سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سرمقاله جهان صنعت/ داشتن اعتماد مردم بهتر از دادن وام است


سرمقاله جهان صنعت/ داشتن اعتماد مردم بهتر از دادن وام است

جهان صنعت/ « داشتن اعتماد مردم بهتر از دادن وام است » عنوان یادداشت روز روزنامه جهان صنعت به قلم سالار ایرانزاد است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

یکی از خصوصیات بزرگان برنامه‌ریزی و اجرایی این کشور بی‌توجهی به علل و ریشه‌های مشکلاتی است که پیش می‌آید و بعضا تداوم دارد. نمونه‌های بارز این خصوصیت را می‌توان در جاری‌شدن سیل پس از بارانی مشاهده کرد که در خیلی از نقاط کشور برای نزول آن نماز مخصوص می‌خوانند. سیل می‌آید و می‌کشد و ویران می‌کند اما مسوولان مربوطه به فکر ریشه‌یابی علل این امر و پیدا کردن راهی برای عدم تکرار آن نیستند یا تصادفاتی که بعضا به قتل عام شباهت دارند و تا چند روز پس از وقوع، مسوولان مربوطه سراسیمه شده و قدری عذاب وجدان گرفته و سپس به‌زودی همه چیز فراموش می‌شود بدون آنکه به‌دنبال طرح چرایی موضوع و یافتن راهکاری جدی و اساسی برای جلوگیری از آن باشند، نهایت شدت عمل عزیزان مسوول منجر می‌شود به افزایش جرایم رانندگی!! و دوباره دور باطل مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای.
اختلاس‌های با مبالغ نجومی، کاهش بی‌امان سطح جنگل‌های کشور، مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها، کاهش سن اعتیاد و گسترش روزافزون آن، افزایش پدیده شوم سرطان و عادی شدن شیوع آن در کشور و... موارد بسیاری از این دست که هر ساله و هر ماهه و هر روزه آسیب‌های قابل توجه مالی و مادی و همچنین روحی و روانی به پیکره این جامعه وارد می‌کنند اما علت‌یابی نشده و ریشه مشکل از جا کنده نشده بنابراین دور باطل موارد همچنان ادامه دارد. و اما آنچه موجب نگارش این مطلب شده است، اقدام اخیر بزرگان بازار پولی، مالی، اقتصادی و صنعتی کشور است که بدون اینکه علت انفعال مردم و نخریدن خودرو را بررسی و آن را عالمانه و ریشه‌ای برطرف کنند، مشکل را با پرداخت وام به ظاهر حل کردند! غافل از اینکه این وام به مثابه رشوه به مردم برای رونق دادن موقت و تصنعی به بازار کالایی است که مردم از خرید آن رویگردانند. تازه مشکل انباشت خودرو در پارکینگ سازندگان و بیزاری مردم از خرید آنها کاملا روشن و شفاف بوده و هیچ نیازی به نشستن و غور و تفکر کردن نیست. علت نخریدن خودرو توسط مردم فقط به جهت بی‌اعتمادی است که سازندگان آنها در مردم ایجاد کرده‌اند. این بی‌اعتمادی ناشی از سه عامل است: کیفیت پایین، قیمت بالا و بی‌توجهی و دهن‌کجی به مردم که به پشتوانه رییس و صاحب بزرگ و قدرقدرت خود که همان دولت محترم است، طی سال‌های متمادی و به‌خصوص طی یک دهه گذشته بر مردم روا داشته‌اند. اگر از تعارفات گذشته و قدری بی‌پرده و منصفانه به موضوع نگریسته شود، ملاحظه می‌شود که واقعا خودروسازان با مشتریان خود به‌قدری موهن برخورد کرده‌اند که باورش برای سازندگان سال و مشتری‌مدار (خارجی) غیرممکن است. انحصار تولید خودرو در دست دو شرکت متعلق به یک سازمان، ممنوعیت رقابت خودرو خارجی در ایران از طریق بستن تعرفه‌های گمرکی سنگین و غیرقابل تحمل (جز برای عده‌ای نورچشمی و آقازاده و وابستگان به کانون‌های قدرت و ثروت)، تحمیل هر قیمتی که عزیزان خودروساز بخواهند و از همه بدتر و زننده‌تر نحوه برخورد آن عزیزان با مشتریان مستاصلی است که چاره‌ای جز خرید محصولات آنها ندارند در دنیا مثال‌زدنی است.
خودروسازان کره‌ای برای نقص در سیستم کمربند ایمنی، آن هم نه در قالب قاعده بلکه به‌طور استثنا، فراخوان صدها هزار خودرو می‌دهند و در حالی که یک اشتباه یا در بدترین شکل آن یعنی یک تقلب به موضوع شرکت فولکس‌واگن عنوان رسوایی داده می‌شود، سهامش به بدترین شکل ممکن سقوط می‌کند و موارد بسیار زیادی که برای ما مردم ایران این همه تعهد و مشتری‌مداری باورنکردنی و حیرت‌انگیز است. اگر خودروسازهای ایرانی خودرویی بسازند که درخور شان این ملت باشد، با قیمتی بفروشند که مبتنی بر حاشیه سود مناسب و عادلانه باشد و در نهایت اینکه اگر در دوران گارانتی به کسی که مشکلی برای ماشینش ایجاد شده اگر هم دلجویی نمی‌شود حداقل توهین نکنند و از عباراتی مانند «همینه که هست»، «نداریم»، «برو از بیرون تهیه کن بیار تا ببندیم»، «برو به هر کی میخوای بگو» و امثالهم استفاده نکنند بلکه برای متقاضیان محصول خود حقی قائل باشند و به آنها نگاه از بالا به پایین و ترحم‌آمیز نداشته باشند، نیازی به دادن وام نیست. اگر مشتری خودرو ایرانی بداند که اتومبیلش از حداقل استحکام لازم و کیفیت مناسب برخوردار است و اطمینان حاصل کند که آنچه خریده به قیمت عادلانه و منصفانه بوده و این دلگرمی را داشته باشد که اگر برای خودرویی که خریده است خرابی یا مشکلی پیش بیاید، خدمات بعد از فروش شرکت سازنده به فوریت و با احترام و خوشرویی آن مشکل را برطرف می‌کند، هیچ نیازی به وام دادن به آنها و ایجاد انگیزه‌های کاذب و کوتاه‌مدت نیست. صنعت خودرو کشور باید به درجه‌ای از رشد و بلوغ کیفی، اقتصادی و اخلاقی برسد که در شرایط مساوی از بین هرچند نوع خودرو خارجی، خریدار ایرانی با طیب خاطر خودرو ایرانی را انتخاب کند. برای جذابیت و مطلوبیت کالای ایرانی به‌طور اعم و خودرو به‌طور اخص، مهم‌ترین عامل اعتماد است نه وام.


ویدیو مرتبط :
سامان صنعت مشاوره تسهیلات وام 09122510000 www.ebp.ir