سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



محقق ایرانی:دیپلماسی هسته ای ایران، بهترین الگو در قرن بیست و یکم


به گزارش ایرنا، در این کنگره که از روز پنجشنبه ازسوی کمپانی SZ&W Group به میزبانی ترکیه در استانبول شروع بکار کرده است،نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان انرژی هسته ای ترکیه، وزارت انرژی و منابع طبیع ترکیه، شرکتهای اروپایی، ترکیه ای، آمریکایی، برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شرکت کرده اند.
«مجتبی برغندان» نویسنده و محقق ایرانی مقیم ترکیه یکی از سخنرانان این نشست بود.
وی فهم عمیق و درست تاریخ سیاسی واقتصادی ایران، مزیت ها و زیانهای وضعیت ژئوپلتیک، نحوه تعامل و تقابل کشورهای منطقه و خارج منطقه با ایران، سیاست دفاع ملی و فرهنگ سیاسی ایرانیان را برخی زمینه های ضروری و پیش نیاز برای درک صحیح دیپلماسی هسته ای جمهوری اسلامی ایران خواند.
وی افزود : متاسفانه غرب و حتی برخی کشورها و بازیگران منطقه ای به عمد یا غیرعمد دیپلماسی هسته ای ایران را با سیاست های دفاع ملی آن در یک سبد قرار داده اند تا هژمونی نظامی، سیاسی و اقتصادی غرب را در منطقه تحکیم بخشند.
برغندان به اشاره به اینکه برخی قدرتها و بازیگران منطقه ای و خارج منطقه به عمد به پرونده هسته ای ایران ماهیت بحث برانگیز و جنجالی داده اند، این رویکرد را صرفا در راستای کسب فرصت بیشتر برای تحقق طرح ها و اهداف منطقه ای آنها توصیف کرد و افزود: غرب و برخی قدرتهای منطقه ای غافل از این هستند که دیپلماسی هسته ای ایران توانسته است فرهنگ بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای را در منطقه و جهان ترویج نماید.
این محقق ایرانی و عضو مرکز تحقیقات کاربردی بازار و سیاست های انرژی ترکیه ( EPPAM ) همچنین با تاکید بر اینکه ایران بخوبی آگاه است که انرژی هسته ای فاکتور مطلق خروج از بحران های موجود نیست، با تشریح دلایل راهبردی اهمیت این انرژی با محوریت وضعیت ژئوپلتیک کشورمان، تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای را هم با هدف ورود به افق و عرصه جدید توسعه اقتصادی و هم اخذ جایگاه خود در کلوپ هسته ای کشورهای پیشرفته توصیف کرد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علیرغم وضعیت حساس و خاص ژئوپلتیک و همسایگی با چند کشور مسلح تا دندان به کلاهک های هسته ای، نوعی خاص دیپلماسی هسته ای با ادبیات بازدارندگی، دفاعی، صلح و بهره برداری هوشمندانه از قدرت نرم را در دستور کار خود قرار داده و نتیجه اش، تبدیل شدن آن به الگوی منطقه ای و حتی جهانی است.
برغندان خاطرنشان کرد تلاش کشورمان برای ورود به کلوپ فناوری هسته ای کشورهای پیشرفته، در واقع، پایه های ماهیت بازدارندگی دیپلماسی هسته ای ایران را شکل داده است.
وی این دستاورد را نتیجه قدرت تاثیرگذاری دیپلماسی هسته ای تواما با حمایت ملت توصیف کرد و افزود: دیپلماسی هسته ای ایران و برجام ،از این ظرفیت و پتانسیل برخوردار است تا از یک سو به یک دستورالعمل چندوجهی و بسیار قوی حقوقی و بین المللی برای دیپلماسی هسته ای ترکیه، خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل گردد و از سوی دیگر بهره برداری از فناوری برتر هسته ای را از انحصار غرب خارج نماید.
برغندان همچنین با برشمردن ابعاد گوناگون صرفه های اقتصادی انرژی هسته ای در قیاس با دیگر منابع، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی دقیق وضعیت بازار جهانی انرژی در آینده دور و نزدیک و اتخاذ یک راهبرد درازمدت برای بهره برداری مناسب ازدیگر منابع انرژی را هوشمندانه و آن را از عناصر اساسی دیدگاه راهبردی انرژی ایران برای قرن بیست و یکم برشمرد.
این نویسنده ضمن تشریح سیر تحولات هسته ای ایران با غرب از سال 1957 تا 2013، اسناد موجود را کلاس درس بزرگ و تاریخی برای دیگر کشورهای جهان بویژه کشورهای جویای فناوری تولید انرژی صلح آمیز هسته ای عنوان کرد و افزود: هیچ کشوری درجهان نسل آینده خود را به مخاطره نمی افکند. ایران نیز از این وضعیت مستثنی نمی باشد وبرای جایگزینی انرژی هسته ای منتظر تمام شدن ذخایر سوخت فسیلی نشده است.
به گفته وی، این یعنی اندیشه راهبردی درازمدت که نه تنها برای هیچ یک از کشورهای منطقه زیان نیست بلکه این رویکرد مهم ضمن شفاف سازی فعالیت هسته ای کشورمان، بهترین چارچوب حقوقی را برای کشوهای منطقه در مسیر ساخت نیروگاههای هسته ای فراهم نموده است تا بر تمامی تهدیدات و فشارهای ناعادلانه غرب غالب شوند.
برغندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا نیز با اشاره به برخی آمارهای منتشره ازسوی شورای جهانی انرژی، اینده اقتصاد و بازار صنعت انرژی هسته ای را درصورت تعدیل قیمت نفت بسیار خوب توصیف کرد اما در عین حال تشدید بحرانهای منطقه ای را یکی ازنگرانی ها و موانع اصلی عدم رغبت سرمایه گذاران عرصه هسته ای برای ورود به بازارهای این مناطق شمرد .
وی ادامه داد: در خلال این نشست ،به مجریان و سیاستگذاران عرصه ساخت نیروگاههای هسته ای گفته است قبل از اینکه درخصوص ساخت و یا توسعه نیروگاههای هسته ای در ترکیه و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سخن به میان آید ،ضمن دعوت از کارشناسان امر، راههای برون رفت از بحران های امنیتی در این مناطق را بررسی و راهکارهای لازم را پیشنهاد کنند و صرفا به جنبه های فنی و اقتصادی انرژی هسته ای نپردازید.
او گفت در بخش پرسش و پاسخ تاکید کرده است که دیپلماسی هسته ای ایران برای احقاق حقوق حقه خود در عرصه انرژی صلح آمیز هسته ای با سیاست های دفاع ملی این کشور دو مقوله کاملا متفاوتی هستند .
برغندان فضای حاکم در نشست در قبال برجام و دستاوردهای صلح آمیز هسته ای ایران و نیز حضور فعال هیات کشورمان به سرپرستی بهروز کمال وندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران را مثبت ارزیابی نمود.
برغندان در پاسخ به پرسش یکی از حضار درخصوص بحرانهای احتمالی ناشی از ناکامی برجام ،گفت: آمریکا برای هرگونه ناکامی برجام باید پاسخگو باشد و در صورت ناکامی این روند ، به نظر می رسد هیچ راه حل دیگری برای مصالحه میان ایران و امریکا وجود نخواهد داشت و در واقع همین مسئله است که دیپلماسی هسته ای ایران را خاص و الگو می سازد. در صورت کمترین خدشه در این روند در نتیجه اقدامات و سیاست های امریکا، ایران اطمینان و اعتماد خود به سازمان ها و محافل بین المللی بویژه شورای امنیت را بطور کامل از دست خواهد داد.
معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی نیز روز گذشته در این کنگره گفت: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه مقاومت و اصرار بر حقوق خود، با سیاستی هوشمندانه در مذاکره با کشورهای گروه 1+5 موفق به تثبیت حقوق کشورمان و برداشته شدن تحریم ها شد.
کمالوندی به سابقه کشورمان در این صنعت، توانایی های گسترده متخصصین ایرانی در بخش های مختلف این فناوری از جمله چرخه سوخت و غنی سازی اشاره کرد و با ارائه تاریخچه ای از این صنعت در ایران از جمله سیاست های متفاوت کشورهای غربی قبل و بعداز انقلاب، فشارهای سیاسی و اقتصادی وارده بر کشورمان را تشریح کرد.
در این کنگره علاوه بر ترکیه و ایران، کارشناسان انرژی از کشورهایی چون اردن، پاکستان و فرانسه حضور دارند.
سومین کنگره نیز در آوریل سال گذشته در استانبول برگزار شده بود.
خاورم/2011**1565

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ایران قدرت نهم هسته ای دنیا...!!!اینو حتمااااااا ببینین یکم حساب دستتون بیاد...!!!