مرمت بادگیر خانه تاریخی تدین سمنان


‌سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: بادگیر خانه تاریخی تدین در سمنان در حال مرمت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه سمنان، «آرزو گلکار» اظهار کرد: مرمت بادگیر منحصر به فرد خانه تدین که یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده این خانه تاریخی است، آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این بادگیر از نظر فرم و اندازه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است، افزود: این بادگیر دارای سه مجراست که هوای بخش شاه نشین خانه تدین را در فصل تابستان خنک می‌کند.

گلکار گفت: خانه تدین در محله عباسیه (خیابان طالقانی فعلی) از زیرمجموعه محله بزرگ ناسار واقع شده است.

این بنا که متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی بوده، همجوار با راسته بازار شمالی- جنوبی سمنان واقع شده و زمان ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است.

این خانه شامل سه بخش شامل فضای اندرونی، بیرونی و خدماتی(مربوط به خدمه) و سه در ورودی است.

خانه تدین نمونه کاملی از معماری سنتی ایرانی در خانه‌های قدیمی است و شامل هشتی، دالان ورودی و حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و بخش خدماتی، اتاق‌های تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، بهار خواب‌های شرقی و غربی، حوض خانه، اتاق‌های فرعی و انبار در ضلع غربی و شرقی است.

بنای فعلی خانه تدین اکنون به عنوان محل اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان مورد استفاده قرار گرفته است. بادگیری بلند نیز زینت بخش این بنای تاریخی است.

خانه محمدیه یا خانه تدین در شهر سمنان، خیابان طالقانی مابین میدان ابوذر و میدان ارگ، نرسیده به چهار‌راه مازندران-جنب بانک مسکن واقع شده است. این بنا از سال 1374 توسط سازمان میراث فرهنگی تملک و در تاریخ 12 / 9 / 1375 به شماره 1786 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بنای خانه "تدین" در اواخر دوره قاجار توسط شخصی به نام میرزا عبدالله تدین که از اعیان شهر محسوب می‌شده، ساخته شده است و قبلاً به عنوان منزل مسکونی فرزندان و نوادگان سازنده مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بعد از آن، به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به اینکه این بنا در اختیار محمدیه، داماد میرزا عبدالله تدین قرار داشت، به خانه "محمدیه" نیز معروف است‌.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خانه تاریخی تدین سمنان