سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارتش‌های حرفه‌ای از مرحله سرباز داوطلب نیز عبور کرده‌اند/ خدمت سربازی در جایگاه پسران و دختران هم‌نسل نامتوازنی ایجاد می‌کند


به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، مهدی احمدی معین کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در حوزه خدمت سربازی در همایش بررسی ابعاد اقتصادی خدمت سربازی که امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از وجوه ایجاد نیروهای مسلح تأمین امنیت مرزهاست که نیازمند سربازگیری است.

وی با اشاره به وجود اثرات اجتماعی و اقتصادی در نتیجه سربازگیری اجباری خدمت سربازی در جایگاه پسران و دختران هم نسل‌، بی‌توازنی ایجاد می‌کند یعنی پسران برای پذیرش در کنکور دانشگاه‌ها فقط 2 فرصت و دختران فرصت‌های نامحدودی دارند چرا که پسران در صورت عدم موفقیت در 2 فرصت خود مجبور به معرفی خود برای خدمت سربازی هستند که این عدم توازن مشکلاتی ایجاد می‌کند.

احمدی معین ادامه داد: مرکز تحقیقات استراتژیک در سال 1386 نتایج تحقیقاتی را اعلام کرد که بر اساس آن ورودی خانم‌ها به دانشگاه در سال تحصیلی 82 تا 83 ، 53 درصد ظرفیت؛ 83 الی 84 ، 57 درصد و 84 تا 85 ، 63 درصد بوده است بنابراین در آینده این بانوان که به علت تحصیلات بالاتر مشاغل بهتری را کسب خواهند کرد حاضر به ازدواج با مردی دارای تحصیلات پایین‌تر و شغل کم‌منزلت‌تر نخواهند بود.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: یکی دیگر از مشکلات خدمت اجباری انجام برخی اقدامات خارج از اصول همچون طلاق‌های سوری والدین است که به خودی‌خود آسیب‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

وی مهاجرت نخبگان را یکی دیگر از مشکلات خدمت سربازی برشمرد که در آینده آثار آن قابل مشاهده خواهد بود چرا که بسیاری از نخبگان مهاجر خدمت سربازی را یکی از عوامل مهم خروج از کشور و مهاجرت عنوان کرده‌اند.

وی با اشاره به روند جهانی و منطقه‌ای بکارگیری نیروی انسانی در نیروهای مسلح گفت: ارتش‌های پیشرفته جهان به شکل روزافزون تلاش می‌کنند نیروی انسانی را از صحنه دور کنند به شکلی که در سال 2002 ارتش آمریکا در حمله به افغانستان و عراق تنها از 167 فروند هواپیمای بدون سرنشین استفاده کرد در حالیکه این رقم در سال 2010 ، 48 برابر یعنی به 7 هزار و 500 فروند رسیده بود.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: آمریکا از جنگ عراق تا سال 2008 از 6 هزار سیستم زمینی هوشمند استفاده کرده است که 30 هزار مأموریت موفق انجام داده‌اند.

احمدی معین تاکید کرد: در ارتش‌های پیشرفته جهان از سیستم داوطلبینی عبور کرده‌اند و برای استخدام نیروی نظامی از 2 تست استفاده می‌کنند و چنانچه فردی از این 2 تست موفق خارج نشود در صورت داوطلبینی است استخدام نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در روند جهانی بودجه هنگفتی در غرب برای فناوری روبوتیک اختصاص داده‌اند و به نظر می‌رسد در افق 20 ساله شاهد روبات‌های جنگی هوشمند به جای نیروی انسانی در جنگ‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/F1AX5W


ویدیو مرتبط :
محسن رضایی: خدمت سربازی اجباری را تبدیل به سربازی حرفه ای میکنیم