اکوتوریسم/ هتل ساهارای مراکش؛ معماری اسلامی در قلب صحرا


اکوتوریسم/ هتل ساهارای مراکش؛ معماری اسلامی در قلب صحرامدآنلاین/ معماری اسلامی که برگرفته از زبان قرآن است، غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. معماری هنری است که به غیر از تنوع رنگ، هویت و فرهنگ را نیز نشان می‌دهد. هنر معماری اسلامی به واسطه وجود معماران زبردست که فعالیت‌های ابداعی انجام می‌دادند با رعایت یکسری اصول خاص بسط و گسترش یافت که این هنر بر درایت و نوع نگاه دینی شخص صحه می‌گذاشت. معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می‌گرفت، بلکه از آن در ساخت ساختمان‌های مدرن امروزی مثل هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری نیز استفاده شده است. نمونه برجسته آن در هتل ساهارای مراکش به خوبی مشهود است.
این هتل که با تلفیق هنر معماری اسلامی با معماری داخلی ایتالیایی به نمونه‌ای بی‌نظیر در سراسر دنیا تبدیل شده است، تنها هتلی است که علاوه بر تجلی هنر اصیل اسلامی از معماری هندی نیز در دکوراسیون داخلی آن استفاده شده است. در واقع می‌توان گفت سازه‌ای با سه هنر معماری اصیل.
معماری اسلامی با روح تمدن اسلام پیوند خورده است. وحدت و تنوع در معماری اسلامی شاید از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن باشد. این وحدت عامل اساسی توسعه و تکوین هویت معماری اسلامی و تأسیسات به شمار می‌رود. به طوری که شیوه‌های معماری اسلامی در هر یک از کشورهای اسلامی متفاوت بوده است، اما وحدت در آنها به خوبی مشاهده می‌شود. از طرف دیگر، در معماری معاصر ایتالیایی که شاید سبک باروک، برجسته‌ترین مصداق آن باشد، تقابل پر قدرت نور و سایه بر تأثیرات نمایشی بسیاری از نقاشی‌ها و مجسمه‌ها به خوبی نمایان است. سبک معماری ایتالیا، بیشتر به استفاده از لوازم تجملی و اشرافی تاکید دارد. با ما همراه باشید تا چگونگی تلفیق این دو هنر معماری کاملا متفاوت را در ساخت هتل ساهارای مراکش دریابیم.
هتل پنج ستاره ساهارا که با چشم‌اندازی وسیع رو به کوه‌های اطلس ساخته شده، نمادی از یک بنای باشکوه اسلامی با طراحی داخلی ایتالیایی و سنتی است. این هتل زیبا که در زمینی به مساحت 54 هکتار درمراکش قرار دارد، با باغ‌هایی از درختان زیتون و نخل احاطه شده است. این هتل شامل 89 اتاق، اتاق‌های میهمان بسیار باشکوه، 15 سوئیت است. همه اتاق‌ها چشم‌اندازهایی رو به کوه‌های اطلس داشته و همزمان رو به باغ و استخر هتل باز می‌شوند. این هتل درست در یکی از حومه‌های شهر مراکش ساخته شده است.

طراحی و ساخت این مجموعه اقامتی به دست مالک زمین و یک معمار آمریکایی، stuart church بوده است. این معمار برای طراحی و معماری هتل ساهارا، به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و در نهایت با ترکیب سبک‌های معماری بومی چین، هند، شمال اروپا و مراکش، این پروژه را به اتمام رساند. در طراحی داخلی هتل و حتی طراحی باغ و محوطه از طراحان مد و برندهای معتبری مانند ایو سن لورن هم استفاده شده است.
طراح این هتل با در نظرگیری تمام جزئیات، از سقف تا کف هتل را به شیوه‌ای لوکس تزئین کرده است یکی از مهمترین ویژگی‌های معماری هتل، بلوک بندی یک اندازه آن است. سقف هتل همانند طرح لانه زنبوری با روکش‌های چوبی مقاوم پوشیده شده است.
سالن لابی هتل، دارای سقفی با سه سطح مختلف است و رنگ دیوارهای آن طیفی از رنگ‌های الماسی ایجاد کرده‌اند. رنگ‌های سبز یشمی و صورتی کبود. نقاشی‌های روی دیوارها یادآور فرهنگ غنی معماری اسلامی و البته ایتالیایی است که در اغلب سازه‌ها به صورت خطاطی و نقاشی روی دیوارها مشهود بوده است. وجود لوستر مجللی که طیف نور کریستال‌های آن در سراسر اتاق پخش شده، از سایر ویژگی‌های بی همتای هتل است.

مبلمان دست‌ساز و اشرافی که از نمونه سبک‌های تزئین ایتالیایی است، اتاق‌های میهمان را به اتاق‌های کاملا سلطنتی تبدیل کرده‌اند. حتی دیوارهای اتاق میهمانان نیز به طور دستی و با موم‌های رنگی، رنگ آمیزی شده‌اند. فرش‌های موجود در کف هر اتاق نیز نوعی هنر تزئین سنتی است.
گفته می‌شود این هتل در اوایل تاسیس، به دلیل ساختار ترکیبی معماری نوعی هتل چینی تلقی شده بود و پس از آن هندوها آن را به نام هتل تاج محل نامیدند، تا اینکه دولت مراکش امتیاز ساخت هتل را به خود اختصاص داده و این هتل را ساهارا نامید. این هتل از سال 2015، تحت تملک مستقیم دولت مراکش است.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مدآنلاین


ویدیو مرتبط :
پژو 2008 DKR در صحرا های مراکش