 

زارعی در آخر گفت: جواد افشار آثار ماندگاری در تلویزیون مثل پول کثیف، مادرانه و سریال پربازدید کیمیا را ساخته است. او برای ماه رمضان امسال هم سریال برادر را می‌سازد که امیدوارم مثل کارهای قبلی موفق باشد. 

در ادامه مراسم عبدالحمید قدیریان و محمدحسین نیرومند از خانواده گرافیست انقلابی، مرحوم حسین احمدی سخا تقدیر کردند. 

فرزند شهید سیاح طاهری: پرستویی جهادگر و بسیجی گمنام در عرصه فرهنگی است

در ادامه مراسم محمد حسین سیاح طاهری فرزند شهید به تجلیل از پرویز پرستویی هنرمند نامزده چهره سال هنر انقلاب گفت: پرویزپرستویی را از زمانی که حاج کاظم آژانس شیشه‌ای بود می‌شناسیم تا همین حاج حیدر بادیگارد، او برای انجام کارهای فرهنگی در مناطق مختلف کشور با پدرم ارتباط کاری داشته‌ است ولی این ارتبات فراتر رفت و شکل دوستی پیدا کرد. 

فرزند شهید سیاح طاهری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی پرویز پرستویی در مناطق محروم کشور گفت: پرستویی خالصانه در جشنواره‌های متعدد در مناطق محروم حاضر می‌شد و پدرم را همراهی می‌کرد او در مسابقات کتاب‌خوانی و جشنواره‌های مدرسه‌ای در مناطق محروم حضور پیدا می‌‌کرد و از محبوبیتی که به دست آورده بود برای این کارها هزینه می‌کرد. پرستویی جهادگر و بسیجی گمنام در عرصه فرهنگی است که فعالیت‌های خیریه و غیر هنریش کمتر دیده شده است. 

میرکریمی: نامزدهایی که اعلام شدند مصداق هنرمند انقلابی هستند

در ادامه مراسم رضا میرکریمی کارگردان سینما که برای گرامیداشت مجید مجیدی نامزد چهره هنر انقلاب اسلامی برای سخنرانی آمده بود، گفت: قبل از هر چیز یادی از شهید آوینی می‌کنم  و یادی می‌کنم از هنرمند مرحوم فرج‌الله سلحشور که هر جایی رفتم حتی در شاخ آفریقا تاثیر فعالیت‌ فرهنگ&


ویدیو مرتبط :
مرتضی سرهنگی چهره سال هنر انقلاب اسلامی 1393