علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



انتشار ۹۶ درصد مقالات علوم انسانی در پایگاه ها و مجلات داخل کشور


به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد دهقانی در چهل و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: مرجعیت علمی، میزان اثر گذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و فناوری و تولید علم و دانش از معیارهای سنجش میزان تحقق سیاست های کلان کشورها در حوزه علم و فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود ۹۶ درصد مقالات علوم انسانی دانشمندان کشور تنها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مجلات داخلی منتشر می شود که باید برای انتشار مقالات این حوزه در دیگر پایگاه ها و موسسات بین المللی برنامه ریزی شود. 

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بیان کرد: دانشمندان کشور در سال ۲۰۱۴ بر اساس آمار های اسکوپوس رتبه ۱۶ را از نظر تعداد مقالات علمی در دنیا در اختیار دارد چرا که توانسته ایم ۴۳ هزار و ۷۵ مقاله را در سال جاری میلادی در این پایگاه منتشر کنیم.

دهقان خاطرنشان کرد: بر این اساس در پایگاه اسکوپوس کشور سوییس با تولید ۴۱ هزار و ۸۵ مقاله در رتبه ۱۷، تایوان با تولید ۴۰ هزار و ۷۱۵ در رتبه ۱۸ و ترکیه با تولید ۳۹ هزار و ۲۸۹ مقاله در رتبه ۱۹ قرار دارند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: طبق آمارهای موجود ۶ دانشگاه توکیو، ملی سنگاپور، هنگ کنگ، پکن، تسینگ هوا و ملی سئول به عنوان دانشگاه‌های برتر آسیا هستند.

دهقان گفت: سهم ایران از مقالات پراستناد و مقالات داغ در ۱۰ سال حدود ۵ دهم درصد تولیدات علمی کشور و حدود هزار مقاله است که این میزان ۴ دهم درصد از کل مقالات پر استناد و داغ دنیا را شامل می‌شود.

وی تعداد مقالات برتر بین المللی کشور (ESI) در سال ۲۰۱۴  را ۲۲۲ مقاله ذکر کرد که این تعداد در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۵۷ مقاله و در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۰۹ مقاله بوده است و افزود: بیشترین تعداد مقالات برتر مربوط به حوزه مهندسی با ۳۵۱ مقاله و بوده و پس از آن رشته‌های شیمی با ۱۱۷ مقاله، ریاضیات با ۱۱۳ مقاله، فیزیک با ۸۹ مقاله و پزشکی بالینی با ۵۵ مقاله برتر بودند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان دانشگاه آزاد، وزارتخانه های علوم و بهداشت در اسکوپوس، گفت: در سال ۲۰۱۴ دانشگاه آزاد تعداد ۸ هزار و ۵۸۲ مقاله در اسکوپوس منتشر کرده است که این تعداد از سوی وزارت بهداشت ۱۲ هزار و ۱۱۶ مقاله و از سوی وزارت علوم ۲۳ هزار و ۲۱۴ مقاله بوده است.

دهقان بیان کرد: تعداد مقالات منتشر شده از سوی دانشگاه آزاد در ISI در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶ هزار و ۲۶ مقاله است که این میزان برای وزارت بهداشت به ۸ هزار  ۵۵۲ مقاله و برای وزارت علوم به ۱۸ هزار و ۱۵۹ مقاله می‌رسد.


ویدیو مرتبط :
علوم انسانی کلید اساسی پیشرفت کشور