سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



النگوهای زرین در ازای دندان‌های برین


به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، دکتر سید علی ریاض - دندانپزشک و معاون حقوقی و امورمجلس سازمان نظام پزشکی در یادداشت اختصاصی که در اختیار تسنیم قرار داد آورده است: 23 فروردین ماه روز دندانپزشک گذشت. اما چه قدر در این روز به مسئله دندانپزشکی و دندانپزشکان توجه شد؟ ای کاش به همان اندازه ای که اسلام به مسئله سلامت و بهداشت دهان و دندان توجه کرده و ائمه اطهار(ع) در خصوص این مسئله حدیث و توصیه ارائه فرمودند، در جامعه ما نیز به این مسئله مهم توجه می‌شد.

البته اگر به توصیه‌های پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) در خصوص سلامت دهان و دندان که اغلب آنها جنبه پیشگیرانه دارند توجه می‌شد، تا این حد در این حوزه با مشکل مواجه نبودیم. 65 درصد کودکان زیر 12 سال کشور پوسیدگی دندان دارند. این عدد وقتی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم این آمار فقط بیماری‌های دست اول را بیان می‌کند و بیماری‌هایی که به علت پوسیدگی بروز می‌کنند را شامل نمی‌شود.

روز گذشته نیز وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هزینه‌های دندانپزشکی در کشور همچنان بالاست، اظهار کرد: « 4 دهک اول جامعه اصلاً به دندانپزشکی مراجعه نمی‌کنند. برای سایر افراد جامعه نیز 22 تا 24 درصد هزینه‌های سلامت مربوط به دندانپزشکی است».

بیشتر هزینه‌های درمان دندان نیز توسط مردم پرداخت می‌شود و بیمه‌ها هنوز در این زمینه فعالیت خوبی از خود نشان ندادند. اما مشکلات بهداشتی مربوط به دهان و دندان به همین چند موردی که روز گذشته اغلب مسئولان به آنها اشاره کردند، محدود نمی‌شود.

تا به حال چند خانم دیدید که چند النگوی طلا در دست و چندین دندان خراب در دهان دارد؟ (اولویت برای او زیورآلات است نه سلامت دندان) چند آقا دیدید که تا درد دندان فرزندنش به بی‌خوابی و گریه مداوم نرسد، فرزندش را به دندانپزشک نمی‌برد؟ چند نفر در کشور به طور مرتب برای حفظ سلامت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه می‌کنند؟ سلامت دهان و دندان چند هزار کودک به دلیل این استدلال که دندان شیری است و می‌افتد، با خطر شدید مواجه می‌شود؟ چند نفر به مسئله سلامت دندان های خود قبل از رسیدن پوسیدگی به درد شدید توجه می‌کنند؟ و ...

واقعیت این است که بیش از هر مسئله دیگری در کشورمان با فقر شدید فرهنگی در حوزه سلامت دهان و دندان مواجه هستیم، به نحوی که برای یک سرماخوردگی یا درد معده امکان مراجعه به پزشک بیشتر است تا برای درمان پوسیدگی (بدون درد) دندان.

بیش از 20 هزار دندانپزشک در کشور تلاش می‌کنند همچنان خنده ما ایرانی‌ها زیبا باشد، خوب و درست و البته راحت غذا بخوریم و بیماری دهان و دندانمان سلامت کل بدنمان را تهدید نکند، اما مشکلات این قشر از پزشکان تا چه حد مورد توجه قرار دارد؟

ما همچنان در حوزه دندانپزشکی با مشکل بیمه مواجه هستیم و بیشتر هزینه‌ها را خود مردم تقبل می‌کنند و از آنجایی که هزینه‌ها بالاست مراجعه به دندانپزشک را به دیرترین زمان ممکن موکول می‌کنند و اولویت را به سایر مسائل (حتی نه چندان مهم) می‌دهند.

به راستی اگر سلامت دهان و دندان تا این حد مهم نبود آیا لزومی داشت ده‌ها حدیث در این خصوص از سوی پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) بیان شود؟ پس به نظر می‌رسد اول باید فرهنگ توجه به سلامت دهان و دندان در مردم را نهادینه و فرهنگ عمومی در این حوزه را اصلاح کرد.

اما به غیر از مسائل مطرح شده دو مسئله مهم نیز در حوزه دندانپزشکی وجود دارد. به دلیل این تصور بسیار غلط که دندان های شیری دندان های بی ارزشی هستند و در صورت خراب شدن مسئله مهمی وجود ندارد چون به طور طبیعی خواهند افتاد، متأسفانه به مسئله سلامت دهان و دندان کودکان در کشور ما بی‌توجهی می‌شود. هزینه‌های بالای دندانپزشکی نیز این بی توجهی را تشدید می‌کنند.

بارها و بارها از افراد زیادی شنیده و یا خود شاهد بودیم که در مطب دندانپزشکان علی رغم درد شدید دندان کودکان، والدین آنها به دلیل هزینه‌های دندانپزشکی و با استدلال دندان شیری بودن کودک، از معالجه کودکشان صرف نظر کردند، ای کاش مجمع خیرین دندانپزشک در کشور تشکیل شود.

در حوزه دندانپزشکی در کشور به شدت نیازمند توجه ویژه به مشکلات گروه‌های خاص مانند معلولان جسمی و ذهنی هستیم. این گروه‌ها به ویژه کودکان دارای معلولیت جسمی، ذهنی نمی‌توانند به مدت طولانی بر روی یونیت دندانپزشکی بنشینند و یا به راحتی مراحل درمان دندان خود را تحمل کنند، حتی برای درمان ساده دندان این گروه از بیماران ممکن است بیمار نیازمند بی‌هوشی کامل باشد.

البته مراکزی ویژه ارائه خدمات دندانپزشکی برای این گروه‌های خاص در کشور وجود دارد اما تعداد آنها بسیار کم است و در این زمینه نیز به نظر می‌رسد نیازمند کمک خیرین برای ایجاد مراکز دندانپزشکی ویژه معلولان هستیم.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «جبرئیل همواره مرا به مسواک زدن سفارش می‏کرد تا جایی که گمان کردم آن را واجب خواهد ساخت».

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
ساخت النگوهای مجلسی و زیبا