فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خانواده ها برای ماندگاری زبان کردی تلاش کنند


محمدعلی قاسمی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برخی خانواده های ایلامی تحت تاثیر رسانه ها زبان فارسی را برای صحبت با فرزندان خود ترجیح می دهند و هنوز به این باور نرسیده اند که زبان کردی چقدر ارزشمند و مهم است.
وی ادامه داد: نخستین علت فراموشی تدریجی زبان اصیل هر منطقه از جمله زبان کردی این است که آن جامعه به نوعی تحت تاثیر فرهنگ غنی تر قرار گیرد و در همین راستا زبان های بومی، محلی بویژه کردی جنوبی یا فیلی از این قاعده مستثنی نیست.
قاسمی تاکید کرد: از طرفی سیاستگذاری های اشتباهی در حوزه زبان ها یا فرهنگ بومی، محلی طی ادوار گذشته وجود داشته است که موجب شده زبان کردی در حاشیه قرار گیرد.
مدیر حوزه هنری ایلام گفت: یکی از سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ فرهنگ های بومی محلی در نهایت دقت و تلاش است چرا که پشتوانه پویایی، فرهنگ و زبان ملی ما محسوب می شود.
وی راه اندازی شبکه های تلوزیونی استانی با زبان و گویش محلی با هدف تقویت زبان و فرهنگ بومی، محلی را اقدامی مطلوب در این زمینه دانست و افزود: حوزه هنری ایلام نیز انجمن شعر کردی هانا را در چند سال اخیر راه اندازی کرده که هدف گذاری اصلی آن حفظ زبان کردی جنوبی (کردی فیلی) به عنوان میراثی کهن و ارزشمند است.
قاسمی اضافه کرد: برنامه های این کانون با هدف تقویت زبان کردی جنوبی ایلامی تاکنون شامل انتشار کتاب هایی به زبان کردی جنوبی، انتشار نرم افزار هانا مجموعه قرایت شعر 20 شاعر پیشرو کردی زبان و برگزاری نشست های مختلف بوده است.
وی معتقد است، چنانچه دستگاه های دیگر در کنار رسانه ملی و حوزه هنری پای کار بیایند می توانند تاثیرگذاری زبان کردی جنوبی را چه در خانواده ها و چه در نظام اجتماعی بیشتر کنند.
مدیر حوزه هنری استان ایلام برگزاری میزگرد در رسانه ملی با ارائه دیدگاه های نخبگان این حوزه را برای آموزش زبان کردی جنوبی به شیوه علمی موثر و مفید دانست.
زبان کردی جنوبی به عنوان زبان غالب مناطق وسیعی از استان ایلام در شهرستان های ایلام، چرداول، سیروان، ایوان، ملکشاهی، بخش هایی از آبدانان، بدره، دهلران و مهران رایج است.
افزون بر زبان کردی گویشوران لری و لکی و نیز تاعرب زبان دراستان 600 هزار نفری ایلام سکونت دارند.
7171/9002/6034

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خانواده ماموستا رمضان شکور رحمه الله , زبان کردی