سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



برنامه اصلاح طلبان برای حوزه های تک نماینده


برنامه اصلاح طلبان برای حوزه های تک نمایندهایلنا/ دبیرکل حزب اراده ملت گفت: برنامه اصلاح طلبان در چارچوب اختیارات قانونی در حوزه‌های تک‌نماینده، تغییر حوزه انتخابیه اصلاح طلبان است که فهرست نهایی به زودی منتشر خواهد شد.

احمد حکیمی‌پور کاهش مشارکت مردم را معلول کاهش قدرت انتخاب آن‌ها دانست و گفت: معیار رد صلاحیت افراد بر اساس عدم التزام به اسلام و نظام قابل‌قبول نیست، چرا که تشخیص آن در شرایطی که اعلام التزام از سوی خود اشخاص صورت گرفته باشد، در حیطه اختیارات هیچ مرجعی نیست و این از آموزه‌های اولیه اسلام است.

او تغییر نظام انتخابات را تنها راه برون‌رفت از هزینه‌های ناشی از گسترش تشکیلات شورای نگهبان خواند و با اشاره به ساز و کار ردصلاحیت‌ها گفت: اکثر نامزدهای اصلاح‌طلب با استناد به ماده ۲۸ قانون انتخابات ردصلاحیت می‌شوند که این ماده از عدم التزام به اسلام و نظام سخن می‌گوید.

عضو شورای شهر تهران در اعتراض به نحوه عملکرد شورای نگهبان در تشخیص التزام افراد به اسلام، در درجه اول، آن را نوعی تجسس و ردّ افراد با این ادله را نوعی تهمت خواند و در مورد التزام به نظام آن را یکی از موازین چارچوب شهروندی توصیف و خاطرنشان کرد: همه مردم ایران؛ چه مسلمان و چه غیرمسلمان در حیطه سرزمین نظام جمهوری اسلامی باید به این نظام التزام داشته باشند و دارند، اما آنچه در اینجا مورد بحث است مسئله اعتقاد است که امری انفسی است.

دبیرکل حزب اراده ملت (حاما) ادامه داد: به این ترتیب بخش اول ماده ۲۸ که به التزام به اسلام پرداخته، بر اساس آموزه‌های اسلام، با اعلام التزام و اعتقاد از سوی خود افراد قابل قبول و مورد تایید است.

عضو شورای مرکزی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: ساز و کار رد‌صلاحیت‌ها در هاله‌ای از ابهام است، چرا که معلوم نیست افرادی مثل بنده با سابقه شصت ماه جبهه و جانبازی با چه برداشتی به «عدم التزام به نظام» محکوم شده‌اند.

او اضافه کرد: ما امیدواریم این مسئله اصلاح شود، چرا که این مقوله ارتباط مستقیم با حیثیت افراد دارد و قضاوت سلیقه‌ای شورای نگهبان درباره میزان اعتقاد افراد به اسلام، باعت ایجاد شبهه در مورد عدالت قضاوت این نهاد خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات را اولویت فعالان سیاسی خواند و گفت: با وجود شرایط ایجاد شده در فضای انتخابات با ردصلاحیت‌های گسترده کماکان این هدف توسط فعالان پیگیری می‌شود، اما تا زمانی که نظام انتخاباتی اصلاح نشود، هزینه‌هایی نظیر کاهش مشارکت مردم که معلول کاهش قدرت انتخاب آن‌هاست، همچنان ادامه خواهد داشت.

حکیمی‌پور در توضیح تغییر نظام انتخابات متذکر شد: هیچکس راضی نیست شورای نگهبان به عنوان قاضی انتخابات دائما در معرض پاسخگویی باشد. اصلاح این روند تنها با تغییر ساز و کار انتخابات و افزایش قدرت احزاب در صحنه سیاست داخلی ایران قابل حصول است. به این ترتیب احزاب در یک رقابت تنگاتنگ برای امتداد حیات سیاسیشان ناچارند افراد متخصص و دارای توانایی بالا را وارد این کارزار کنند که خود در بلندمدت سبب افزایش بهره وری سیاسی خواهد شد.

او در ادامه گفت: در این شرایط حجم کار شورای نگهبان به شدت کاهش یافته و تسهیل خواهد شد چرا که افراد شناخته شده و تایید شده از سوی احزاب به این شورا معرفی می‌شوند که قبلا از فیلترهای حزبی عبور کرده‌اند.

دبیرکل حزب اراده ملت تاکید کرد که با گسترش تشکیلات شورای نگهبان و در شرایط فعلی امکان داشتن یک انتخابات رقابتی بسیار پایین است.

حکیمی‌پور در مورد نحوه آرایش اصولگرایان در این انتخابات گفت: این جناح قدرت ائتلاف ندارد و بین دو تا چهار لیست متفاوت اعلام خواهند کرد. آنها قدرت اتحاد نظر و انسجام ندارند و اولویت‌های آنها متفاوت و بعضا متناقض است.

او افزود با وجود شرایط به وجود آمده، اصلاح‌طلبان از رقابت هرچند غیرعادلانه شانه خالی نخواهند کرد و در این کارزار فعال و پویا خواهند بود. در همین راستا برنامه اصلاح طلبان در چارچوب اختیارات قانونی در حوزه‌های تک‌نماینده، تغییر حوزه انتخابیه اصلاح طلبان است که فهرست نهایی به زودی منتشر خواهد شد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایلنا


ویدیو مرتبط :
سخنرانی كوبنده پزشكیان نماینده اصلاح طلبان در مجلس