سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رسانه‌های غربی و عربی چگونه با پیروزی‌های ارتش سوریه برخورد می‌کنند ؟


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، درحالیکه رسانه های غربی و عربی و یا دیگر رسانه های ترکی و صهیونیستی که بر ضد دولت قانونی سوریه فعالیت می کنند هرگونه تحرک مخالفان مسلح و تکفیری ها را علیه این کشور انعکاس و برجسته می کنند اما درست برعکس در قبال پیروزی های ارتش سوریه سکوت اختیار می کنند و با پرداختن به موضوعات انحرافی آن را در محاق قرار می دهند. نمونه ای از این رویکرد رسانه های غربی در قبال آزادسازی پایگاه هوایی کویرس و بازگشایی جاده استراتژیک حلب -دمشق قابل مشاهده است.

از سکوت تا تقلیل نگرانه نقش ارتش سوریه در آزادسازی کویرس

بررسی رویکرد رسانه های وابسته به دولت های مخالف دولت سوریه نشان می دهد که اغلب آنها از حربه سکوت در قبال پیروزی بزرگ ارتش و نیروهای مردمی سوریه در آزادسازی پایگاه هوایی کویرس استفاده کردند و این خبر را بایکوت کردند و این در حالی است که این تحول نه تنها از ارزش خبری بالایی برخوردار است بلکه به لحاظ نظامی نیز نقطه عطفی در روند تحولات نظامی سوریه بخصوص در حومه حلب محسوب می شود .

بر همین اساس پایگاه اینترنتی پانورامای الشرق الاوسط در مطلبی با بیان اینکه  مرحله پیش از (آزادسازی) کویرس قطعا با مرحله بعد از آن تفاوت دارد نوشت :"مقایسه بین آزادسازی پایگاه هوایی کویرس و عملیات مشابهی که حدود دو سال پیش موجب شکستن محاصره زندان مرکزی حلب شد (ماه مه 2014) نشان می دهد این دو موفقیت، اثرات مشابهی خواهند داشت و تغییری جدی در نقشه نظامی مناطق حومه حلب ایجاد می کنند. همان گونه که شکستن محاصره زندان حلب آغازگر مرحله جدیدی بود، به نظر می رسد شکستن محاصره پایگاه هوایی کویرس نیز نقطه آغاز مرحله جدیدی در جنگ در اطراف حلب محسوب می شود. خطری که حدود یکهزار نظامی سوری مستقر در فرودگاه و دانشکده هوایی کویرس را به مدت حدود سه سال تهدید می کرد اکنون برطرف شده است.

همچنین فرودگاه کویرس به زودی به یکی از فعال ترین پایگاه های هوایی در مرحله بعد تبدیل خواهد شد که علاوه بر کاربری آن به عنوان فرودگاه، می توان از آن به عنوان نقطه تجمع نیروها و سکویی برای گسترش عملیات نظامی به سمت شمال و شرق حلب استفاده کرد. فعال سازی فرودگاه کویرس برای استفاده هوایی از آن بستگی به عواملی مانند میزان آمادگی فنی و تامین مناسب امنیت اطراف آن دارد ولی استفاده از آن به عنوان پایگاه در عملیات نظامی زمینی با چنین مشکلاتی مواجه نیست."

در مواردی هم که رسانه های غربی و عربی به انعکاس خبر آزادسازی پایگاه هوایی کویرس پرداختند سعی کردند نقش ارتش سوریه را در این زمینه کم رنگ نشان دهند و با تمرکز بر نقش روسیه یا ایران و حزب الله به بهره برداری های سیاسی خود ادامه دهند . در این راستا روزنامه دیلی تلگراف  در مقاله ای نوشت :" حملات سوریه با حمایت ایران و روسیه به محاصره دو ساله یک پایگاه هوایی سوری توسط (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش پایان داد. نیروهای سوری و ایرانی با حمایت شبه نظامیان عراقی  و همچنین حملات هوایی روسیه، ماه گذشته تهاجمی بزرگ را برای رسیدن به پایگاه هوایی کویرس آغاز کردند. مسکو در پایان ماه سپتامبر مداخله نظامی در جنگ سوریه را آغاز کرد و صدها حمله هوایی علیه گروه های شورشی که در حال مبارزه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند، انجام داد و از تهاجم رژیم در بسیاری از جبهه ها در سراسر این کشور حمایت کرد.

"شبکه تلویزیونی الجزیره نیز در گزارشی با ادعای اینکه در جریان آزادسازی پایگاه کویرس 8 تن از نیروهای حزب الله کشته شده اند، کوشید نقش حزب الله را در این زمینه برجسته کند.

در این میان بررسی رویکرد خبرگزاری رویترز چند نکته قابل توجه و تامل را نشان می دهد: نخست اینکه این خبرگزاری در ابتدا کوشید در صحت خبر آزادسازی تردید ایجاد کند و به همین منظور در گزارشی نوشت :" تلویزیون دولتی سوریه روز سه شنبه با رد گزارش ها درباره پیشروی نیروهای دولتی به سوی تاسیسات تحت محاصره ستیزه جویان (گروه تکفیری-صهیونیستی) داعش، اعلام کرد ارتش هنوز به این پایگاه هوایی در شمال این کشور نرسیده است".

دوم اینکه رویترز نیز به منظور بهره برداری های سیاسی کوشید نقش ایران و حزب الله را  در آزادسازی پایگاه کویرس پررنگ و در مقابل نقش ارتش و نیروهای مردمی را کم رنگ نشان دهد و در این راستا به نقل از  دیده بان حقوق بشر سوریه نوشت :" نیروهایی که در جمع نیروهای دولتی سوریه می جنگند و بیشتر شبه نظامیان ایرانی و لبنانی هستند، تلاش می کنند، امنیت را در اطراف پایگاه کویرس برقرار نمایند.

و بلاخره سوم اینکه رویترز بعد ازکسب اطمینان از آزادسازی پایگاه هوایی کویرس به خبرسازی در خصوص طرح سیاسی روسیه مبنی بر تعیین جدول زمانی 18 ماهه برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه و سپس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور پرداخت بدون آنکه از صحت این خبر اطمینان حاصل کند.با وجود اینکه این ادعا از سوی روسیه رد شد اما رویترز در مدت زمان کوتاه چندین خبر و گزارش را  پی در پی  با عناوین زیر مخابره کرد.

" پیش‌نویس سند نشست وین: روسیه اصلاح قانون اساسی سوریه را پیشنهاد کرد"

" روسیه مشارکت اسد را در انتخابات زودهنگام بعید ندانسته است"

" روسیه تعویق انتخابات پارلمانی سوریه را پیشنهاد خواهد کرد"

" روسیه آغاز اصلاح قانون اساسی سوریه را پیشنهاد خواهد کرد"

" روسیه پیش‌نویس سندی را برای مذاکرات بین دولت سوریه و مخالفان آماده کرده است"

" مسکو آماده کردن هرگونه پیش‌نویسی را برای نشست بین‌المللی درباره سوریه تکذیب کرد"

لاپوشانی پیروزی های نظامی ارتش سوریه در جبهه های شمالی و جنوبی

در واقع رویکردی که رسانه های غربی و عربی در قبال آزادسازی پایگاه هوایی کویرس اتخاذ کردند مسبوق به سابقه بوده و آنها همین رویکرد را در قبال موفقیت های ارتش سوریه در آزادسازی جاده خناصر-اثریا( به عنوان تنها شریان حیاتی شهر حلب در اتصال شمال سوریه به دیگر استان ها از جمله دمشق) و یا پیروی های آن در جبهه جنوبی نیز اتخاذ کرده بودند.

در این راستا شبکه العالم در ادامه سلسه گزارش های خود از پیشروی های میدانی ارتش سوریه گفت :" ارتش سوریه حدود دویست و پنجاه کیلومتر مربع از مناطق حومه جنوبی حلب و بیش از پنجاه منطقه و تپه راهبردی را آزاد کرد که در نتیجه آن بزرگترین پایگاه ها و مناطق استقرار عناصر جبهه النصره در تیررس ارتش سوریه قرار گرفت. مرکز هماهنگی گروه های مسلح از هلاکت حدود نود نفر از عناصر این گروه ها از جمله بیست و پنج نفر از سرکرده ها و مسئولان نظامی جبهه النصره خبر داد.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در گزارشی از ادامه پیشروی های ارتش سوریه در  جنوب حلب خبر داد و گفت :" نیروهای ارتش سوریه گروههای افراط گرای مسلح را در جنوب حلب، مرکز اقتصادی سوریه، تعقیب می کنند  و منطقه کلیدی الحیدر را که پایگاه اصلی جبهه افراط گرای مسلح النصره ، شاخه شبکه تروریستی القاعده در سوریه محسوب می شود، به محاصره خود درآورده اند."

از دیگر سو شبکه المیادین در گزارشی از گسترش دامنه  حملات هوایی روسیه از جبهه شمالی به جبهه جنوبی سوریه خبر داد و در تشریح اهمیت آن گفت :" حملات جنگنده های روسیه به دو منطقه راهبردی الحاره و عنتر و دو روستای کفرناسج و عقربه در حومه شهر درعا بار دیگر جبهه جنوبی سوریه را فعال کرد. این حملات نشان داد که همه نقاط سوریه در تیررس حملات هوایی روسیه قرار دارد. گروه های مسلح پیش از این فکر می کردند مناطق جنوبی سوریه به دلیل نزدیکی به منطقه جولان اشغالی نمی تواند با حملات جنگنده های روسیه روبرو شود. گروه های مسلح نتوانستند در عملیات موسوم به توفان جنوب به موفقیت برسند و آرامش نسبی در این منطقه به صورت دائمی نخواهد بود".

در این میان خبرگزاری رویترز در گزارش های خود نه تنها به هیچ یک از این پیروزی ها و موفقیت های ارتش سوریه اشاره نکرد بلکه در گزارشی مدعی شد " نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان با پشتیبانی حملات هوایی روسیه کندتر از آنچه انتظار می رفت پیش می روند و علت آن افزایش حمایت سعودی ها از شورشیان است. در همین حال شورشیان به ضد حمله خود ادامه دادند."

این خبرگزاری در گزارشی دیگر( که  به نظر می رسد هدف از آن ایجاد نوعی ترس و نگرانی در میان نیروهای ارتش سوریه بود )به نوعی کوشید تجهیز داعش به سلاح شیمیایی و امکان استفاده از آن علیه ارتش سوریه را مطرح کند .

در این راستا رویترز در گزارشی  از لاهه نوشت :"سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی در گزارشی از بکارگیری گاز خردل در درگیری های اوت گذشته در سوریه  خبر داد. منابع دیپلماتیکی اعلام کردند این درگیری ها  میان گروه تروریستی داعش و یک گروه شورشی دیگر در ماه اوت  در شمال حلب روی داده است.

"بی بی سی نیز با این رویکرد به انعکاس این گزارش پرداخت و گفت :" یک مسئول سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیائی تائید کرد که گروههای مسلح در سوریه از گاز خردل استفاده کرده اند. براساس گزارش این سازمان در درگیری های ماه اوت گذشته از این گاز استفاده شده است. منابع دیپلماتیک گفته اند که در درگیری اعضای گروه دولت اسلامی با یک گروه مسلح دیگر از این گاز استفاده شده است."

در پایان باید گفت درحالیکه  تحولات میدانی اخیر در جبهه های شمالی و جنوبی سوریه  از اهمیت نظامی و سیاسی زیادی برخوردار است و علاوه بر آزادسازی بخش های وسیعی از مناطق اشغالی ، قدرت چانه زنی دولت سوریه و همپیمانان منطقه ای آن را نیز در مذاکرات سیاسی جاری  تقویت می کند اما رسانه های غربی و عربی به آرامی از کنار این تحولات گذشته و با اتخاذ سکوت خبری براین پیروزی ها و پیشروی ها سرپوش گذاشته اند و این نشان می دهد که این رسانه ها نمی خواهند دولت سوریه و حامیان منطقه ای و بین المللی آن در این مذاکرات و بخصوص دور دوم مذاکرات وین دست برتر داشته باشند و از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار شوند . در این میان هر چند رسانه های وابسته به محور مقاومت و رسانه های روسی کوشیده اند این سکوت را تا حدودی بشکنند و افکار عمومی را با واقعیت های صحنه تحولات سوریه آشنا کنند اما با توجه به حجم و گستره تخریبی رسانه های غربی و عربی  هنوز جای کار زیادی برای رسانه های محور مقاومت و حامیان دولت سوریه در این زمینه باقی است.

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
پیروزی های مهم ارتش سوریه در حومه جنوب غربی حلب