سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



لاریجانی: لازم است دولت کوچک شود /آشفتگی میراث شرایط اقتصادی گذشته در کشور است


لاریجانی: لازم است دولت کوچک شود /آشفتگی میراث شرایط اقتصادی گذشته در کشور استعلی لاریجانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان قم که ظهر پنج‌شنبه به مناسبت روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: مسئله محور قرار دادن صادرات در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و کشوری مطرح است و در ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور این موضوع به بلوغ رسیده است.

وی در این زمینه ادامه داد: سیاست‌های صادرات در سند چشم انداز تدوین شده و حتی محور اقتصاد مقاومتی صادرات است و مهم بودن این امر بر دولت و مجلس شورای اسلامی پوشیده نیست.

رئیس قوه مقننه افزود: دولت با با طرح رفع موانع تولید و خروج از رکود درصدد رونق تولید و صادرات است و برای این امر کارگروه‌ها و کمیسیون‌هایی در استان‌ها برای اجرای این طرح ایجاد شد تا این امر محقق شود.

وی با اشاره به علت رونق نداشتن صادرات کشورمان ابراز کرد: باروری تولید و صادرات در کشور به وحدت فکری در جامعه نیاز دارد. گاهی سیاستی به لیل عدم همگرایی فکری به خوبی پیش نرفته و تولید را با مانع روبرو کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه اقتصاد مسئله مهم کشور در زمان حاضر است، ادامه داد: دولت و مجلس، تصمیم گیران و تصمیم سازان در کشور باید شرایط کنونی کشور را درک کرده و برای رونق یافتن تولید، صادرات محور باشد و مسئله اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی افزود: مشکل در سیستم بانکی و منقبض عمل کردن بانک‌ها، آشفتگی که میراث شرایط اقتصادی گذشته در کشور است و رنج پیمانکاران از بدهی دولت به بخش خصوصی موجب شده تولید در کشور با رکود مواجه شود.

دستورالعمل‌های جدید دولت مانع تولید شده

نماینده مردم قم در خانه ملت عنوان کرد: فربه شدن دولت عامل دیگر رکود تولید و صادرات در کشور است به گونه‌ای که مقدار زیادی منابع به سیستم دیوان وارد شده و دولت دستورالعمل‌های جدیدی صادر می‌کند که مانع تولید می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است دولت کوچک شود و به سیاست‌ها و نظارت‌های کلی بپردازد و مانع تولید نشود.

لاریجانی افزود: رتبه ایران در تولید بالای ۱۰۰ است و سرمایه گذاران خارجی به رتبه ایران در بازار کسب و کار توجه دارند و این مشکل در سیستم دیوانی کشور است.

وی ادامه داد: مقداری از مشکلات حل شده و برخی نیز در حال حل شدن است و در این باره بخش خصوصی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی مشکلات باید با تالار گفتگو توسط اتاق بازرگانی رفع شود.

وی با اشاره به تحریم‌ها نیز عنوان کرد: برخی مشکلات نیز به دلیل تحریم‌ها بود و ما نمی‌توانستیم از سیستم بانکی استفاده کنیم و امید است با اجرای برجام از تولید کنندگان و صادرکنندگان حمایت شود.

لاریجانی تصریح کرد: مشکل حمل و نقل در صادرات از کشور ایران به عراق و مسئله مالیات مواردی هستند که فورا می‌توان آنها را برطرف کرد.

وی تأکید کرد: لازم است تمام مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان عنوان شده تا در برنامه ششم ذکر و پشتیبانی شود.

مسئولان شرایط کنونی کشور را درک کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل دیگر رونق نداشتن تولید نقص سیاسی و مناقشات موجود در کشور است. ما باید شرایط کشور را درک کرده و اقتصاد را مهم‌ترین مسئله قرار دهیم در این خصوص اصحاب رسانه نیز نقش دارند و نباید به مسائل بی‌مورد سیاسی دامن زنند بلکه اقتصاد و نیاز به رونق یافتن تولید را در رسانه مسئله مهم کشود عنوان کنند.

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها از عنوان مسائل بی‌مورد سیاسی پرهیز کنند، در این زمینه ادامه داد: قبلا غربی‌ها عنوان می‌کردند به دنبال براندازی در ایران هستند و درحال حاضر می‌گویند که بسیاری از مشکلات بدون تعامل منطقی با ایران حل نمی‌شود. لازم است رسانه‌ها به این گفته توجه داشته باشند و سخنان پیشین غربی‌ها نسبت به ایران را عنوان نکنند زیرا دیگر نگاه غربی‌ها به ایران تغییر کرده و این در کتاب‌ها و مقالات جدیدشان بیان شده که لازم است مطالعه شود.

لاریجانی افزود: پایداری، ثبات و امنیت و استراتژیک درست ایران موجب شده نگاه غربی‌ها به ایران تغییر کند و دیگر در پی براندازی ایران نباشند.

اگر اقتصاد کشورمان رونق نیابد مورد سوء استفاده قرار می‌گیریم

وی با تأکید بر اینکه ما در بخش اقتصاد مشکل داریم، افزود: طی ۳۰ سال گذشته رشد اقتصادی ایران سه درصد بوده و این رقم برای کشوری که می‌خواهد توسعه یابد رقم بسیار پایینی است و بیکاری و تورم نشان می‌دهد که نقص کلی در کشور وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه تحریم‌ها نشان داد ضعف اقتصاد کشور در کدام قسمت است، افزود: مسئولان کشور به این امر توجه داشته باشند که اگر اقتصاد در کشور رونق نداشته باشد ما مورد سوء استفاده قرار می‌گیریم.

لاریجانی در خصوص اقتصاد متکی به نفت و یا غیر نفت نیز عنوان کرد: من بعید می‌دانم که با رفع تحریم‌ها به اقتصاد متکی به نفت برگردیم اما امکان برگشت وجود دارد که به رفتار مسئولان بستگی دارد.


ویدیو مرتبط :
انتقاد علی لاریجانی از سیاست های اقتصادی دولت