ایران سرا/ آثار باستانی و مناطق دیدنی منطقه آزاد انزلی


ایران سرا/ آثار باستانی و مناطق دیدنی منطقه آزاد انزلی فری زون/ انزلی از گذشته های دور مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و بخصوص سیاحان خارجی در سفرنامه های خود به دیدنیهای انزلی ، درختهای مرکبات ، مرداب ، گلها و ... اشاره کرده اند. قایقرانی‌، ماهیگیری و شکار پرندگان روی تالاب انزلی‌، قایقرانی در دریا و گردش در پارک و بلوار ساحلی و دیدار از بازار محلی مجموعه ای از خدماتی است که برای گردشگران تدارک دیده شده است.
1. مرداب انزلی : مهمترین و جالب‌ترین نقطه شهر انزلی‌، تالاب آن است. مرداب بین المللی انزلی، زیباترین و بزرگترین مرداب دنیا است که از نظر زیست محیطی ، سیاحتی و اقتصادی اهمیت دارد. تالاب انزلی سواحلی پوشیده از نیزار و گلهای دریایی رنگارنگ و نیلوفر دارد و قایقرانی و اسکی ، شکار ، ماهیگیری و گردش با قایق از تفریحات رایج در آن است. وسعت آن 280 کیلومتر مربع و با عمق 2/8- 1/2 متر و دارای جزایر متعدد است. در زمستانها هزاران پرنده دریایی بخصوص قوهای زیبا به این محل مهاجرت می کنند. به علت فراوانی گلهای نیلوفر، مرداب به جزیره گلها نیز معروف است. انواع ماهیان و گیاهان در مرداب وجود دارند.
این تالاب در قسمت جنوبی بندر انزلی قرار دارد و طول متوسط آن در امتداد شرقی - غربی - 3‌کیلومتر و عرض متوسط آن در امتداد شمالی - جنوبی تقریبا 3کیلومتر و وسعت کنونی آن 90کیلومتر مربع است، در حالی که تالاب انزلی در گذشته با باتلاق‌های اطراف آن در وسعتی حدود 400تا 450‌کیلومتر گسترده بوده است. حداکثر عمق آب در بهار 5/2 متر در قسمت غربی و میزان بارندگی در این منطقه سالانه 1500 تا 2000 میلی متر است. تالاب انزلی به دلیل ویژگی‌های طبیعی و خصوصیات حیاتی آن از زیباترین مناظر آبی ایران و جهان است. گل‌های نیلوفر آبی که غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و سطح وسیعی از تالاب را پوشانده اند، در کنار لانه‌های پرندگان متعدد، متنوع و زیبای بومی‌‌و مهاجر منطقه‌، انبوه نیزارها و سکوت حاکم بر آنها از جمله زیبایی‌های این تالاب به شمار می‌‌آیند. در برخی نقاط تالاب آب چنان تمیز و شفاف است که مسافران قایق سوار، تصویر خود در آسمان آبی بیکران را مشاهده می‌‌کنند و لذت می‌‌برند. از دیدنی‌های دیگر انزلی‌، محوطه فانوس دریایی یا برج ساعت است.
2. دریا کنار : ساحل دریا به طول 35 کیلومتر مکان دل انگیزی جهت آب تنی و آفتاب گیری است. آنچه سواحل انزلی را از سواحل دیگر دریای مازندران متمایز می‌‌سازد، عمومی‌‌بودن سواحل آن است که در دسترس همگان قرار دارد، در حالی که سایر سواحل دریای خزر مورد دخل و تصرف بخش خصوصی قرار گرفته و مسافران محترم باید از پشت دیوارهای بلند و ویلاهای اختصاصی به دریا بنگرند. سواحل ماسه‌ای انزلی از روزگاران گذشته همواره در مقاطع مختلف سال پذیرای انبوه مسافران بوده است.
3. بلوار : این پارک ساحلی در سال 1307 ساخته شده است. بلوار به وسعت 35000 متر مربع در کنار موج شکن و مشرف به دریا ساخته شده و همراه با گلزار زیبایش دیدنی می باشد.
4. موج شکن ( مول ) : در سال 1895 میلادی جهت ایجاد اسکله و مقاومت در برابر امواج ، زیر نظر دو مهندس روسی ساخته شده و مانند دماغه ای در داخل دریا پیش رفته است. در سالهای اخیر بنای موج شکن توسعه یافته است.
5. پلهای غازیان و انزلی : به همراه پل انزلی در سال 1316 شمسی توسط مهندسین آلمانی ساخته شده است . دریا از روی این پل بزرگ ، جلوه زیبایی دارد.
6. پل جدید غازیان : دیدن دریا از روی این پل عظیم دیدنی و تماشایی است.
7. مناره : برج ساعت انزلی واقع در محوطه پشتی بازار سپه ( میدان انزلی ) که قدمت آن به سال 1815 میلادی می رسد ، 28 متر ارتفاع دارد و به منزله فانوس دریایی بوده است که در ساحل انزلی و در دل دریا مشاهده می‌‌شود. این فانوس در سال 1230تا 1234 هجری قمری در زمان حکومت ناصرالدین شاه توسط خسروخان گرجی حاکم وقت ساخته شده استو با روغن چراغ روشن می‌‌شده و برای راهنمایی دریانوردان به کار می‌‌رفته است. در سال 1307 شمسی پس از مرمت این برج ، ساعتی چهار سو بر فراز آن استوار گردید که بعد از تعویض و تعمیر در سال 1369 ، هم اکنون به درستی کار می کند.
8. موزه : کاخ میان پشته در سال 1312 شمسی ساخته شده و دارای 11 اتاق و یک سالن پذیرایی و چهار سرویس حمام و دستشویی با نمای بسیار زیباست. این کاخ در حال حاضر موزه نظامی می باشد و انواع سلاحهای گرم و سرد از زمان صفویه تا کنون در معرض دید عموم است.
موزه نظامی بندرانزلی در ساختمانی قرار گرفته که خود موزه‌ای از معماری و هنر است. این کاخ موزه که در میان باغ دلگشایی با درختهای نارنج و سرو محصور شده از شمال به آبهای نیلگون خزر نظاره دارد. بنای این کاخ موزه که به کاخ میان پشته معروف است در سال 1310به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است.

منبع:


ویدیو مرتبط :
فیلم انتخاباتی - آثار باستانی لرستان و مناطق گردشگری(9)