علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



فروکتوز صنعتی ژن های مغزی را تغییر می دهد


فروکتوز صنعتی ژن های مغزی را تغییر می دهدایرنا/ نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف فروکتوز صنعتی با تغییر صدها ژن مغزی، طیف گسترده ای از بیماری ها را ایجاد می کند.
طیفی از بیماری ها از دیابت گرفته تا بیماری قلبی و عروقی و از آلزایمر گرفته تا اختلال کم توجهی ناشی از بیش فعالی با بروز تغییراتی در ژن های مغزی ارتباط دارند.
مطالعه محققان حیات در دانشگاه یو.سی.ال.ای نشان می دهد که صدها ژن مغزی توسط فروکتوز--قندی که در رژیم غذایی غربی به وفور استفاده می شود-- آسیب می بینند به نحوی که باعث ابتلا به بیماری های یاد شده می شود.
اصلی ترین دلیل این که فروکتوز به مقدار زیاد در صنعت تولید و در صنایع غذایی استفاده می شود، علاوه بر مزیت کم هزینه بودن تولید، شیرینی نسبی بسیار بالای آن هم است.
آمریکایی ها بیشتر فروکتوز مصرفی خود را از غذاهایی دریافت می کنند که با شربت ذرت مملو از فروکتوز شیرین، تهیه می شود.
شربت ذرت یک شیرین کننده مایع ارزان قیمت است که از نشاسته ذرت شیرین درست می شود.
فروکتوز همچنین در بیشتر غذاهای کودک یافت می شود و میوه ها نیز فروکتوز دارند اما فیبر موجود در میوه جذب این قند را در بدن به طور قابل ملاحظه ای کند می کند، همچنین میوه ها دارای سایر ترکیبات سالم نیز هستند که از مغز و بدن محافظت می کنند.
محققان در مطالعه خود که روی موش ها انجام شد، بیش از 20 هزار ژن را در مغز موش ها توالی یابی کردند و متوجه شدند که بیش از 700 ژن در هیپوتالاموس (مرکز عمده سوخت و ساز بدن در مغز) و بیش از 200 ژن در هیپوکامپ (که به تنظیم یادگیری و حافظه کمک می کند)موش ها به خاطر تاثیر فروکتوز، تغییر کرده بودند.
این ژن های تغییر یافته که اکثر قریب به اتفاق آنها با ژن های انسان ها قابل مقایسه است، از جمله ژن هایی هستند که برای تنظیم متابولیسم، ارتباطات سلولی و التهاب، تعامل دارند.
بیماری پارکینسون، افسردگی، اختلال دو قطبی و سایر بیماری های مغزی از جمله وضعیت هایی هستند که می توانند بر اثر تغییرات در این ژن ها ایجاد شوند.
محققان متوجه شدند که از میان 900 ژن کشف شده، دو ژن Bgn و Fmod از اولین ژن هایی در مغز هستند که تحت تاثیر فروکتوز قرار می گیرند.
با تغییر این دو ژن یک اثر آبشاری ایجاد می شود که در نهایت صدها ژن دیگر را تغییر می دهد.
بر این اساس، دو ژن Bgn و Fmod اهداف بالقوه ای برای ساخت داروهای جدید به منظور درمان بیماری هایی خواهند بود که بر اثر تغییر ژن ها در مغز ایجاد می شوند.
محققان همچنین جزئیات جدیدی را درباره مکانیسمی که فروکتوز برای مختل کردن این ژن ها استفاده می کند، کشف کردند.
آنها متوجه شدند که فروکتوز یک گروه بیوشیمیایی را به سیتوزین یکی از چهار نکلوئیدی که دی.ان.ای را می سازد، اضافه و یا از آن کم می کند. این نوع تغییر نقش مهمی در به فعالیت انداختن و یا از فعالیت واداشتن ژن ها ایفا می کند.
محققان در همین مطالعه در عین حال متوجه شدند که ظاهرا یک اسید چرب امگا 3 معروف به DHA، تغییرات مضر ناشی از فروکتوز را اصلاح می کند.
شیا یانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار زیست شناسی یکپارچه و فیزیولوژی دانشگاه یو.سی.ال.ای گفت: تغییرات DHA تنها بر یک یا دو ژن تاثیر ندارد بلکه به نظر می رسد کل این الگوی ژنی را به حالت عادی بازمی گرداند.
DHA به طور طبیعی در غشای سلول های مغزی وجود دارد اما نه به اندازه ای که به مبارزه با بیماری کمک کند.
فرناندو گومز پینیلا، از نویسندگان ارشد این مقاله گفت: مغز و بدن در زمینه ساخت DHA دچار کمبود هستند و این اسید باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود.
به گفته پینیلا، DHA موجب تقویت سیناپس های مغز شده و فراگیری و حافظه را تقویت می کند. این اسید چرب امگا 3 در سالمون غیر پرورشی به وفور یافت می شود و به میزان کمتر در سایر ماهی ها، روغن ماهی و مغز گردو، بذر کتان و میوه ها و سبزیجات هم وجود دارد.
این تحقیق در نشریه اینترنتی EBioMedicine منتشر شده است.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
دستگاه صنعتی تولید شیرینی دورنگ با سه مغزی متفاوت