گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



توجه به دیابت، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی


شعار امسال سازمان بهداشت جهانی توجه به دیابت است. این مناسبت در دنیای گردشگری چه امکانات و ضرورت هایی را ایجاد می کند؟

دیابت با تعداد 422 میلیون مبتلا سومین کشور پر جمعیت دنیاست و همه ساله یک و نیم میلیون نفر به علت ابتلا به این بیماری می میرند. کشوری که اگرچه آرزو می کنیم هیچ انسان سالمی به جمعیت آن اضافه نشود اما شامل جمعیتی است که با وجود ابتلا به این بیماری می توانند و باید به زندگی عادی خود از جمله مسافرت و گردشگری بپردازند. تعداد بالای مبتلایان به این بیماری ایجاب می کند که چه برای پیشگیری و چه درمان و مراقبت ها برنامه هایی در تمام سطوح و ارکان یک کشور به طور هماهنگ طراحی و اجرا شود.

دیابت یک بیماری متابولیک مزمن است که با افزایش میزان قند خون مشخص می شود که در طول زمان آسیب های جدی به قلب، عروق خونی، چشم ها، کلیه ها، و اعصاب وارد می کند. شایع ترین شکل بیماری، دیابت نوع 2 است که معمولا در بزرگسالان، هنگامی رخ می دهد که بدن به انسولین مقاوم می شود و یا به اندازه کافی انسولین ترشح نمی کند.. در سه دهه گذشته شیوع دیابت نوع 2 به طور چشمگیری در کشورهای در تمام سطوح درآمد افزایش یافته است. دیابت نوع 1، که به عنوان دیابت نوجوانی یا دیابت وابسته به انسولین شناخته شده است، یک بیماری مزمن است که در آن پانکراس یااصلا انسولین نمی سازد و یا اینکه به مقدار کم انسولین ترشح می کند. برای افراد مبتلا به دیابت، دسترسی به درمان با قیمت مناسب، از جمله انسولین، امری حیاتی است. یک هدف در سطح جهان توافق برای توقف افزایش دیابت و چاقی تا سال 2025 وجود دارد.

هدف اصلی برنامه دیابت که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده؛ جلوگیری از دیابت در شرایطی که اینکار ممکن است و یا تلاش برای به حداقل رساندن عوارض بیماری و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی مبتلایان است. وظایف اصلی ما در این مورد به خصوص در بخش سلامت کشور تدوین استاندارد ها، ارتقاء مراقبتها، تشویق به پیشگیری، افزایش آگاهی و تقویت پیشگیری و کنترل بیماری در تمام سطوح جامعه است.

زمانی که سازمان بهداشت جهانی به عنوان متولی سلامت جهانی شعاری را برای سالی مطرح می کند تقریبا در تمام کشورها از جمله کشور خودمان توجه ویژه ای به خصوص در بخش سلامت به موضوع مطرح شده شکل می گیرد که فرصت مناسبی را برای ارائه خدمات موثر و مفید ایجاد می کند. معمولا اعلام شعار برای هر سال با توجه به عمق مشکلات و هزینه هایی که آن موضوع به جامعه بین المللی و به سلامت افراد تحمیل می کند ؛ انجام می گیرد. استفاده از این فرصت ها و جلب توجه جامعه جهانی به موضوع علاوه بر اینکه در کوتاه مدت به بهره وری بهتر از امکانات به وجود آمده منجرمی گردد می تواند به عنوان نکته مثبتی در کارنامه فعالیت شغلی ثبت شود. نقطه ی مثبتی که چون در سلامت مردم که بسیار هم برایشان مهم است اثر می گذارد، باعث خوشنامی و ایجاد ذهنیت مثبت نسبت به ارائه دهنده خدمت بین مردم می شود.

این مناسبت در دنیای گردشگری چه امکانات و ضرورت هایی را ایجاد می کند؟

اگر توجه به این مسئله را در الویت برنامه ریزی های خود برای فعالیتهای حداقل یک ساله قرار بدهیم می توان به روش هایی توجه کرد که اهداف پیشگیری، مراقبت و درمان را برای این دسته از مبتلایان تامین می کند.

به عنوان مثال اولین و ساده ترین مدل برگزاری تورهای ویژه افراد مبتلا به دیابت است. به این منظور می توان از توانایی و تجارب کسانی که دستی در گردشگری سلامت داشته اند کمک گرفت و یا با استفاده از الگوهای کاری آنان می توان نکاتی حداقلی را به خدمات سایر تورهایی که مختص مبتلایان نیست اضافه کرد که در برنامه ریزی خدمات، سلامت آنان را نیز درنظر گرفته باشد.

توصیه های مختلفی به صورت نکات کاربردی وجود دارد که می توانید با مراجعه به آنها کیفیت خدمات خود را ارتقاء دهید. شاید ساده ترین و هوشمندانه ترین روش به کار گرفتن یک متخصص تغذیه در برنامه ریزی کلی تور است که ضمن کمک در برنامه ریزی می تواند به عنوان مشاور و راهنما به این گروه از گردشگران خدمت برساند.

دنیای سفر این نوشته را از « پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
سازمان بهداشت جهانی : گوشت قرمز سرطانزاست