ساخت شیر قطع گاز در هنگام بروز زلزله توسط محققان ایرانی


پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، شیرآلات قطع گاز در هنگام بروز زلزله عرضه کردند که علاوه بر جلوگیری از آتش سوزی در زمان وقوع زلزله در کاهش خفگی حبس شدگان در ساختمان بر اثر انتشار گازهای سمی موثر است.

رضا کریمی از محققان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا، در این باره گفت: با اجرای مطالعاتی موفق به ساخت و تولید شیرآلات گاز حساس به زلزله شدیم که با فرمان الکتریکی حسگرهای مختلف، جریان گاز را قطع می‌کند.

وی شیرآلات قطع اتوماتیک جریان گاز حساس به زلزله را از نوع شیرهایی «شات آف» ذکر کرد و اظهار داشت: این شیرها در ورودی لوله کشی گاز منازل یا در ایستگاه‌های گاز نصب می‌شود و در اولین لحظات زلزله جریان گاز را به صورت خودکار قطع می‌کند.

کریمی تاکید کرد: قطع جریان گاز از آتش سوزی، انفجار یا خفگی حبس شدگان در داخل ساختمان‌ها بر اثر استنشاق گاز جلوگیری می‌کند.

این محقق، محل نصب این شیر را بعد از رگولاتور و در فاصله مناسب با زمین دانست و ادامه داد: حسگرهای این شیرآلات در داخل منازل در هر ناحیه‌ای که احتمال نشت گاز وجود دارد نصب می‌شود.

وی به عملکرد این شیر اشاره کرد و توضیح داد: این شیر بر روی لوله کشی گاز منازل، واحدهای تجاری و کارخانجات صنعتی قابل نصب است و چنانچه زلزله‌ای رخ دهد به طور اتوماتیک گاز محل مصرف را قطع می‌کند تا از بروز آتش سوزی‌های ناشی از نشت گاز که ممکن است در اثر شکستگی لوله‌های گاز و یا واژگون شدن وسایل گاز سوز روشن بوجود آید و یا از خفگی افراد محبوس شده در اطاق‌ها جلوگیری می‌کند.

کریمی با تاکید بر این که این شیرآلات قابلیت نصب انواع حسگرهای گازهای سمی را دارد، یادآور شد: از این شیر در جهت هشدار انتشار گاز منواکسید کربن استفاده شد.

محقق این طرح تحقیقاتی سایز شیرهای ایمنی و حساس به زلزله را از یک تا 4 اینچ و در فشار گازی 2 تا 60 پوند دانست.

وی به اهمیت استفاده از این شیرآلات در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: نصب این شیرها در بعضی از کشورها برای تمام مشترکان گاز شهری اجباری است و در کشور ما نیز بر اساس مبحث 17 مقررات ملی ساختمان بسیاری از ساختمان‌های خاص و عمومی ملزم به نصب این سیستم‌ها هستند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
قطع کن شیر گاز اتوماتیک