علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



تحقیق و توسعه، اهرم رهایی از خام‌فروشی نفت و گاز


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، جعفر توفیقی با اشاره به این که بحث حضور در بازارهای صادراتی ضرورتی انکارناپذیر است، افزود: علی رغم مزایایی که حضور در بازارهای صادراتی برای کشور به همراه دارد، ولی برای رسیدن به ارزش اقتصادی بیشتر باید به توسعه بخش تحقیق و توسعه در میان شرکت‌های ایرانی بپردازیم و با افزایش قدرت یادگیری و توانایی جذب فناوری از بحث خام فروشی در حوزه نفت و گاز رهایی یابیم.
وی بیان کرد: با توسعه دیپلماسی علم و فناوری در صنعت نفت می‌توانیم ضمن رهایی از وابستگی به خام فروشی، به استقلال و خودکفایی دست یابیم و با پرورش ایده‌ها و فناوری‌های داخلی به مقابله با نفوذ در صنعت نفت بپردازیم.
توفیقی توان یادگیری و دریافت فناوری در صنایع به خصوص صنایع نفت و گاز در کشور را ضعیف خواند و اظهار کرد: با وجود استقبال شرکت‌های خارجی در زمینه انتقال فناوری در کشور، متاسفانه توان یادگیری و دریافت در میان شرکت های ایرانی ضعیف است و این مسئله حکایت از ضعف واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت‌های ایرانی دارد.

*** افزایش توانمندی‌های فناورانه در حوزه نفت و گاز در رأس کار است
توفیقی فناوری‌ها و دستاوردهای علمی متخصصان ایرانی در حوزه نفت و گاز را کاربردی و قابل اجرا دانست و گفت: صنعت نفت و گاز صنعت بسیار گسترده ای است و نقش راهبردی در اقتصاد و پیشرفت‌های علمی کشور دارد.
وی با اشاره به اهمیت افزایش توانمندی‌های فناورانه در میان شرکت‌های ایرانی بیان کرد: در سال‌های گذشته شاهد پیشرفت‌های خوبی در میان شرکت‌های ایرانی، به خصوص بخش خصوصی بودیم و این شرکت‌ها مسبب ایجاد توانمندی‌ها در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مختلف در صنعت نفت شده‌اند و در این میان ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ ضمن حمایت از افزایش توانمندی‌های تکنولوژیک شرکت‌های فعال در صنعت نفت تلاش می کند تا زمینه لازم را برای ارتباط شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی با هدف انتقال فناوری فراهم کند.

*** قدرت دریافت و یادگیری فناوری، لازمه همکاری‌های بین‌المللی است
توفیقی با اشاره به این که همکاری‌های بین‌المللی با هدف انتقال تکنولوژی باید صورت پذیرد، بیان کرد: با توجه به این که سال‌های زیادی است که با کشورهای خارجی در تعامل هستیم ولی متأسفانه در این زمینه غفلت‌های زیادی داشته‌ایم زیرا ارتباط‌های بین‌المللی نتوانسته است منجر به توسعه و انتقال فناوری شود.
وی افزود: باید درنظر داشته باشیم که افزایش ارتباط با شرکت‌های خارجی درسطح بین‌المللی درنهایت به انتقال تکنولوژی منجر شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت گاز و ذغال سنگ معاونت علمی با اشاره به اینکه دست یابی به انتقال فناوری نیازمند واحدهای تخصصی و توسعه یافته است، اظهارکرد: برای رسیدن به انتقال تکنولوژی در روابط بین‌الملل می‌توانیم با پیش بینی نتایج قراردادهای بسته شده در حوزه نفت (حقوقی و مالی) راه را هموار سازیم و از همه مهم‌تر آنکه شرکت‌های داخلی با مجهز شدن به واحدهای تحقیق و توسعه، موفق به دریافت تکنولوژی شوند.
توفیقی فرهنگ و عزم جدی در میان فعالان حوزه نفت و گاز را در پیشبرد اقتصاد مقاومتی از عوامل مهم برشمرد و گفت: بعضاً به دلیل فقدان فرهنگ لازم دچارعقب‌ماندگی‌هایی شده‌ایم که با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و فضای مثبت ایجاد شده درکشورعزم جدی در این راه مشهود است و وزارت نفت در این زمینه تلاش‌های خوبی داشته است.
وی با اشاره به این که انجمن‌ها می‌توانند نقشی کلیدی در ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر میان صنعتگران و پژوهشگران ایفا کنند، بیان کرد: انجمن ها و تشکل‌ها می‌توانند نقشی بسیار کلیدی به منظور شبکه سازی میان شرکت‌های توانمند داخلی ایفا کنند و با تشویق شرکت‌های ایرانی راه را برای ارتباط بهتر میان صنعتگران و پژوهشگران هموار سازند.
علمی (1)** 9340**2017

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معضل خام فروشی