تنها 2.5 درصد معلولان نیازمند خدمات بهزیستی‌ هستند


رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: تنها 2 تا 2.5 درصد جامعه معلولان کشور نیازمند دریافت خدمات بهزیستی هستند که در حال حاضر شناسایی شده‌اند به طوری که یک میلیون و 200 هزار نفر آنها تحت پوشش بهزیستی بوده و 400 هزار نفر نیز پشت نوبت دریافت خدمات هستند.

انوشیران محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، درباره معلولان تحت پوشش و پشت نوبتی این سازمان، اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار معلول در سامانه بهزیستی ثبت و از این سازمان خدمات دریافت می‌کنند و حدود 400 هزار نفر نیز پشت نوبتی هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشته باشیم که در هر آماری مقداری غفلت وجود خواهد داشت و نمی‌توان به طور قطعی و صددرصدی آماری را منتشر کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: 420 هزار نفر از آمار یک میلیون و 200 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در روستاها زندگی می‌کنند.

وی درباره 400 هزار معلول پشت نوبت خدمات این نهاد نیز گفت: به علت محدودیت‌های مالی تاکنون نتوانسته‌ایم این تعداد را به گردونه حمایتی خود وارد کنیم و آمار معلولان نیازمند دریافت خدمات بهزیستی را به صد درصد برسانیم اما امیدواریم در برنامه ششم توسعه و همچنین لایحه اصلاحیه «قانون حمایت از حقوق معلولان» که در حال حاضر در دستور کار کمیسیون مشترک مجلس است، شرایطی فراهم شود تا بتوان تمامی افراد نیازمند دریافت خدمات آموزشی، تجهیزاتی، بیمه‌ای، رفاهی، حقوقی و غیره بهزیستی تحت پوشش قرار گیرند.

صدور کارت هوشمند معلولیت مهم‌ترین اقدام بهزیستی برای معلولان

بندپی مهم‌ترین اقدام بهزیستی در ارتباط با معلولان را صدور کارت هوشمند معلولان دانست و گفت: هر معلولی که بخواهد از خدمات سازمان بهزیستی کشور شامل خدمات توانبخشی، تسهیلات و امتیازهایی که در قانون از طریق بهزیستی برای آنها در نظر گرفته شده برخوردار شود باید دارای کارت هوشمند معلولیت که مشخص‌کننده شدت و نوع معلولیت آنهاست، برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌کنم طی 1.5 سال آینده تمامی معلولان کشور از کارت هوشمند معلولیت بهره‌مند شوند و به این ترتیب می‌توان به آمار کمی معلولان کشور نیز دست یافت.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پخش مسابقات ورزشی معلولان بهزیستی قرچک از شبکه تهران