سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خودداری از ترویج الگوهای غیربومی در مثال‌های علمی


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی اکبر ولایتی برگزار شد.

در این جلسه که به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر - موسس مدرسه دارالفنون- در محل این مدرسه برگزار شد، ولایتی طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره میرزا تقی خان امیرکبیر گفت: یاد و خاطره نیک امیرکبیر به عنوان یک چهره درخشان و خدوم به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، هیچگاه از حافظه ملت ایران محو نخواهد شد.

وی افزود: مدرسه دارالفنون به عنوان نخستین مرکز آموزش عالی که به سبک جدید در کشور دائر شد، به دست توانا و باکفایت این سیاستمدار متدین و وطن‌دوست بنیان نهاده شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هرچند بر سر این مدرسه بعد از عزل و شهادت امیرکبیر همان رفت که بر سر همه ملت ایران رفت و حکام بی‌کفایت و خودفروخته قاجار این مدرسه را از هدف اصلی آن که آموزش علوم و فنون روز در عین حفظ هویت ملی بود، تهی کردند؛ اما این برگ درخشان در کارنامه پرافتخار امیر کبیر برای همیشه ثبت و ضبط شده است.

 ولایتی با اشاره به بخشی از خدمات امیرکبیر در جریان مذاکرات "ارزنه الروم" با دولت عثمانی که به تثبیت و تحکیم مرزهای غربی کشور انجامید؛ گفت: در این مذاکرات با پایمردی امیرکبیر و مقاومت او در برابر همه تهدیدات عثمانی‌ها که حتی تا ضرب و جرح همراهان امیرکبیر پیش رفت، با رعایت منافع ملی و مصالح کشور، مرزهای غربی کشور که آن زمان با دولت عثمانی مشترک بود؛ تثبیت و تحکیم شد.

وی افزود: مرحوم امیرکبیر قطعا از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران معاصر و نماد اتکا بر توان ملی و بومی برای پیشرفت و رشد کشور است و تجربه او امروز هم در مقابله با استعمار به کار می‌آید.

بعد از سخنان دکتر ولایتی، ادامه گزارش اقدامات انجام شده و برنامه‌های در دست اقدام وزارت آموزش و پرورش به منظور انعکاس دستاوردها و مفاخر تمدن اسلام و ایران ارائه شد.

در این بخش از گزارش که به اقدامات حوزه "معاونت فنی و حرفه‌ای" و "مجلات رشد" در این زمینه اختصاص داشت، ضمن تاکید بر لزوم تدوین " طرح جامع نحوه انعکاس موضوع فرهنگ وتمدن اسلام و ایران در کتب درسی" مواردی مانند تناسب موضوع ارائه شده با سرفصلهای مندرج در کتاب درسی مربوطه، توجه به مفاخر هر منطقه از کشور برای انعکاس آن موضوع در کتب درسی آن استان و در نظر گرفتن مفاخر علمی تاریخ معاصر کشور مانند شهدای هسته‌‎ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، پرداختن به ارزش‌ها و توانمندی‌های تمدن اسلامی ایرانی برای زندگی امروز در حوزه‌های مختلف مانند معماری و شهرسازی، خودداری از ترویج الگوهای غیربومی و بکارگیری الگوهای بومی در مثال‌های علمی، طراحی قالب‌های جذاب و گیرا در ارائه مفاهیم به ویژه در صفحه‌آرایی کتب درسی، همکاری بیشتر با سازمان میراث فرهنگی و پرداختن بیشتر به آن وجوه و جنبه‌هایی از تمدن اسلام و ایران  که تاکنون مغفول مانده است از جمله این پیشنهادات بود.

بعد از سخنان اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه‌ریزی و تالیف کتب درسی هم طی سخنانی گفت: قریب به 1050 عنوان کتاب درسی و تعداد زیادی از نشریات کمک آموزشی در وزارت آموزش وپرورش تولید می‌شوند که باید از این ظرفیت خوب به نحو شایسته استفاده شود.

وی افزود: حوزه تعلیم وتربیت توزیع کننده و مصرف کننده علمی است که باید در حوزه و دانشگاه تولید شود و تا  موضوع تولید علم جدی گرفته نشود، مشکلات ادامه خواهد داشت.

در ادامه جلسه ولایتی هم طی سخنانی گفت: موضوع "بازتعریف هویت ایرانی" مساله و موضوع اصلی تمدن اسلام و ایران است.

وی افزود: توجه جدی به هویت اسلامی و ایرانی از زمان صفویه به این سو جدی گرفته شد و تمام حملات استعمارگران به صفویان هم به دلیل این حرکت مثبت آنان است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
30. الگوهای بازگشتی الگوهای ادامه دهنده الگوها-متوسطه