فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



هدف جشنواره «چهلچراغ» موشکافی مخاطبان درباره عاشورا و امام حسین (ع) است


به گزارش خبرگزاری فارس، حسن برزیده در خصوص برگزاری نخستین جشنواره فیلم و عکس مردمی «چهلچراغ» اظهار داشت:جشنواره های موضوعی موجب می شوند در یک مکان و زمان مشخص به یک موضوع مشخص پرداخته شود. بنابراین بهتر آن است که برای موضوعاتی جشنواره برگزار کنیم که جا نیفتاده باشد.

وی ادامه داد: موضوعی که جایگاه خود را در میان مخاطبان و اذهان دارد ، نیازی به برگزاری جشنواره ندارد ، اما به نظر من هدف از برگزاری جشنواره فیلم و عکس «چهلچراغ» با موضوعیت امام حسین علیه السلام و عاشورا و با رویکرد مردمی و از طرفی اهمیت آن بیشتر از این جهت است که این موضوعات در عرصه ای همچون فیلم و عکس مورد بررسی قرار بگیرد تا بدانیم چه کارهایی در رابطه با این موضوع انجام شده است،در این صورت فرصتی فراهم می‌شود تا قدری موشکافانه تر به آثار با این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد:با چنین حرکت‌هایی به مردم کمک می‌کنیم تا با نگاهی دیگر به آثار بنگرند. به عنوان مثال وقتی در جشنواره فجر بخش آرای مردمی شکل می گیرد و برآیند رای و نظر مردم جایزه ارزشمندی همچون جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم می شود، به مخاطبان فیلم و سینما و به طور کلی کارهای تصویری کمک می کند تا قدری حرفه ای تر و با دقت بیشتر آثار را ببینند و به موضوع توجه کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» افزود: وقتی مردم در چنین جشنواره ای شرکت می کنند و فیلم و عکس ارائه می دهند، به این معناست که سعی کرده اند از زاویه مورد نظرشان به موضوع توجه کنند. در واقع این حرکت منجر به توجه بیشتر به موضوع مورد نظر و به طور کلی کمک به فیلم می شود.

وی تاکید کرد:مثلا در جشنواره فجر وقتی از مردم خواسته می شود که فیلم ها را قضاوت کنند و رای بدهند در واقع از آنها دعوت می شود که بیشتر دقت کنند ، در حقیقت آموزش این نکته است که هدف از دیدن یک فیلم فقط دیدن یک قصه نیست ، بلکه توجه به اجزای فیلم است و اینکه این اجزا چقدر درست مورد استفاده بوده است.. بنابراین مخاطب را دعوت می کنیم به این که حرفه ای تر با آثار مواجه شوند. به نظر من در این بخش هم هدف از دعوت مردمی این است که مردم به واسطه مشارکت در جشنواره با موضوع بیشتر ارتباط برقرار کنند و حساس تر شوند.

برزیده در ادامه در مورد تاثیر چنین جشنواره ای در تبیین فرهنگ عاشورایی اظهار کرد: اینکه چنین جشنواره ای بتواند در تبیین و ترویج فرهنگ عاشورا موثر باشد ، بستگی به کیفیت فیلم ها دارد. سال های سال واقعه کربلا به اشکال مختلف برای مردم تعریف شده است و مردم هم دوست دارند در عزاداری امام حسین علیه السلام شرکت کنند و یک مداحی خوب می تواند انقلابی در درونشان ایجاد کند.

وی ادامه داد : پیام عاشورا و پیام امام حسین علیه السلام قطعا حاوی حرف هایی است که از آن نکات جدیدی دریافت می شود. به عنوان مثال چند سال پیش من طی یک سخنرانی در مورد عاشورا و امام حسین علیه السلام نکته جدیدی آموختم و آن اینکه امام حسین علیه السلام با عاشورا اثبات کرد که معاد حقیقت دارد ، زیرا حرکت امام حسین علیه السلام اثبات کننده اعتقاد او به آخرت است.

وی تصریح کرد: می توان در مداحی و سخنرانی یک کشف جدید از ماجرای کربلا به دست آورد. اگر جشنواره ای مثل «چهلچراغ» موجب خلق آثاری شود که به دانش ما اضافه کند بسیار عالی است. اگر همان قصه های قبلی تکرار شود بد نیست زیرا اساسا حضور در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام و شنیدن و دیدن همان قصه و روایت هم بسیار لذت بخش و آرامش بخش است ، اما اگر فیلم های ما حرف جدیدی از طریق تصویر بزنند تا چیزی را در ذهن مردم ثبت کنند و شخصیت هایی را در ذهن ها ابدی کنند، تاثیر بسزایی دارند.

جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهلچراغ» از 20 تا 23 اردیبهشت 1395 و همزمان با اعیاد شعبانیه در تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا چه بود ؟