سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



داروخانه‌های شلوغ و داروسازان بیکار


همشهری/ در شمار داروخانه‌ها با ترکیه، مصر و متوسط جهانی فاصله زیادی داریم.» قاضی‌زاده هاشمی از انجمن داروسازی خواست تا بررسی کنند که در ۱۰سال آینده چه مسیری باید دنبال شود.
وزیر بهداشت 2روز پیش درحالی این سخنان را در همایش علوم دارویی مطرح کرد که 8آذر یعنی کمتر از یک‌ماه پیش از مهدی پیرصالحی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو نقل کرده بود که در هیچ جای کشور کمبود داروخانه وجود ندارد.

وی مدعی شده بود که همه‌جا با اعتراض داروخانه‌ها مواجه است که می‌گویند چرا داروخانه زیاد است. اظهارنظر دیگری که در زمینه کمبود داروخانه‌ها صورت گرفته به اوایل شهریورماه سال‌جاری بر می‌گردد؛ جایی که رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو تعداد داروخانه‌های کشور را نصف استانداردهای جهانی دانسته بود. دیناروند وعده داده بود طی 10سال آینده در تعداد داروخانه‌ها به استانداردهای جهانی برسیم.

در مورد کمبود داروخانه در کشور اظهارنظرهای مختلفی صورت گرفته است. دکتر رهبر مژده‌ای، رئیس اتحادیه داروسازان معتقد است که داروخانه‌ها متناسب با جمعیت توزیع نشده است و درحالی‌که در برخی از شهرهای محروم کمبود داروخانه وجود دارد، در تهران دست‌کم 300داروخانه اضافی وجود دارد.

براساس آماری نه چندان جدید تعداد داروخانه‌های کشور، 8300 باب است. (این آمار را مسئولان در سال 92ارائه کرده‌اند) اگر جمعیت کشور را 80میلیون نفر درنظر بگیریم، تقریبا به ازای هر 10هزار نفر یک داروخانه وجود دارد. استانداردی که معمولا از آن سخن گفته می‌شود، یک داروخانه در مقابل 5هزار نفر است.

اگر آمارهای ارائه شده درست باشد، گفته دیناروند که تعداد داروخانه‌های ما نصف استاندارد جهانی است، به حقیقت نزدیکتر است. اما سؤال این است که چرا حتی رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل زیرمجموعه همان سازمان هم بر سر آمار اختلاف نظر دارند؟

طرح تحول نظام سلامت بلای جان داروخانه‌ها
طرح تحول نظام سلامت بیمارستان‌ها را مکلف کرده که داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را خود تأمین کنند و بیماران را به بیرون از بیمارستان نفرستند. دبیر انجمن داروسازان مدعی است که این طرح داروخانه‌های بخش خصوصی که در حریم مراکز و بیمارستان‌های دولتی هستند را تحت‌تأثیر قرار داده و تعداد مراجعه به این داروخانه‌ها باکاهش چشمگیری مواجه شده است.

نایب‌رئیس اتحادیه داروسازان نیز از ورشکستی داروخانه‌ها به‌خاطر طرح تحول نظام سلامت خبر داده است.

صف‌های بیماران در داروخانه‌ها و صف‌های مجوز داروخانه
درست است که با طرح تحول نظام سلامت مراجعات به داروخانه‌ها کمتر شده است، اما نایب‌رئیس اتحادیه داروسازان خود این کمبود مراجعه را چیزی حدود 5تا 10درصد می‌داند. در همین حال گزارش خبرنگاران و گفته‌های بیماران نشان می‌دهد که آنها با صف در داروخانه‌ها مواجه شده‌اند.

مسئله دیگری که رونق این صنف را نشان می‌دهد صف طولانی متقاضیان اخذ مجوز داروخانه است. رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو که سازمانش متولی دادن مجوز به داروخانه‌ها است، می‌گوید: «واقعیت این است که شخصیت‌های حقوقی و حقیقی بسیاری طی مدت‌های طولانی در نوبت قرار می‌گیرند تا بنا بر امتیاز خود، صاحب این مجوز شوند لذا همواره بخشی از زمان ما صرف این می‌شود که افراد متقاضی تاسیس داروخانه‌های جدید آن هم بی‌نوبت را توجیه کنیم که همانطور که بی‌نوبت نمی‌توان از یک نانوایی محلی، نان تهیه کرد بی‌نوبت و بی‌حساب و کتاب هم نمی‌توان مجوز تاسیس داروخانه صادر کرد.»

مجوزهای داروخانه با قیمت‌های چندصد میلیونی
خرید و فروش مجوز داروخانه با قیمت‌های بالا نشانه دیگری است بر کمبود داروخانه. در تهران مجوز داروخانه تا یک میلیارد تومان هم به فروش می‌رسد و ماهانه تا 30میلیون تومان هم اجاره داده می‌شود. این نشان می‌دهد در تهران هم با کمبود داروخانه مواجهیم و داروخانه‌ها نه‌تنها در معرض ورشکستگی نیستند بلکه درآمدهای بالایی دارند.

دارو هم دولتی است
سیدمهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان کشور گفت: بالغ بر 55درصد از کل گردش دارویی کشور مربوط به بخش دولتی است و تنها 45درصد از گردش دارویی کشور به بخش خصوصی اختصاص یافته است. به گفته وی با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعه به داروخانه‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی افزایش یافته است اما داروخانه‌های بخش خصوصی با عدم‌حمایت و تضعیف گردش اقتصادی خود مواجه شده‌اند.

اجازه ندهید داروسازی بخوانند!
چندی پیش تعدادی از داروسازان سراسر کشور طی نامه‌ای سرگشاده به وزیر بهداشت، ضمن اعتراض به رویه فعلی، خواستار کاهش ظرفیت پذیرش رشته داروسازی در دانشگاه‌ها، توقف روند تأسیس دانشکده‌های داروسازی جدید و واحدهای خودگردان شد‌ه و تداوم روند موجود را مصداق هدر دادن بیت المال و البته خیانت به ملت خواندند! دربخشی از نامه داروسازان آمده است که اگر ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در این رشته کاهش نیابد، آمار داروسازان در 10سال آینده به 29هزار تن خواهد رسید که با توجه به محدودیت‌های دایر کردن داروخانه، تعدادی از داروسازان بیکار خواهند ماند!»

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مزایای اتوماسیون داروخانه - نرم افزار داروخانه توتیا