از مشکل دانلود برنامه‌های اپل تا شبکه ملی اطلاعات و اختلالات اینترنتی


معاون وزیر ارتباطات به ارائه توضیحاتی در خصوص منشاء اختلالات اینترنتی، شبکه ملی اطلاعات، گسترش نرم‌افزارهای فارسی، کپی‌رایت و وام دانش‌های شرکت بنیان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نصرالله جهانگرد ظهر امروز دوشنبه در نشستی در نمایشگاه الکامپ در پاسخ به اختلالات اینترنتی اخیر و عدم اعلام منشأء آن توضیح داد: پاسخگویی به این موضوع برعهده سازمان تنظیم مقررات است، اما به‌طور کلی در خصوص مشکلات اینترنتی گاه ممکن است موضوع به منابع بین‌المللی تامین مربوط شود که در این موارد با توجه به این‌که اینترنت کشور از مسیر‌های مختلفی تامین می‌شود معمولا اطلاع‌رسانی‌های کافی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه برخی دیگر از مشکلات را مربوط به شبکه داخلی کشور دانست و گفت: نحوه‌ی معماری شبکه دسترسی و امکانات شبکه واسط برای کاربران موضوعی است که مورد اهمیت بسیار قرار دارد.

جهانگرد با اشاره به انتقاداتی که در خصوص اشتراک منابع در فروش وجود دارد، اضافه کرد: اکنون امکانات فنی شرکت‌های مختلف ارائه‌کننده اینترنتی در حال بررسی است و به زودی بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات قرار می‌گیرد.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص آمارهایی که در زمینه‌ی تعداد کاربران اینترنت وجود دارد پرداخت و اعلام کرد: در این زمینه برخی آمارها از سوی مرکز آمار ایران تهیه می‌شود که از سال گذشته قرار بر آن است که این آمارها با مشورت ارائه شود. برخی آمارها از سوی مرکز متما ارائه می‌شود که در گزارش‌های متما معمولا تعداد نقاطی که دسترسی به اینترنت دارند مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر این‌که در آمارهای بین‌المللی که از تعداد کاربران اینترنت گرفته می‌شود دو موضوع کف سن و ساعات دسترسی مورد توجه قرار دارد، عنوان کرد: تا جایی که به خاطر دارم در ایران کف سنی که برای کاربران اینترنت در نظر گرفته شده 12 سال است.

جهانگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود هم به ارائه‌ی توضیحاتی درباره شبکه ملی اطلاعات پرداخت و افزود: به زودی گزارش‌های کتبی که در این خصوص وجود دارد اعلام می‌شود، اما باید در نظر داشت که شبکه ملی اطلاعات دارای روندی تکاملی است، اکنون در فاز اول که مربوط به دسترسی به این شبکه می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم در نقاط مختلف به اینترنت دسترسی داشته باشند، اما در گام‌های بعدی موضوعاتی مانند ظرفیت دسترسی، سرعت، امنیت، قیمت و مواردی از این دست مورد توجه قرار خواهد گرفت، چرا که در این زمینه یک برنامه جامع تهیه کرده‌ایم و براساس آن گام به گام این طرح را پیش خواهیم برد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین اظهار امیدواری کرد تا اواسط سال آینده در خصوص شبکه ملی اطلاعات به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

جهانگرد همچنین یادآور شد: برای دسترسی به شبکه ملی اطلاعات بک بن در اختیار ما قرار دارد، اما سایر بخش‌ها در دست شرکت‌های خصوصی است و یکی از نگرانی‌های ما در این زمینه است، چرا که انتظار مخابرات و اپراتورهای دیگر سرمایه‌گذاری کافی در این بخش‌ها را انجام داده باشند.

وی متذکر شد: طی سال‌های گذشته تعداد نرم‌افزارهای فارسی رشد قابل توجهی داشته و در شرایطی که تعداد این نرم‌افزارها در سال 1392 حدود پنج هزار نرم‌افزار بوده این رقم در سال 1393 به حدود 25 هزار اپلیکیشن رسیده و در سال جاری از 40 هزار هم گذشته است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص قوانین کپی‌رایت و رعایت آنها در ایران هم اعلام کرد: در خصوص کپی‌رایت محصولات دیجیتال و مولتی‌مدیا نهادهای مختلف نظرات متفاوتی دارند که در حال انجام کار کارشناسی بر روی این موضوع هستیم تا اگر مجلس موافق بود این موضوع را اجرایی کنیم.

جهانگرد در خصوص مبلغی که سال گذشته به عنوان وام حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و ارائه نشده بود نیز توضیح داد: این اعتبارات بازگشت داده نشده و باقی‌مانده آنها در حساب مانده و مجددا ارائه می‌شود.

وی در ارتباط با ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات نیز عنوان کرد: گزارش‌هایی در این زمینه ارائه شده و گزارش‌های دیگری هم ارائه خواهد شد تا در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در ارتباط با عدم موفقیت مشترکان اپل در دانلود برخی از برنامه‌های این شرکت هم توضیح داد: ما مشکلی برای ارتباط نداریم و احتمالا مشکلات ایجاد شده از سوی خود این شرکت است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫تیزر شبکه ملی اطلاعات‬‎