قیمت اجاره یک شب خانه‌ مجردی در تهران!


خانه‌ مجردی در تهران، شبی چند؟خانه‌هایی که بدون هیچ مدرک شناسایی تنها برای چند ساعت اجاره داده می‌شوند. تعداد بسیاری از جوانان ایرانی اوقات فراغت خود را در چارچوب‌های صحیح و فضای سالم می‌گذرانند، تفریحاتی که ریشه در فرهنگ و تاریخ کشورمان دارد در این میان عده‌ای سودجو هم از این فرصت سوء استفاده کرده و برخی از جوانان را با اجاره دادن خانه‌های خالی خود به فضاهایی نامتعارف و زمینه های بروز خطا می‌کشانند.

وجود خانه ها و ساختمان های خالی از سکنه باعث وسوسه تعدادی از صاحب‌خانه‌ها میشود تا با مبالغی بالا حتی برای یک شب آن را اجاره دهند. برای این افراد تفاوتی نمی‌کند که چه کسانی وارد خانه می‌شوند و تنها به پولی می اندیشند که دریافت می‌کنند.

*خانه‌های چند ساعته

اجاره این خانه‌ها برای قشر خاصی از جامعه که درآمدهای گزافی را در اختیار دارند مبلغ زیادی محسوب نمی‌شود. برخی از جوانان نیز بدون اطلاع خانواده ساعاتی را سپری می‌کنند و گمان می‌کنند اوقات خوشی را در پیش رو دارند غافل از اینکه گاهی صدمات جدی بر روح و روان آنها وارد خواهد شد.

رضا 32 ساله می‌گوید: وجود این منازل موجب انحراف جوانان و همچنین برخی مردان متاهل می‌شود و این اتفاق به بنیان خانواده آسیب می‌رساند.

دکتر علی رجبلو، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز می‌گوید: به دلیل اینکه این مسئله از جانب نهادهای مسئول کنترل نمی‌شود دارای نتایج ناگواری است همین مساله موجب شده افرادی درصد سوء استفاده برآیند و برای تفریحات ناسالم و غیر مجاز به این مراکز روی بیاورند.

*خانه‌ای که مجرد و متاهل نمی‌شناسد

برخی از افراد به اشتباه تصمیم می گیرند ساعاتی را بدون خانواده و خارج از چارچوب عرف و شرع بگذرانند در حالیکه از این واقعیت غافل هستند که اینگونه گذران اوقات چه آسیب های غیر قابل جبرانی را بر زندگی آینده آنها و اطرافیانشان خواهد گذاشت.

صاحبان اینگونه خانه بدون توجه به اینکه عده‌ای از جوانان برای وقت گذرانی بیهوده محلی را از آنها اجاره می‌کنند تنها به فکر درآمد زایی این منازل خالی از سکونت می‌اندیشند و گاهی مبالغ نامتعارفی را به آنها پیشنهاد می‌دهند. البته قیمت اجاره‌ ی این منازل در نوسان است و با توجه به منطقه ارزان و گران می‌شود و در میان آنها آپارتمان‌های مبله و مجهز نیز پیدا می‌شود.

مریم 29 ساله،‌ساکن یکی از مناطق شمالی تهران می‌گوید: یکی از آشنایان برای برگزاری مراسم جشن شبانه منزلی را با پرداخت مبلغ قابل توجهی تنها برای یک شب اجاره کرده بود و در نهایت با اعتراض شدید همسایه‌ها روبرو شد.

محمد 30 ساله می‌گوید: به نظر من تنها قشر خاص و اندکی از جامعه می‌توانند این خانه‌ها را با مبالغ میلیونی اجاره کنند و یکی از دلایل بودن این معضل، عدم نظارت خاص از سوی نهادهای مسئول است شاید جریمه کردن بنگاه های املاک‌ و صاحب‌خانه‌هایی که این اماکن را اجاره می‌دهند در پیشگیری از این معضل اجتماعی موثر باشد.

شایان 25 ساله می‌گوید: فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و شرایط لازم برای ازدواج آسان و نبود نظارت کافی برای کنترل این املاک می‌تواند افزایش این چنین بزهکاری‌هایی را به دنبال داشته باشد.

برای اینکه تفاوت قیمت منازلی که برای یک شب اجاره داده می‌شود را با سایر منازل بیابیم کافی است به سراغ مشاورین املاک سطح شهر برویم تا با قیمت‌های آن آشنا شویم ؛ قیمت‌هایی که از شبی 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان در نوسان است.

آنچه در قیمت گذاری این گونه خانه‌ها قابل توجه است تفاوت بالای مبالغ اجاره از بالای شهر تا نقاط مرکزی است به طور مثال می‌توان به یکی از مناطق مرکزی شهر تهران اشاره کرد که با اجاره‌ی ساعتی 170 هزار تومان و در نقاط شمالی با قیمت 15 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

*خانه‌هایی که جای خانواده در آن خالی است

وقتی می‌گوییم خانه، احساس خوشایندی به ما دست می‌دهد خانه‌ای گرم از محبت و امید که اعضایش یکدیگر را دوست دارند اما گاهی برخی افراد تصورشان این است که نباید تمام اوقات خود را با خانواده بگذراند و این حق را به خود می‌دهند تا ساعاتی را فارغ از آنها سپری بکنند.

دکتر علی رجبلو جامعه شناس و استاد دانشگاه می‌افزاید: این مراکز سبب ترویج بی بند و باری می‌شود و با توجه به اینکه افراد هدفی را دنبال نمی‌کنند، خوشگذرانی زودگذر تنها حاصل اجاره چنین خانه هایی است.

باورها و اعتقادات، بازتابی از ذهنیت فرد نسبت به الگوهای فرهنگی است، وجود فرهنگی ایرانی _ اسلامی که نمایانگر سبک زندگی افراد جامعه است،‌در بسیاری از موارد تاثیر فراوانی را بر جامعه می‌گذارد از آنجا که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی به نوعی به فرهنگ گره خورده است می‌توان با ترویج، معرفی ،‌فرهنگ سازی نظام مند فرهنگ ایرانی- اسلامی از بروز معضلات اجتماعی جلوگیری کرد.

این در حالیست که اقشار متنوعی از جوانان جامعه ما ، در مسیر صحیح زندگی و تخلق به فرهنگ ایرانی- اسلامی قرار دارند و با شیوه زندگی مثال زدنی خود در حال زمینه سازی برای پیشرفت روز افزون ایران اسلامی هستند.

(منبع:پویش)


ویدیو مرتبط :
اجاره خانه های مجردی یک روزه