سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فرانسه: مراقب رعایت کردن محدودیت‌ها در مورد موشک‌های بالستیک ایران هستیم


 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه فرانسه این موضوع را پس از آن اعلام کرد که مقامات آمریکایی از اقدام تهران در انجام یک آزمایش موشکی جدید در ماه نوامبر خبر دادند.

دو مقام ارشد آمریکایی روز دوشنبه در این باره اعلام کردند ایران در تاریخ بیست و یکم ماه نوامبر، یک موشک بالستیک میان برد جدید را آزمایش کرد که این اقدام، ناقض دو مورد از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این، دومین مورد آزمایش موشکی ایران از ماه اکتبر تا کنون شمرده می شود.

دیدگاه فرانسه در خصوص این اقدامات ایران اهمیت زیادی دارد زیرا این کشور یکی از پنج کشور قدرتمند جهان و از اعضای دائم و دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل است.

«رومن نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این باره در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: «فرانسه بسیار مراقب خواهد بود که ایران، به تعهدات بین المللی خود همسو با قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند.»

وی موضوع آزمایش موشکی ایران را مورد تایید قرار نداد. مقامات فرانسوی نیز از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کردند.

بر اساس قطعنامه 2010 شورای امنیت سازمان ملل متحد، هر گونه آزمایش موشک بالستیک توسط ایران ممنوع است. این قطعنامه تا زمانی که موافقتنامه میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان با موضوع محدودیت برنامه هسته ای این کشور به اجرا گذاشته شود، معتبر خواهد بود.

بر اساس این موافقتنامه که در تاریخ چهاردهم ژوئیه به امضای طرفین رسید، بخش عمده تحریم های اعمال شده علیه ایران در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای این کشور لغو خواهد شد. لغو تحریم ها قرار است از ابتدای سال 2016 آغاز شود.

بر اساس قطعنامه ای که در تاریخ بیستم ژوئیه به امضا رسید و تایید کننده این موافقتنامه بود،‌ هنوز هم از ایران درخواست می شود تا از فعالیت در زمینه موشک های بالستیک به مدت حداکثر هشت سال خودداری کند. طراحی این موشک ها می تواند به گونه ای باشد که تسلیحات هسته ای را حمل کند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در ماه اکتبر گذشته از کمیته تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کردند در خصوص آزمایش موشکی تهران که در این ماه انجام شد اقدام کند. آنها چنین اقدامی از سوی تهران را نقض تحریم های سازمان ملل متحد خواندند.

این در حالی است که این کمیته تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده است.

نادال در آن زمان گفت آزمایش موشکی ماه اکتبر ایران، «پیامی نگران کننده» را به جامعه بین المللی مخابره کرد.

پاریس در میان شش کشور قدرتمند مذاکره کننده با ایران درباره توافق هسته ای این کشور، یکی از سخت ترین مواضع را اتخاذ کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
موشک های بالستیک ایران