فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل برگزیدگان خود را شناخت


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، اختتامیه سیزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل عصر امروز با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و نظامی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

این همایش در دو بخش داستان و شعر برگزیدگان خود را معرفی کرد.

در بخش شعر که داوری آن بر عهده مرتضی امیری اسفندقه،‌ اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی و سعید حدادیان بود، بیانیه‌ای با این عنوان قرائت شد.

هیأت داوران دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پس از حمد خدای مهربان و درود بر امام شهیدان و شهید امامان در ارائه گزارش داوری سیزدهمین همایش سوختگان وصل به نام الف دزفول به پاسداشت منزلت و مقام مقاوم دزفول همیشه ماندگار و یادگار یادآور است که آثار ارسالی بر هر قالبی و از هر جا در نگاه نخست پس از غربال اولیه و گذر از منظره انتخاب مورد داوری نهایی قرار گرفت.

نخستین نکته‌ای که در باب و باره مسائل و مواضع داوری اشعار رسیده به دفتر همایش سوختگان وصل شایسته و بایسته یادآوری است خود همه این دقیقه است اشعار ارسالی از چشم‌انداز قالب بسته‌بندی شده‌اند. بی‌پرهیز و بی‌پروا و بی‌در نظر گرفتن این مطلب که قالب در سرایش شعر مهم نیست چرا که این مطلب به همه دقت و درایت پژوهشگران معتقد به آن اگر هم از صحت علمی برخوردار باشد این صحت هنگام داوری به ترازوی نقد کشیده می‌شود.

داوران این مجموعه از آثار بر این باورند که نه تنها قالب در شعر فارسی و هنگام نقد و نقل مهم است بلکه در همین حوزه موسیقی بیرونی، کناری و معنوی شعر نیز از چشم‌انداز داوری سخت می‌تواند به عنوان یکی از معیارهای اصیل و اساسی مورد توجه، تأمل و دقت نظر قرار گیرد.

این دقت به منزله نفی حس و حال و هوش و هیجان روحانی شعر که همه چیز به عهده جوشش آن است، نیست و بر آن نیست تا از شعر کوششی کهن و کاهل به دست دهد. که از خردی سخن می‌گوید که سوز پیدا کرده است. نکته دوم در راستای تبیین مسائل داوری در این همایش درک محتوا و مفهوم است و آن نکته اینکه داوران این سلسله همایش‌ها که اینک این دم و این زمان سیزدهمین مرحله از مراحل حساس آن را پشت سر می‌گذارند بر این باورند که لفظ و معنا در یک اثر ارجمند و عزیز بهای آن است نه بهانه آن.

هم از این رو نه لفظ قربانی معناست و نه معنا قربانی لفظ. این قدر هست که معنای اساسی که همان در برابر چشم قرار دادن ارزش عالی ادبی است ارجح و اصلح است. اینگونه علو ادبی نیز همواره بر این باور بوده که لفظ و معنا تنیده در هم هستند و هر دو یک روح هستند در دو بدن چرا که هر کجا لفظی است بی‌شک معنی گل کرده است. محض یادگار گفتنی است که معدل نهایی اشعار همچنان که در اولین مرحله پالایش آثار با مسئولین دفتر ادبیات و هنر نهاد رهبری در دانشگاه تهران و نظر دبیر همایش بوده است در فرجام کار نیز به عهد و عهده این مجموعه بوده است. نکته سوم که آخرین نکته نیز است این است که داوری نهایی یک شعر به دست دل مردم و مخاطبان آن اثر است. این مردم و مخاطبان هوشمند شعر هستند که در طول تاریخ داور نهایی شعر بوده‌اند و والاتر از داوری حتی گاه آن آثار را تصحیح کردند. با این وصف کار داوران شعر در همه همایش‌ها با هر موضع و موضوع نه داوری بلکه اول و آخر پالایش نخستین شعر است تا این آثار در زمانی مناسب و برای داوری اساسی به دست دل مردم و مخاطبان برسد. آنگاه است که داوری اصلی و اساسی به صحت و سلامتی آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش اسامی برگزیدگان بخش شعر به این شرح است:

منصور اسحاق‌زاده، سیدمهرداد افضلی، قاسم بای، پروین شهررضایی، رضا حاج‌حسینی، حمیدرضا حامدی، احمدرضا خان‌احمد، زهرا محدثی خراسانی، مریم خسروی، سیدعلی رکن‌الدین، محمد زارعی، محمدرضا سلیمی، سجاد سعیدنژاد، حسین سنگری، علی شکاری، کبری موسوی قهفرخی، محسن کاویانی، مریم کلباسی، فاطمه معصومی، صابره سادات موسوی، عالیه محرابی، ایوب شیخی‌زاده، شبنم فرضی‌زاده، احمدرضا قدیریان، هاشم کرونی، عبدالرضا کوهمال جهرمی، شکیبا غفاریان، پروانه نجاتی، رضا نیکوکار و رضا یزدانی.

این گزارش می‌افزاید در بخش داستان که جهانگیر خسروشاهی، احمد شاکری و محبوبه معراجی‌پور داوران آن بودند مرضیه پژوهان‌فر، پریا دوستی،‌ حسن رحیمی‌مقدم، هدا حشتمیان، علی پورصفری، علیرضا رشنو،‌ سلمان کدیور، صدیقه شاهسون و مهرنوش گرجی در این بخش به عنوان برگزیده معرفی شدند.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب در همایش سوختگان وصل