مگس زیتون، 80 درصد کیفیت روغن را می‌کاهد


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: مگس زیتون، 80 درصد کیفیت روغن را می‌کاهد.

«رباب شب‌خیز» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: مگس میوه زیتون مهم‌ترین آفت زیتون در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود و سالانه در منطقه مدیترانه، 15 درصد محصول را کاهش می‌دهد. علاوه‌بر این، وجود آفت مگس زیتون می‌تواند زمینه کاهش 100 درصدی کنسرو تولیدی در برخی ارقام را فراهم کند.

این مسئول ادامه داد: برآورد شده از میزان خسارت مگس میوه زیتون برابر با 5 درصد کل محصول تولیدی در جهان بوده و رقمی در حدود 800 میلیون دلار در سال را شامل می‌شود. در واقع آفت مذکور تا سال 83 برای ایران جزو آفات قرنطینه خارجی محسوب می‌شد، اما تابستان همان سال از طریق مرزهای غربی وارد کشور شده و به سرعت در همه مناطق پراکنده شد.

وی تصریح کرد: متأسفانه آلودگی ایستگاه تحقیقات زیتون طارم به مگس زیتون در طول پاییز سال 88، منجر به نابودی 75 درصد از رقم زرد شد، هم‌چنین تابستان سال 91 نیز 42 درصد رقم کنسروالیا از طریق این آفت خسارت جدی دیدند.

شب‌خیز با اشاره به این‌که برخی سال‌ها، خسارت این آفت در تعدادی از استان‌ها به 50 درصد می‌رسد، افزود: در منطقه طارم، مگس زیتون زمستان را به‌صورت حشره کامل(در پناهگاه‌های مختلف) یا شفیره(عمق سه سانتی‌متری خاک) سپری می‌کند. این در حالی است که بر اساس رقم و شرایط آب و هوایی، لاروها از اوایل تیر تا اواخر اسفند در قالب سه نسل هم‌پوشان در داخل میوه زیتون فعالیت می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان خاطرنشان کرد: خسارت نسل اول مگس زیتون، مربوط به سال‌های خنک و ارقامی مثل کنسروالیا می‌شود که از اواسط تیر تا اواسط مرداد انجام می‌شود. خسارت نسل بعدی نیز از اوایل مهر بر روی سایر ارقام، به‌ویژه رقم زرد آغاز می‌شود و گاهی تا پس از برداشت، روی میوه‌های باقی‌مانده بر درخت و روی زمین دیده می‌شود.

این مسئول با تأکید بر این‌که حرارت مناسب برای رشد و نمو مگس زیتون، 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد است، یادآور شد: حذف علف‌های هرز، تغییر سیستم آبیاری سنتی به قطره‌ای، هرس درختان و جوان‌سازی درختان مسن اولین گام برای مبارزه با آفت مگس زیتون بشمار می‌رود. البته شخم زمستانه برای نابودی شفیره‌ها(سایه‌انداز یا محل ریزش میوه‌ها) نیز عامل مهم دیگری برای مقابله محسوب می‌شود.

وی افزود: برداشت زودهنگام میوه، جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده در عمق خاک(حداکثر دو روز پس از ریزش میوه)، بررسی میوه‌های ارقام حساس(کنسروالیا، ماری) در باغ برای تعیین زمان آلودگی و کاربرد به‌عنوان گیاه‌تله، تغذیه مناسب درختان، مدیریت تلفیقی سایر آفات و بیماری‌های زیتون، هم‌چنین نصب تله‌های جلب‌کننده آفت(پروتئین هیدرولیزات 3 درصد و حشره‌کش مالاتیون به میزان دو در هزار) از دیگر راهکارهای مبارزه با مگس زیتون بشمار می‌رود.

شب‌خیز خاطرنشان کرد: بهتر است تله‌های جلب‌کننده در جنوب‌غربی تاج درخت و تا حد امکان در یک‌سوم بالایی ارتفاع درخت نصب شود. علاوه‌بر این، در طعمه‌پاشی، شاخه‌ها، تنه اصلی و حتی علف‌های هرز پای درختان را می‌توان محلول‌پاشی کرد. نصب کارت‌های زرد چسبدار به همراه فرمون جنسی نیز اقدام موثری برای مقابله با این نوع از مگس بشمار می‌رود. با این وجود، توصیه می‌شود عملیات کنترل آفت بر اساس دستورالعمل سازمان حفظ نباتات انجام شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هشدار عرضه روغن زیتون های بی کیفیت در بازار