سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



نمی‌گذارم طرح تحول سلامت زمینگیر شود


سلامت نیوز: وزیر بهداشت می‌گوید اجرای طرح تحول نظام سلامت نباید با تغییر اشخاص و دولت، متوقف شود. تأکید حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی بر ادامه یافتن این طرح است، چرا که حق مردم به شمار می‌رود. او این وعده را هم می‌دهد: « تا زمانی که در وزارت بهداشت هستم، نمی‌گذارم طرح تحول نظام سلامت زمینگیر شود.»

به گزارش سلامت نیوز، وزیر بهداشت اینها را صبح روز گذشته در بازدید از غرفه روزنامه شهروند در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار این روزنامه می‌گوید. او در این گفت‌وگو توضیحات بیشتری درباره آینده طرح می‌دهد.

نزدیک به ٢ ‌سال است که طرح تحول نظام سلامت اجرا می‌شود، به اعتقاد شما چقدر امکان ادامه این طرح، حتی بعد از واگذاری وزارت بهداشت از سوی شما وجود دارد؟این طرح مانند هر طرح دیگری، بستگی به حمایت مجلس و دولت دارد، تا زمانی که از این طرح حمایت کنند، اجرای آن هم ادامه دارد. آنچه که ما می‌دانیم، خواسته تمام ایرانیان این است که این طرح ادامه پیدا کند و کاستی‌های آن برطرف شود، اگر هم انصاف داشته باشیم، حق مردم این است که این طرح ادامه داشته باشد، باید زودتر از اینها این اتفاق می‌افتاد، حالا که با تأخیر اجرا شده، انتظار مردم این است که همه ازجمله قانون‌گذار و مجری، کمک و حمایت کنند. به اعتقاد من راهی که شروع شده، قابل بازگشت نیست و نباید ادامه آن به اشخاص و دولت بستگی داشته باشد و با تغییر افراد و دولت متوقف شود. این طرح مانند طرح دیگری باید به این بستگی داشته باشد که چقدر از آن صیانت می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا زمانی که هستیم این طرح زمینگیر نشود.

به‌ هر حال از ٢ ‌سال گذشته که این طرح اجرا شده و خدمات درمانی با هزینه پایین به مردم ارایه شده است، سطح انتظارات مردم هم بالا رفته، به اعتقاد شما برای ادامه این طرح، چقدر از سوی دولت و مجلس تلاش شده و چقدر از آن حمایت می‌شود؟توقع مردم بالا نیست، آنها حق‌شان را در این حوزه می‌خواهند، این هم خواسته ناچیزی است، مردم از یک طرف انتظار دارند کارهایی که باعث افزایش بیماری‌ می‌شود، کاهش پیدا کند، میزان آلودگی هوا، غذا، آب، غلات و باقی‌مانده سموم و ورود برخی از مواد غذایی بیماری‌زا کم شود و از بیماری‌های اعصاب و روان پیشگیری شود. اینها همه در اختیار دولت، قوه قضائیه و قوه مقننه است. مردم در این اتفاق‌ها تقصیری ندارند، این تصمیم‌سازی سیاست‌گذاران است که ممکن است باعث ایجاد این بیماری‌ها شود. برای اینها پیشگیری شود. مردم وقتی بیمار می‌شوند انتظار دارند از آنها حمایت شود، چرا که از قبل بیماری را در سبد هزینه‌هایشان پیش‌بینی نکرده‌اند، حمایت‌ها هم در قالب بیمه است، آنها می‌خواهند بیمه اثرگذاری داشته باشند و در شرایط سخت بیماری مشکل جدیدی برایشان ایجاد نشود، مردم توقع زیادی از مسئولان ندارند و تنها حق‌شان را می‌خواهند.

درباره موفقیت‌های طرح تحول نظام سلامت، صحبت زیاد شده اما از نظر شما عمده‌ترین کاستی آن چیست؟عمده‌ترین مشکل طرح تحول نظام سلامت، همراهی نکردن بیمه‌هاست، من از روز اول هم گفتم که پاشنه‌آشیل این طرح، بیمه‌ها هستند، اگر ما را جا بگذارند واقعا از نظر ارایه خدمت با مشکل مواجه می‌شویم، به همین خاطر امیدواریم سازمان‌های بیمه‌گر، بدهی‌هایشان را به موقع به مراکز درمانی بدهند.

از روزی که شما به صراحت درباره تأخیر در پرداختی بیمه‌ها صحبت کردید، چقدر بیمه به قول خودش عمل کرد؟تا امروز اتفاق خاصی نیفتاده و بدهی‌ها سر جایش است.

شما در صحبت‌هایتان به کمبود منابع مالی نظام سلامت اشاره کردید، در عین حال اما تأکید کردید که می‌خواهید زیرساخت‌ها را تغییر دهید، چگونه می‌توان با کمبود این اعتبارها، زیرساخت‌ها را متحول کرد؟منظور ما از زیرساخت‌ها بخش فناوری اطلاعات و ‌آی تی است که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و امیدواریم به نتیجه برسد، در عین حال گسترش تخت‌های بیمارستانی هم در گروه این زیرساخت‌ها قرار دارد و تاکنون تا جایی که توانستیم در این زمینه فعالیت کردیم و به‌زودی هم قرار است تعداد قابل توجهی بیمارستان افتتاح شود و تعداد قابل توجهی تخت‌های بیمارستانی هم به نظام سلامت اضافه شود. ما تأمین وعده ٢٠‌هزار تخت بیمارستانی را در این مدت دادیم که ١٠ برابر رقم معمول است و امیدواریم به نتیجه برسد اما این رفع مشکل نیست، آنچه به ‌عنوان سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری به دست دولتمردان، مجلس و قوه قضائیه رسیده، بروز و ظهورش را باید در برنامه ششم توسعه هم دید. هم از نظر تأمین منابع مالی و هم از نظر سامان‌بخشی بیمه‌ها و هم برتری پیشگیری بر درمان.


ویدیو مرتبط :
طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی