علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



افزایش همکاری زنبورها در تولید برنج سفید سالم


افزایش همکاری زنبورها در تولید برنج سفید سالمایسنا/ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال بیش از پارسال از زنبورها در از میان بردن آفت کرم ساقه‌خوار برنج استفاده می‌کنیم.
منطقه گیلان، چند وقتی‌ است که شایعه استفاده از کلر آزاد در مزرعه بین کشاورزان در مزارع برنج به گوش می‌رسد، این در حالی است که می‌توان با مبارزان زنده به جای سموم خطرناک، به جنگ آفات رفت تا محصولات سالم‌تری به بازار عرضه شود.
«رضا نوشالی» عضو انجمن علمی تولیدکنندگان عوامل بیولوژیک با اشاره به افزایش آمار سرطان‌های گوارشی در سه استان شمالی کشور، گفت: متأسفانه استفاده از سموم مخاطره‌آمیز به‌ویژه در مزارع برنج، مبتلایان به این نوع سرطان را افزایش داده و روزبه‌روز روش‌های نگران‌کننده بیشتری نیز به آنها اضافه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از کلر آب‌ها را نیز آلوده کرده است، ضمن این‌که چنین موادی بسیار ارزان در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.
«حبیب جهانساز» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کلر آزاد هیچ اثرمثبتی در کنترل آفات ندارد و کشاورزان بر این مسأله آگاهی دارند و از آن در مزارع برنج استفاده نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گیلان استفاده از گسترش عوامل بیولوژیک درحال‌ انجام است.
جهانساز با اشاره به این‌که زنبور «تریکوگراما» برای از میان بردن آفت برنج و کفشدوزک کریپتولموس برای مبارزه با شپشک مرکبات و چای به کار می‌رود، خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات برای مبارزه بیولوژیک افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: پارسال از همکاری زنبورهای تریکوگراما در 16هزار هکتار از شالیزارهای گیلان استفاده شد و امسال قرار است در 23 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از همکاری زنبورهای تریکوگراما استفاده شود.
به گزارش ایسنا، طریقه مبارزه با آفت برنج با کارت تریکوگراما به این گونه است که ۷۲ ساعت پس از نصب این کارت‌ها در مزرعه، زنبور متولدشده و در تخم پروانه کرم‌ ساقه‌خوار، مجدداً تخم‌ریزی می‌کند و باعث از میان رفتن این آفت می‌شود.
عوارض و خطرات جانبی استفاده از سموم‌بر کسی پوشیده نیست، بنابراین لازم است که مسئولان برای گسترش استفاده از عوامل بیولوژیک در مزارع، از هیچ حمایتی فروگذار نکند.





منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
فروش خط تولید برنج دانه بلند(برنج مصنوعی) 09123534030