هدیه نوروزی یک هنرمند به محیط زیست


یک نقاش و معمار جوان با خلق تابلوی نقاشی متفاوتی فرارسیدن نوروز را شادباش گفته است.

به گزارش ایسنا، نقاشی «سالار جرجانی» لبریز از ماهی است و او در آن، با دریایی از ماهی، فضایی خاص را پدید آورده که در عین نشاط و شور زندگی، اشاره‌هایی محیط زیستی را نیز به ذهن مخاطب می‌آورد.

او که آذر 1394 نمایشگاهی را با عنوان «خط‌ها نگاهم می‌کنند» با تصویرسازی‌ها و نقاشی‌هایی از پرندگان برگزار کرد، این‌بار و در آغاز یک مجموعه تازه «ماهی‌ها» را دستمایه آثار خود قرار داده است.

جرجانی درباره‌ی این اثر گفت: قصدم از ارائه این اثر ضمن تبریک نوروز به اهالی فرهنگ و هنر و هم‌میهنان عزیزم، اظهار امیدواری نسبت به تغییر نگاه به محیط زیست است.

او ادامه داد: نوروز یعنی روزگار نو، در این دوران تحول باید در سبک زندگی نیز تغییرات اساسی به‌وجود آورد که به گمانم جدی گرفتن مسائل زیست‌محیطی و محیط زندگی در اولویت است. این نخستین اثر از مجموعه «تو، ماهی من» است. من کیش را به‌عنوان محل سکونت برگزیده‌ام و بدون شک سوژه‌های آثارم از این اتمسفر الهام می‌گیرند.

جرجانی همچنین بیان کرد: در این اثر ضمن کنش نقاشانه با نوعی طراحی رها، تلاش کرده‌ام مخاطب را به فضایی ارجاع دهم که شاید روزانه پیش رویش نیست، اما زیر آب‌ها در جریان است و ممکن است سهل‌انگاری ما انسان‌ها این نوع زندگی را به مخاطره افکند. ماهی در فرهنگ ایرانی جایگاهی والا و خاص دارد و از همین رو در مهم‌ترین آیین ایرانی، یعنی در نوروز باستانی، در سفره هفت‌سین عنصری زنده است و این اثر نیز به این مولفه اشاره دارد.

این هنرمند با اشاره به تکنیک آثارش اظهار کرد: کارهایم با ماژیک به‌وجود آمده‌اند و چون رشته و کار من معماری است، از عناصر و ابزار معماری استفاده کرده‌ام. این کارها فی‌البداهه هستند و برای طراحی آن‌ها اصلا از مداد استفاده نمی‌کنم که بتوان در آن تغییری ایجاد کرد. طرح‌ها را با راپید می‌کشم و همه خط‌ها را بدون تغییر یا پوشاندن و حذف کردن نگه می‌دارم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
محیط زیست و نمایشگاه بین المللی محیط زیست 1/3