سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقال ویروس ایدز درمیان خون های اهدایی کاهش و به صفر نزدیک می شود


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان انتقال خون صدیقه امینی کافی آباد اظهارکرد: شیوع و انتقال ویروس بیماری ایدز(HIV) درمیان خون های اهدایی در بین سال های 1383 تا 1387 به تدریج از پنج هزارم درصد به سه هزارم درصد رسیده و شیوع در سال های 1391 تا 1393 ثابت بوده در حالیکه شیوع ایدز درجمعیت عمومی رو به افزایش بوده است.
وی خاطر نشان کرد: سلامت خون و فرآورده های آن یکی از مهمترین دغدغه های جامعه بشری و مراکز انتقال خون در جهان است.
امینی کافی آباد درمورد غربالگری سلامت خون گفت: ارکان حفظ و ارتقای سلامت خون در روند انتقال خون از انتخاب اهداکننده آغاز می شود و با انجام آزمایشات غربالگری، استقرار تضمین کیفیت GMP و بهره برداری از روش های کاهش عوامل بیماری زا ادامه می یابد.
وی تاکید کرد: این فرایند طی سال ها در سازمان انتقال خون با علم روز ارتقاء یافته و برای دستیابی به رسالت سازمان یعنی تامین خون کافی و سالم برای بیماران مد نظر قرار گرفته است.
امینی کافی آباد گفت: آزمایش غربالگری (هپاتیت B) نیز بر روی خون های جمع آوری شده انجام می گیرد و از سال 1369 آزمایش غربالگری HIV-Ab بر روی خون های اهدایی به آزمایش های قبلی (HBsAg . VDRL) اضافه شده و درسال 1375با افزودن Anti-HCV به آزمایش های غربالگری خون های اهدایی، هر واحد خون برای چهار بیماری منتقله از راه خون مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی کاهش شیوع ویروسهای قابل انتقال در خون های اهدایی را در بررسی و تحلیل نتایج غربالگری خون قابل توجه دانست و افزود: شیوع عفونت با ویروس هپاتیت B در اهداکنندگان از 1،79 درصد در سال 1378 به 13صدم درصد در سال 1393 کاهش یافته است.
امینی کافی آباد تاکید کرد: این کاهش از نظر آماری معنادار است و در مقایسه با شیوع هپاتیت B در کشور، دستاورد مهمی تلقی می شود.
معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون تصریح کرد: شیوع عفونت با ویروس هپاتیت C در سال 1383 در اهداکنندگان 13صدم درصد بود و به چهار صدم درصد در سال 1393کاهش یافته است.
براساس این گزارش شیوع هپاتیت C در جمعیت عمومی در مطالعات مختلف از 5 دهم درصد تا یک دهم تخمین زده می شود.
دکترعلی اکبر سیاری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درهمایش روز جهانی ایدز اعلام کرد: تاکنون 30 هزار و 183 مورد مبتلا به اچ. آی. وی ایدز در کشور شناسایی، ثبت و گزارش شده است.
اجتمام (1)**2181** 1724

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
باورهای غلط در مورد نحوه انتقال ویروس مولد ایدز