واکنش نمایندگان به ردصلاحیت ها در فضای مجازی/ از تشکیل کمپین تا پیام های مردمی برای بازگشت


 این موضوع که واکنش های بسیاری به خصوص از سوی اصلاح طلبان در پی داشته و آن ها 99 درصد نامزدهای خود در سراسر کشور را رد صلاحیت شده عنوان کردند، با گسترش ابزارهای جدید ارتباطی به شبکه های اجتماعی نظیر کانال های تلگرام و صفحات اینستاگرام نیز کشیده شده است.

در این میان نمایندگان رد صلاحیت شده ای که در این شبکه ها فعال هستند یکی از راه‌های رساندن صدای خود به مردم را استفاده از فن آوری های نوین دیده اند.

یکی از نمایندگانی که در کانال های تلگرامی حضور فعالی دارد، نماینده جوان ساری محمد دامادی است که این روزها خبر رد صلاحیت خود را شنیده است.

وی پیش از این نیز از استیکرهای تلگرامی با تصویر خودش استفاده کرده بود که خبر ساز شده بود.

نام دامادی علاوه بر کانال تلگرامی که به نام خودش فعال است، در کانال تلگرامی دیگری با عنوان کمپین " دامادی تنها نیست" نیز دیده می شود که در یکی از پست های این کانال نوشته شده است:‌ محمد را دوست داریم، به هزاران دلیل ، محمد جوان اول شهر ماست. مردم این شهر محمد را تنها نمی گذارند.دامادی حذف شدنی نیست. دامادی را نمی توان از قلب مردم این شهر سانسور کرد. مردم این شهر فرزندشان را تنها نخواهند گذاشت. در این روزهایی که صدای اعتماد دوباره مردم به مهندس دامادی بیش از همه وقت به گوش می رسد، قطار تخریب و توهین به پشتوانه زر و تزویر و به توهم حذف محمد دوباره عزم حرکت گرفته است ولی غافل از اینکه مهندس دامادی تنها نیست و هریک از ما یک دامادی هستیم.

همچنین یکی دیگر از نمایندگانی که صلاحیت او از سوی هیئت  نظارت رد شده و در تلگرام فعال است کسی نیست جز کمال الدین پیرموذن، نماینده اردبیل که حرکات و سکناتش در جلسات علنی مجلس دستمایه خوبی برای حاشیه نویسان پارلمانی می شود.

پیرموذن اولین بار خبر رد صالاحیتش را در صفحه اینستاگرام خود اینگونه اعلام کرد:

وی همچنین روز بعد با قراردادن تصویری از رئیس مجلس و رئیس جمهور که عکس صفحه اول یکی از روزنامه ها اظهار امیدواری کرد که این موضوع هرچهر زودتر به نتیجه برسد.

پیرموذن پس از آن در کانال تلگرامی خود نوشت: همگان دنبال حل موضوع رد صلاحیتم هستند؛ باتوكل بر رب.

نماینده مردم اردبیل همچنین نامه ای خطاب به مردم حوزه انتخابیه خود منتشر کرد و در آن نوشت: همانگونه که اطلاع دارید بنده هم مانند تعداد دیگری از اصلاح‌ طلبان معتدل  که برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کاندیداتوری کرده بودند، بنا به تشخیص هیات محترم نظارت تایید صلاحیت نشده‌ام.بدیهی است که با رعایت موازین قانونی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام كرده ام ، لذا خواهشمندم تا زمان بررسی اعتراض و اعلام نظر نهایی شورای محترم نگهبان انسجام و انگیزه کنونی‌تان را حفظ کنید. قانون مداری یکی از محورهای اصلی برنامه‌های ماست و خود را مقید به رعایت قانون می‌دانیم. در نهایت نیز به تصمیم نهایی مراجع قانونی هر چه که باشد، احترام می‌گذاریم. پسندم آنچه  راجانان پسندد.

پیرموذن که با شعار" من درد مشترکم مرا فریاد کن" (شعری از احمد شاملو) پا به عرصه ثبت نام انتخابات مجلس دهم گذاشته بود، پیام هایی که از سوی مردم پس از اعلام خبر رد صلاحیتش دریافت کرد رامنتشر کرد که در یکی از این پیام ها از سوی جمعی از جوانان اصلاح طلب اردبیل آمده است:رجاء واثق داریم با تیزبینی و درایت شورای نگهبان، صلاحیت نماینده‌ مردمی و شجاع تائید خواهدشد و بی صبرنانه منتظر خبر تاییدصلاحیت شما هستیم.

علی مطهری نیز از آن دسته از نمایندگانی بود که دریادداشتی در کانال تلگرامی متعلق به خود در باره رد صلاحیت ها نوشت:  خبر رد صلاحیت بسیاری از افراد منتقد از جمله خودم را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شنیدم. به نظر می‌رسد که هیئت‌های نظارت استان ها در مجموع حق‌الناس را رعایت نکرده‌اند و بسیاری از افراد خوش‌فکر را به صرف منتقد بودن، رد صلاحیت کرده و با محروم نمودن مردم از انتخاب آنها نوعی تعیین تکلیف برای مردم و دخالت در نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده کرده‌اند. امیدوارم شورای نگهبان توجه کافی به حقوق مردم و حق‌الناس داشته باشد و این افراط را تعدیل کند.

وی در ادامه مطلب خود بازنشر و یادآوری جملاتی از شهید آیت‌الله مطهری درباره انتخاب وکیل را مناسب دید.«از جمله مواردی که رشد و پیشرفت و تکامل مردم در این است که در آن کار آزاد و مختار باشند و اگر مصلحتِ آنها را به زور به آنها بدهیم هیچ‌گاه صلاحیت استفاده از مصالح خود را پیدا نمی‌کنند، موردی است که مردم باید با اراده و میل خود وکیل صالح خود را انتخاب کنند و خودشان برسند به حدی که وکیل صالح انتخاب کنند. تحمیل وکیل - ولو صالح - اثرش این است که هیچ وقت استعداد اجتماعی مردم به فعلیت نمی‌رسد و تجربه اجتماعی و عقل تجربی اجتماعی پیدا نمی‌کنند.» (یادداشت‌های استاد مطهری، ج 1 / ص 86)

نماینده مردم تهران در مجلس نهم همچنین نامه ای به شورای نگهبان در اعتراض به رد صلاحیت خود نوشت و در این باره با یکی از خبرگزاری ها به گفتگو پرداخت. مطهری همچنین بیانیه تشکل موسوم به خود (صدای ملت) را که در آن از شورای نگهبان خواسته شده است آن بخش از حق‌الناس را که توسط هیات‌های نظارت استان‌ها مغفول واقع شده، بازگرداند در کانال خود منتشر کرد.

اما محمدرضا محسنی ثانی نماینده فعلی سبزوار یکی از نمایندگانی بود که یک روز پس از اعلام  صلاحیت ها در کانال تلگرامی خود با تکذیب خبر رد صلاحیت خود نوشت: دروغ رد صلاحیت کاندیدای مشهد منافع چه کسانی را تامین می کند؟ وی در این مطلب ادامه داد: در پی انتشار برخی اخبار محافل شایعه ساز مبنی بر رد صلاحیت محمد رضا محسنی ثانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، وی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد. 

یکی دیگر از نمایندگانی که شاید باور نمی کرد رد صلاحیت شود، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده ویلچرنشین و جانبازی بود که در کانال تلگرامی خود مصاحبه ای از خود دردرباره رد صلاحیت ها منتشر کرد.نماینده مردم رشت در مجلس، در واکنش به عدم تأیید صلاحیتش از سوی شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداها در عرصه انتخابات را انجام می دهد و کار خودش را هم انجام داده است و همه ما تابع نظر شورای نگهبان هستیم و طبق قانون شورای نگهبان برای کاندیداهای انتخابات حق اعتراض گذاشته تا افرادی که رد صلاحیت شده اند بتوانند اعتراض کنند از این روهر چیزی که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها اعلام کند برای من فصل الخطاب است.

وی همچنین با انتشار اطلاعیه ای هوادارن خود را به آرامش دعوت کرد.

سیدهادی حسینی نماینده قائمشهر، جویبار ، سوادکوه  در کانال تلگرامی خود با اشاره به اعلام خبر ردصلاحیتش در برخی رسانه ها گفت: من دور قبل هم چنین مشكلی برایم با شدت بیشتری بود و نهایتا حل شد، اما در این دور چیزی كه برای عدم صلاحیت اینجانب مطرح شده بند 1 ماده 28 است یعنی عدم التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی و اثبات چنین ادعایی بسیار سخت است. وی ادامه داد: التزام عملی یعنی كسی احكام و اصول اسلامی را در قول و عمل مقید باشد و مسئله دیگر تعهد و پایبندی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است، كه در اثبات این دو مسئله سوابق روشنی دارم و در طول انقلاب همواره خود را سرباز امام و رهبری دانسته ام. این عضو فراكسیون رهروان ولایت در پاسخ به این سوال كه چه واكنشی به ردصلاحیت تان خواهید داشت گفت: قطعا از مجاری قانونی اعتراض خود را پیگیری میكنم؛ اما بیگانگان باید بدانند كه چنین اتفاقاتی باعث نمی شود از انقلاب و رهبری دست بكشیم و نتیجه نهایی صلاحیت ها هر چه كه باشد برای ما فقط قانون فصل الخطاب است.

خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
حرکتی مردمی که فضای مجازی را تسخیر کرد