سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«طلاق خاموش»؛ از محبت‌های حساب‌گرانه تا جدایی‌های محرمانه


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شبکه‌های اجتماعی مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها به‌وجود آورده، حتی برخی افراد در محیط خانه که با هم معاش می‌کنند، شاید سخنی نگویند و با هم در این فضاها صحبت ‌کنند.

چه بسا بسیاری از زندگی‌ها به‌دلیل همین مسائل از هم پاشیده، به دلیل اینکه افراد از فرهنگ استفاده درست از این شبکه‌های اجتماعی آگاهی ندارند، در صورتی‌که استفاده درست و به‌جا از این فضاها، مزایای بسیاری برای افراد به همراه دارد.

موضوعی که نگرانی‌هایی بسیاری به‌وجود آورده، بحث طلاق عاطفی است، به این معنا که در ظاهر زن و شوهر با هم زندگی می‌کنند اما در باطن فکر و احساس آنها جایی دیگر خفته است و به محیط خانه تعلق ندارد، این نوع طلاق عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

* هم‌خانگی زن و شوهر در طلاق عاطفی

مدیرکل سابق امور اجتماعی استاندار مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، گفت: در بحث طلاق عاطفی نوعی هم‌خانگی اتفاق می‌افتد، یعنی افراد زیر یک سقف هستند ولی روابط زن و شوهر موقعیت خود را از دست می‌دهد و روابط زناشویی بین آنها حاکم نیست.

علی شادمان با اشاره به اینکه طلاق عاطفی به عوامل مختلفی بستگی دارد، بیان کرد: با توجه به اینکه زندگی صنعتی، زندگی خشکی است و تقریباً روابط از حالت ارگانیکی به حالت مکانیکی تبدیل می‌شود، این موضوع به این معنا است که روابط انسانی که باید بین افراد باشد، تحت تأثیر مقوله‌های حاکم بر جامعه می‌شود.

وی با بیان اینکه درک متقابل بین افراد چنین خانواده‌هایی وجود ندارد و دارای دو منش و تفکر متفاوت هستند، تصریح کرد: برخی این موضوع را یک نوع افتخار می‌دانند، همین موضوع سبب می‌شود نتوانند فهم درستی از یکدیگر داشته باشند، در حالی‌که پذیرش این حالت انسان را خشک، بی‌روح و فاقد ارتباط انسانی می‌کند.

مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری مازندران با اعلام اینکه مسائل مادی در بحث طلاق عاطفی بی‌تأثیر نیست، اظهار کرد: نگاه مادی، انسان را از حالت روابط خانوادگی خارج می‌کند.

این مسئول یادآور شد: فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از عواملی است که چنین افرادی را مشغول خود می‌کند، وقتی افراد بیش از حد متعارف مشغول چنین رویدادهایی باشند، درک متقابل سخت‌تر شده و به‌جای ارتباط عینی ارتباط مجازی اتفاق می‌افتد.

شادمان بیان کرد: یکی از دلایل درک نکردن قبل از ازدواج است، به‌دلیل اینکه این افراد دارای تفاوت‌های اعتقادی، رفتاری و طبقه اجتماعی هستند، وقتی تفاوت باشد خود به خود تعامل از بین می‌رود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران با تأکید بر اینکه کم‌رنگ شدن هر یک از این عوامل خود به خود به کاهش طلاق عاطفی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: توصیه ما به زوجین این است اجازه ندهند این مسائل زندگی آنان را از هم بپاشاند و پای‌بند زندگی زناشویی باشند.

* طلاق خاموش آسیب بیشتری به بنیان خانواده وارد می‌کند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: شاهد بیشترین آمار جدایی‌ها به‌ویژه طلاق‌های توافقی در سطح کشور هستیم که بسیار نگران‌کننده است.

مریم جمشیدی با اشاره به اینکه آمار طلاق به‌صورت نگران‌کننده در حال افزایش است، افزود: بسیاری از زوجین با دلایل پیش و پا افتاده طلاق می‌گیرند که باید به بحث آموزش آنان توجه ویژه‌ای شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر استفاده نامناسب و نامطلوب از شبکه‌های اجتماعی سبب ایجاد شکاف عاطفی میان زوجین شده و چه بسیار خانواده‌ها که به‌دلیل عدم مدیریت این خلأ عاطفی، از هم پاشیده شدند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اعلام اینکه طلاق خاموش ـ عاطفی ـ آسیب بیشتری به بنیان خانواده وارد می‌کند، افزود: در مرحله اول باید پیشگیری شود، با توجه به اینکه رابطه همانند گل است که نیاز به مراقبت دارد.

این مسئول اضافه کرد: مراقبت رابطه زناشویی به این صورت است، همسران ارتقای سطح آگاهی نسبت به بهتر شدن رابطه را غنی ندانسته بلکه همواره تلاش کنند اطلاعات خود را بالا ببرند تا رابطه بهتری داشته باشند.

جمشیدی تصریح کرد: همسران نباید این موضوع را فراموش کنند که روزی انتخاب هم بودند و باید به انتخاب هم احترام بگذارند، تفاوت‌های موجود شاید به این دلیل باشد که نگاه‌شان تغییر کرده و هیچ وقت نباید تلاش کنند تا فرد مقابل خود را تغییر دهند، چرا که به‌طور حتم با برآورده نشدن نیازها فاصله ایجاد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همسران باید بی‌دریغ نسبت به یکدیگر محبت کنند، خاطرنشان کرد: محبت‌های روزگار ما حساب‌گرانه شده که باید این نگاه از بین رود البته همه این مواد منوط به انتخاب درست است و نباید سوء تعبیر شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران اضافه کرد: یکی از مشکلات امروز این است که زن و شوهر به‌دلیل مشغله کاری، فضای مجازی و سایر برای یکدیگر وقت نمی‌گذارند که توصیه ما این است باید به یکدیگر اهمیت دهند و یادشان نرود که زندگی مشترک است.

این مسئول یادآور شد: خوشبختی زندگی مشترک در گرو این است که در تلاش برای خوشبختی طرف مقابل خود دریغ نکنند و همه هم و غم‌شان این مهم باشد.

جمشیدی با تأکید بر اینکه باید در زمینه طلاق جدیت و حساسیت لازم صورت گیرد، اظهار کرد: بسیاری از طلاق‌ها اگر قبل آن همراه با مشاوره باشد، شاید به طلاق کشیده نشود.

به گزارش فارس، طلاق پدیده شومی است که علاوه بر اینکه خانواده را از هم می‌پاشد، اثرات منفی برای جامعه به همراه دارد و معمولاً فرزندان طلاق آمادگی بیشتری برای روی آوردن به جرایم و آسیب‌های اجتماعی دارند.

انتهای پیام/86003/ش40/

http://fna.ir/FX5GT2


ویدیو مرتبط :
کلیپ تلنگر جدایی طلاق کودکان طلاق talangor jodayi