سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گزارشی از مشکلات محور 185 کیلومتری سرخس – مشهد


گزارشی از مشکلات محور 185 کیلومتری سرخس – مشهدخراسان/ محور بین المللی سرخس – مشهد سال‌هاست جزو مسیر‌های ترانزیتی کشور به شمار می‌آید، اما متاسفانه با تردد خودروهای ترانزیتی و با وجود ایمن نبودن و کم عرض بودن این جاده تاکنون حوادث بسیاری را آفریده و جان بسیاری از شهروندان را گرفته است.

این در حالی است که دو بانده شدن این جاده بین‌المللی از جمله مطالبات دیرینه مردم در این منطقه است.چرا که دو بانده شدن این محور علاوه بر رفع مشکلات حمل و نقل و تسریع در رفت و آمد به پیشرفت اقتصادی منطقه نیز کمک شایانی می‌کند.این جاده به فاصله 185 کیلومتری از مشهد مقدس، مسیر عبور بسیاری از روستاها، آبادی ها و دو شهر مرزی صالح آباد وسرخس است . کشف میدان های گاز و نفت در منطقه سرخس و درآمدهای حاصل از آن طی چهار دهه گذشته نقطه امید مردم شد تا شاید زیر ساخت های درون شهری وبرون شهری این منطقه سامان یابد. اما متاسفانه پس از گذشت ده ها سال امروز می شنویم که جاده سرخس - مشهد مهم ترین مشکل درزمینه اشتغال ودافعه سرمایه گذاری است.سالانه شاهد تصادفات مرگباری در این محور هستیم که آخرین حادثه مرگبار در هفته پایانی دی ماه امسال بود که دو خودرو به علت عرض کم جاده و دوطرفه بودن در فاصله 20 کیلومتری ازمشهد ودر مسیری کفی با هم برخورد کردند و 9 نفراز عزیزانمان در دم جان باختند.

جاده ای با عرض کم
«حسین چشک» راننده خودرو سمند که در محور سرخس – مشهد مسافر جابه جا می کند، در خصوص مشکلات این محور به خبرنگار ما می گوید:مدت 20 سال است که در این محور مشغول به کار هستم، اما مشکلات این جاده قابل شمارش نیست.رانندگی در این مسیر 185 کیلومتری تا مشهد شرایط خاصی دارد.وی می افزاید:در 50 کیلومتر اول از سمت سرخس در بیشتر نقاط آن جاده قیر زدایی شده و زمین با کوچک ترین بارندگی لغزنده می شود.وی اضافه می‌کند: 15 کیلومتر بعد از منطقه «گنبد لی» به پیچی می رسیم که رانندگان اصلا دید ندارند.چندی قبل هم در این منطقه بر اثر برخورد یک وانت مزدا با خودرو 405 چند نفر کشته شدند.این راننده بین شهری خاطر نشان می کند: نقاط یک طرفه این محور به سوی مشهد آن طور که نشان می دهد، تاکنون مرمت نشده است.چرا که جاده شانه درستی ندارد.«اکبر صفایی» راننده کامیون ترانزیتی که از بندرعباس آمده است در خصوص جاده سرخس – مشهد می‌افزاید:مناطقی که نقاط نفت خیز و همچنین پالایشگاه دارند واقعا جاده های خیلی عالی و خوبی دارند اما متاسفانه این محور در شان مردم خراسان رضوی نیست.حتی پیچ های منطقه «مرزداران» تا «شورلق» از ترس برخورد نکردن با خودروی روبه رو باعث اضطراب می شود. وی تصریح می کند:واقعا با درآمدی که این منطقه استان در زمینه ترانزیت دارد، این وضعیت حق مردم نیست.چرا که هم اکنون با جان وامنیت مردم بازی می شود.تبریزی یکی از رانندگان اتوبوس که سابقه 15 ساله ای در این حرفه دارد، می افزاید:برای من که سال هاست در این محور رفت و آمد می کنم، هنوز پیچ های خطرناک این جاده برایم وحشت آور است. خسرو رضایی راننده کامیون باری درباره وضعیت این محور می گوید:عرض کم جاده ،تردد خارج از ظرفیت خودروها،سرعت های غیر اصولی سواری ها، تردد خودروهای ترانزیتی که بیشتر هنگام شب به خاطر نبود پلیس حرکت می کنند و راکبان موتورسواران که از روستاهای هم جوار واردجاده می شوند باعث ایجاد مشکلات زیادی در این محور شده که نیاز است مسئولان مربوط برای این معضل اقدامات مناسبی انجام دهند.

4 نقطه حادثه خیز
فرمانده انتظامی سرخس درباره نقاط حادثه خیز محور سرخس – مشهد می گوید: برابر گزارش اعلام شده پلیس راه شهرستان سرخس، محور سرخس – مشهد چهار نقطه حادثه خیز دارد که با اقدامات پیشگیرانه باید بتوانیم از بروز حوادث در حد امکان جلوگیری کنیم. سرهنگ باقرزاده می افزاید: در کیلومتر 35 محوراصلی به جاده «چاله زرد» و کیلومتر 70 دوراهی بزنگان یا پیچ روستای «رحمت آباد» بعد از مرزداران ،اگر خودرویی قصد ورود به جاده اصلی را داشته باشد، به علت نبود شانه خاکی، وارد جاده اصلی می شود که ممکن است حادثه ای را رقم بزند. وی ادامه می دهد: در فاصله 45 کیلومتری ازمحور سرخس ، پیچی وجود دارد که رانندگان دید کافی ندارند و باید هرچه زودتر این نقطه حادثه خیز اصلاح شود.وی یادآورشد: محدوده روستای «گنبد لی» وتقاطع جاده پالایشگاه از دیگر نقاطی است که امکان بروز حادثه وجود دارد چرا که جاده از وسط روستا می گذرد و در دو طرف محور گاردریل وجود ندارد.وی با اشاره به کاهش آمار قربانیان جاده‌ای در حوزه استحفاظی پلیس راهور سرخس افزود: با اقداماتی که پلیس راهور در طول این محور در سال گذشته انجام داده، خوشبختانه آمار قربانیان در سال 94 نسبت به سال 93 از 15 فقره کشته به هشت نفرکاهش یافته است. همچنین مصدومان حوادث رانندگی که عموما در بیمارستان فوت می کنند در سال94 نسبت به سال 93 از 18 نفربه 11نفر کاهش یافته که نشان از بهتر شدن محور و رعایت قوانین توسط رانندگان است.

تخصیص اعتبار قطره چکانی
رئیس اداره راه شهرستان سرخس درباره وضعیت این محور می گوید:محور مشهد - سرخس پنج قطعه دارد که سه قطعه اول در حوزه مشهد و دو قطعه چهارو پنج از مرزداران شروع و تا شهرستان سرخس ادامه دارد.الیاسی درباره نقاط حادثه خیز محور سرخس - مشهد تصریح می کند: وظیفه ذاتی اداره راه حفظ ونگهداری راه هاست و آمادگی داریم همانند گذشته در رفع نقاط حادثه خیز با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته اقدام کنیم. اگر چه تاکنون نیز در این زمینه فعالیت های خوبی انجام گرفته است.وی می افزاید: گردنه «مزداوند» جزو چهار گردنه برف گیر استان است که خوشبختانه در ایام زمستان این گردنه بسته نشده است.رئیس اداره راه سرخس می افزاید: آمادگی داریم با همکاری پلیس راه نقاط حادثه خیز را بررسی و در رفع آن اقدام کنیم .البته رانندگان نباید توقع داشته باشند که در پیچ های منطقه «شورلق» و«مرزداران» همانند سطح صاف جاده رانندگی کنند.الیاسی با اشاره به وظیفه ذاتی اداره راه که راهداری است یادآور شد:براساس استاندارد های جهانی باید 5درصد از اعتبارات هزینه شده درسال درزمینه حفظ ونگهداری راه هزینه شود، در صورتی که ما در منطقه مرزی با نیم درصد اعتبارات فعالیت می کنیم.«نازدار» مجری شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل و نقل اداره کل راه استان خراسان رضوی درباره وضعیت محور سرخس – مشهد می افزاید: مشکل عمده ما تامین اعتبار طرح های عمرانی است و تا اعتبار نباشد نمی توانیم طرح ها را تکمیل کنیم.

تاخیر در محور جدید
فرماندار سرخس با ابراز تاسف از تاخیر در ساخت محور جدید گفت:با پیگیری های صورت گرفته ، امیدواریم با تخصیص اعتبارات ملی درپایان سال کار جدیدی در ساخت محور جدید انجام دهیم.حسین سنجرانی با اظهار تاسف از حوادث پیش آمده در این محور افزود:مردم ما سال هاست مشکلات این جاده را تحمل می کنند و متاسفانه هراز گاهی سرمایه های انسانی ما در این محور براثر تصادفات از بین می روند. چرا که این جاده حداقل های استاندارد لازم را ندارد. وی با انتقاد از نحوه به سازی وروکش آسفالت جاده موجود که نقایصی دارد یادآورشد: اداره راه و شهر سازی شهرستان با تنظیم برنامه ای تلاش کند مشکلات این محور وگردنه ها را در زمینه کاهش ترافیک، به سازی محور، تعریض وآسفالت در دستور کار خود قرار دهد تا هزینه های آن در اعتبارات سال آینده لحاظ شود.

همکاری برای دوبانده شدن جاده
اسلامی، مدیرعامل پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با اظهار تاسف از حادثه تصادف جمعی از همکارانشان که ماه گذشته جان خود را در این محور از دست دادند گفت: طی دو سال گذشته پس از رایزنی های انجام شده موفق شدیم موافقت وزیر نفت را در خصوص تامین اعتبار30 درصد کل پروژه جدید برای دوبانده شدن از فاز یک تا آخربگیریم به شرط آن که وزارت راه هم حق سهم خود را بپردازد.

وی افزود: متاسفانه تاکنون مسئولان وزارت راه ،مدیران استان وشهرستان هیچ اقدامی برای عقد تفاهم نامه با وزارت نفت انجام نداده اند.مهندس اسلامی یادآور شد: ما حاضریم پس از عقد تفاهم نامه بین وزارت نفت و راه و شهرسازی پیگیر تعهدات وزارت نفت در زمینه اعتبار 30 درصد تا مرحله تحقق پروژه باشیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: خراسان


ویدیو مرتبط :
اتوبوس سوخته در 75 کیلومتری مشهد