روحانی: یک دستگاه داخلی که نمی خواهم اسمش را ببرم مانع رشد کشور است


حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح دیروز در مراسم بهره‌برداری همزمان از 138 طرح استانی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد، طی سخنانی گفت: یک دستگاه داخلی مانع رشد کشور است

به گزارش فارس، روحانی ادامه داد: مشکلاتی هم داریم مثلا در مسئله فساد و رانت مشکل داریم لذا ما باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم تا هنگامی که فساد در کشور ما وجود دارد پیشرفت دلخواه و واقعی هم ایجاد نخواهد شد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: وقتی که شما می‌خواهید یک قطعه یا دستگاه و چیز دیگری را تولید کنید بعد همزمان یک دستگاه فاسدی هم که نمی‌خواهم اسمش را ببرم و بگویم چگونه می‌تواند کالا را قاچاق وارد کند این شرایط مطمئنا نمی‌گذارد که شما رشد کنید. باید جلوی این فساد گرفته شود. باید سیستم گمرکی ما شرایطش بهتر شود و بانک‌های ما باید احیا شود، شرایط بانک‌های ما شرایط خوبی نیست.

وی با تشکر از کارمندان و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: این سازمان بودجه را در تاریخ مشخص و قانونی خودش آماده کرده و به دولت ارائه کرد و دولت هم توانسته بر سر موقع خودش به مجلس شورای اسلامی این لایحه را ارائه کند، امسال هم که ما تأخیر در ارائه لایحه بودجه داشتیم دلیلش این بود که می‌خواستیم موضوع برجام عملیاتی شود زیرا بودجه را بر مبنای حذف زنجیر تحریم بسته بودیم.

روحانی ادامه داد: شبی که برجام اجرایی شد حتی یک روز هم تأخیر نداشت و صبح فردای آن روز هم لایحه و هم برنامه پنج ساله را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم پس امسال هم می‌توانیم با صدای بلند بگوییم حتی یک روز در ارائه لایحه بودجه سال 95 و لایحه برنامه مقررات ضروری در اجرای برنامه مدون دولت در برنامه ششم تأخیری نداشتیم.

رئیس جمهوری در ابتدا تاکید می‌کند که امسال به خاطر موضوع برجام بودجه سال آینده را با تاخیر به مجلس ارائه کردیم ولی بلافاصله تصریح می‌کند که حتی یک روز هم در ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس شورای اسلامی تاخیر نداشتیم!وی اضافه کرد: زمان هم به اندازه کافی برای تصویب این لوایح در اختیار مجلس شورای اسلامی بوده یعنی از زمانی که لایحه را تقدیم کردیم تا عید نوروز 64 روز زمان وجود داشته و بنده و هم آقای نوبخت قبل از اینکه دولتی باشیم مجلسی بودیم و سازوکار مجلس را خوب بلدیم و می‌دانیم برای تصویب این لوایح چقدر زمان می‌برد.

روحانی تأکید کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس که این روزها خیلی سرشان گرم است و ایام انتخابات بوده علی‌رغم این مسائل ان‌شاءالله بعد از اینکه از انتخابات برمی‌گردند و فرصت کافی هم وجود دارد لایحه بودجه را تصویب کنند و ما بتوانیم در آغاز سال 95 کارها را براساس برنامه انجام دهیم.

مخالفین می‌گویند ایران سر قدرت‌هاکلاه گذاشته است!

روحانی تأکید کرد: حتی کسانی که مخالف ما هستند و آنهایی که در آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی که مخالف این توافق هستند و حتی برخی کشورهای منطقه که نگران و ناراحت از این توافق هستند آنها هم وقتی حرف می‌زنند سخن‌هایشان به گونه‌ای است که ایران سر آنها کلاه گذاشته است. آنها می‌گویند 6 قدرت بزرگ ضرر کرده است و نمی‌گویند ایران در این توافق ضرر کرد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنده از روز اول بر یک توافق برد - برد تأکید داشته‌ام، گفت: این مسئله برای خیلی‌ها روشن نبود و می‌گفتند مگر می‌شود توافق برد - برد باشد، البته به اعتقاد ما این کار در سطح بین‌المللی شدنی است.

روحانی افزود: بعد از برجام هم تمام روابط ما با جهان براساس برد - برد خواهد بود. ما نمی‌خواهیم سر کسی کلاه بگذاریم. آن دوره گذشت که می‌گفتند می‌خواهم سر طرف کلاه بگذارم. اگر هم کسی موفق شود کلاه سر طرف بگذارد آن معامله به هم می‌خورد. قراردادی می‌تواند بادوام و پایدار باشد که برد - برد، منطقی و عادلانه باشد.

وی در ادامه گفت: فکر نمی‌کنم کسی در کشور از اینکه اقتصاد ما از حصر خارج شده و غل و زنجیر از اقتصاد کشورمان باز شده یا اینکه تبادلات بانکی ما با قیمت ارزان‌تر صورت بگیرد و آن را در اختیار مردم قرار دهیم، و حق خود را استیفا کنیم و نفت بفروشیم ناراحت شود.

بدون سرمایه و تکنولوژی موفقیت کارآفرینان ممکن نیست

روحانی تأکید کرد: بنای دولت بر این است که کارآفرینان‌ملی را تقویت کند، کارآفرینان در کشور به دو چیز احتیاج دارند اگر می‌خواهند در رقابت‌های جهانی موفق باشند سرمایه و تکنولوژی نیاز دارند و بدون این دو این موفقیت امکان‌پذیر نیست.وی افزود: ما یک زمانی می‌خواستیم یک قطعه کوچکی بخریم که این امکان برای ما فراهم نمی‌شد و ناچار بودیم یک سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهیم تا آن قطعه را بسازیم، در دنیا کشورهایی هستند که همه چیز می‌توانند بسازند اما بحث این است که آیا همه چیز بسازیم به صرف ما است؟رئیس قوه مجریه ادامه داد: مثلا در بخش کشاورزی آن چیزهایی که برای ما خیلی مهم و حیاتی بوده باید بسازیم و روی پای خود بایستیم اما همه چیز را باید خودمان تولید کنیم؟ یا اینکه در برخی امور تولید کنیم و بفروشیم یا اینکه در برخی امور دیگران تولید کنند و ما بخریم.

باید با فساد بجنگیم

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکلاتی هم داریم مثلا در مسئله فساد و رانت مشکل داریم لذا ما باید با فساد بجنگیم و مبارزه کنیم تا هنگامی که فساد در کشور ما وجود دارد پیشرفت دلخواه و واقعی هم ایجاد نخواهد شد.رئیس‌جمهور تأکید کرد: وقتی که شما می‌خواهید یک قطعه یا دستگاه و چیز دیگری را تولید کنید بعد همزمان یک دستگاه فاسدی هم که نمی‌خواهم اسمش را ببرم و بگویم چگونه می‌تواند کالا را قاچاق وارد کند این شرایط مطمئنا نمی‌گذارد که شما رشد کنید. باید جلوی این فساد گرفته شود. باید سیستم گمرکی ما شرایطش بهتر شود و بانک‌های ما باید احیا شود، شرایط بانک‌های ما شرایط خوبی نیست.


ویدیو مرتبط :
روحانی: امسال رشد اقتصادی کشور با شتاب بیشتر ادامه خواه