باغبان باشی/ تولد یک گلدان نو


باغبان باشی/ تولد یک گلدان نوهمشهری آنلاین/ اگر در خانه خود گیاهی دارید که علاقه شما نسبت به آن زیاد است می‌توانید خیلی راحت و بدون هیچ هزینه‌ای آن را تکثیر کنید و در قسمت‌های مختلف خانه خود قرار دهید.
حتی می‌توانید با تکثیر گیاه، آن را به دوستان و اقوام خود هدیه دهید و آنها را هم در بهره‌مندی از زیبایی آن گیاه شریک کنید. قلمه‌زدن یکی از راه‌های تکثیر برخی گیاهان است ولی اکثر افراد از ترس آنکه به گیاه آسیبی برسانند هیچ وقت از این روش برای تکثیر استفاده نمی‌کنند. عده‌ای دیگر هم هستند که با دانسته‌های کم اقدام به قلمه‌زدن می‌کنند و همین کار، هم باعث خشک‌شدن قلمه می‌شود و هم به بدنه گیاه اصلی آسیب جدی می‌رساند. درست است که قلمه‌زدن کار نسبتا راحتی به‌شمار می‌رود اما اصول خاص خود را دارد و رعایت نکردن این اصول ممکن است موجب خشک‌شدن گیاه شود. این صفحه تمامی اطلاعات لازم درباره قلمه‌زدن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فصل مناسب برای قلمه‌
امروزه گیاهان آپارتمانی را می‌توان در هر فصلی از سال قلمه زد و تکثیر کرد اما باید توجه داشت که اصولا قلمه‌زدن در فصل‌های خاصی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید گیاهی جوان داشته باشید که بیشتر رشد کند و دوام بیشتری داشته باشد بهترین زمان برای قلمه‌زدن اواخر بهار یا اوایل تابستان است؛ چرا که در اکثر گیاهان در این زمان ساقه‌های جدید سبز می‌شود و شما با قلمه‌زدن آنها می‌توانید گیاهی جوان را پرورش دهید. اما اگر می‌خواهید گیاه تکثیر شده سریعا به باروری بنشیند و گل دهد بهترین زمان برای قلمه‌زدن اواخر پاییز و اوایل زمستان است، چرا که در این زمان گیاه تا رسیدن فصل بهار فرصت کافی برای ریشه درآوردن دارد و در فصل بهار برگ‌های جدید روی آن سبز می‌شود و اگر گیاه گلدار باشد، غنچه‌های کوچک روی آن ظاهر می‌شود. به‌طور کلی برخی گیاهان در فصل‌های خاصی قلمه زده می‌شوند. پس بهتر است قبل از قلمه‌زدن اطلاعات کافی درباره زمان مناسب برای گیاه خود را به دست آورید.

انواع روش‌های قلمه‌زدن
قلمه‌زدن با توجه به نوع گیاه انواع مختلفی دارد. 6 نوع قلمه‌زدن را اینجا برایتان معرفی کرده‌ایم:
قلمه برگ: برخی از گیاهان هستند که برگ آنها ریشه می‌دهند. این گیاهان اصولا دم‌برگ و پهن‌برگ نسبتا بزرگی دارند. این نوع گیاهان را از برگ‌هایشان قلمه می‌زنند و تکثیر می‌کنند. برای قلمه‌زدن این گیاهان رطوبت کافی شرط اول است. برای تکثیر گیاهانی مثل بنفشه آفریقایی از این نوع قلمه استفاده می‌کنند.
قلمه ریشه: برخی از گیاهان در ریشه خود تولید جوانه اتفاقی می‌کنند. با استفاده از این خاصیت می‌توان این گیاهان را از طریق ریشه قلمه زد و تکثیر کرد. از این نوع قلمه برای گیاهانی مثل شقایق استفاده می‌شود.
قلمه ساقه: اکثر گیاهان به روش قلمه ساقه، قلمه زده می‌شوند. قلمه ساقه خود به 3 نوع تقسیم می‌شود:
قلمه علفی: برای این نوع قلمه از ساقه‌های سبز در حال رشد که عموما 10 تا 15سانتی‌متر طول دارند استفاده می‌شود. لازم است که یکی دو برگ هم در سر آن حفظ شود. این نوع قلمه بیشتر برای گیاهانی مثل شمعدانی کاربرد دارد.
قلمه نیمه خشبی: برای این نوع قلمه از ساقه‌های نیمه‌خشک و نسبتا پیر استفاده می‌کنند. وجود برگ برای این نوع قلمه الزامی نیست، اما اگر یکی دو برگ باشد بهتر است. در تمام فصل‌های سال نیز می‌توان این نوع قلمه را انجام داد. از این قلمه برای گیاهانی مثل داوودی استفاده می‌شود.
قلمه خشبی: قلمه‌های خشبی را در فصل برگریزان و اوایل زمستان که گیاه به خواب زمستانی رفته است انجام می‌دهند. برای این نوع قلمه، ساقه‌های چوبی با طول 50 سانتی‌متر لازم است. این نوع قلمه بیشتر برای انگور کاربرد دارد.

روش اصولی قلمه‌زدن
گام اول:
اولین کار، انتخاب ساقه‌ مناسب برای قلمه‌زدن است. سعی کنید ساقه مورد نظرتان بدون آفت و بدون گل باشد. ساقه جوان‌تر بهتر است.
گام دوم: ساقه‌ای را که انتخاب کرده‌اید به‌صورت اریب یا کج از ساقه اصلی گیاه به کمک قیچی باغبانی جدا کنید و سپس ساقه را درون کیسه‌ای پلاستیکی قرار دهید و داخل کیسه کمی آب بریزید.
گام سوم: طول ساقه‌ای که انتخاب کرده‌اید بین 5 تا 10سانتی‌متر باید باشد، از آنجا که ساقه ریشه ندارد و درصورت ریشه‌کردن، ریشه آن ضعیف خواهد بود اگر طول ساقه بیشتر از این مقدار باشد ریشه نمی‌تواند گیاه را خوب تغذیه کند و گیاه خشک می‌شود. پس می‌توانید درصورت بلند بودن ساقه آن را از پایین کوتاه کنید. برگ‌های ساقه را هم به غیر از یکی دو برگ بالایی از ساقه جدا کنید، چرا که برگ‌های پایینی در خاک فرو می‌روند.
گام چهارم: در گلدانی مناسب خاکی سبک بریزید که آب بتواند به‌راحتی از آن عبور کند. قلمه را در جداره‌ کناری یک طرف گلدان قرار دهید. طوری این کار را انجام دهید که برگ‌های موجود در سر قلمه از خاک دور باشند.
گام آخر: گلدان را به خوبی آبیاری کنید. فقط حواستان باشد آب را در طرفی از گلدان بریزید که قلمه‌ها وجود ندارند تا ساقه‌ها از خاک خارج نشوند و ریشه کنند. گلدان را جایی قرار دهید تا گیاه به‌خوبی نور ببیند.

نگهداری از قلمه
گیاه را پس از قلمه‌زدن مرتب به کمک اسپری آبپاش مرطوب نگه دارید تا گیاه از راه ساقه و برگ، آب مورد نیاز خود را جذب کند و ریشه دهد. پس از 3 هفته ساقه گیاه را بگیرید و به آرامی به طرف بالا بکشید. اگر احساس کردید که گیاه کمی گیر می‌کند نشان‌دهنده آن است که گیاه ریشه کرده است. اگر ریشه کرده بود گلدان گیاه را عوض کنید و هر قلمه را در یک گلدان قرار دهید. این بار به جای جداره‌ کناری گلدان، گیاه را در وسط قرار دهید تا گیاه به‌خوبی رشد کند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: همشهری آنلاین


ویدیو مرتبط :
نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی ...حافظ