سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند چگونه خشم خود را کنترل می کنند؟


افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند چگونه خشم خود را کنترل می کنند؟

عصبانیت احساس بی نهایت قدرتمندی است. اگر به طور مداوم این احساس خود را بروز دهید، دیگران خود را از دور و بر شما کنار می کشند. از طرف دیگر اگر آن را درون خود محبوس کنید و اجازه ی بروز به آن ندهید، تبدیل به دیگ زودپزی خواهید شد که در نهایت سوپاپش در می رود و رفتارهایی از شما سر می زند که بعداً بابتشان احساس پشیمانی خواهید کرد.

هوش هیجانی (EQ) یا توانایی شناسایی و درک احساسات و استفاده از این اطلاعات برای هدایت تصمیم گیری ها، به شما در اتخاذ برخوردی صحیح با احساس خشم بسیار کمک می کند.

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

صرفه جویی در انرژی

هوش هیجانی باعث می شود متوجه شوید که نمی توانید خود را در هر موضوعی درگیر کنید. با توجه به منابع و انرژی محدودی که هر شخصی در زندگی روزانه ی خود از آن بهره مند است، باید در مورد مسائلی که خود را در آنها درگیر می کنید رفتاری گزینشی داشته باشید.

برای نمونه، موقعیتی خاص ممکن است از این جهت شما را عصبانی کند که آن را به طور کامل درک نمی کنید. یا مثلاً ممکن است شاهد رفتاری باشید و آن را ناعادلانه بدانید، اما هر موقعیتی بافتار و پیشینه ای دارد که شما به بخش اعظم آن دسترسی ندارید. در نظر داشتن این موضوع می تواند شما را از درگیر شدن در موقعیت هایی که چندان نیازی به درگیر شدن در آنها ندارید بازدارد.

اگر افراد یا موقعیت هایی خاص، خون شما را به جوش می آورند (و شما نیز برای امور روزانه ی خود نیازی به آنها ندارید) چرا خیلی ساده تا جایی که امکان دارد از آنها دوری نکنید؟

دیدگاهی میاندارانه

حقیقت این است که عصبانی شدن در بسیاری از موارد طبیعی است و فرد حق دارد در چنین شرایطی خشمگین شود.

به عنوان نمونه، فرض کنیم یکی از همکاران شما واقعاً اعصابتان را خرد می کند. حتماً شما هم با کسانی از این دست برخورد داشته اید؛ همانهایی که ظرف های نشسته ی خود را در ظرفشویی شرکت رها می کنند، مدام غر می زنند و معمولاً چیزی از احترام سرشان نمی شود. شما مدتی این رفتار را تحمل می کنید، اما بالاخره روزی فرا می رسد که عزم خود را جزم می کنید تا کاری در این مورد انجام دهید.

اینجاست که عصبانیت شما چیز مثبتی خلق می کند و وقت آن فرا می رسد که با یک موقعیت غیر قابل قبول برخورد شود.

به این ترتیب نحوه ی واکنش شما چگونه خواهد بود؟ می توانید صدایتان را برای همکار خاطی بالا ببرید و او را پیش همه به خاطر رفتار های نادرستش مورد سرزنش قرار دهید و به او بگویید همه از رفتارهای خطایش خسته شده اند. اما آیا این واقعاً همان شیوه ای است که ترجیح می دهید برای برخورد با چنین موقعیتی در پیش بگیرید؟ این کار نه تنها رابطه ی شما با همکارتان را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه به وجهه ی شما و اطرافیانتان نیز لطمه خواهد زد.

در عوض اگر اندکی وقت بگذارید و به اقدامات خود و پیامدهای آنها خوب فکر کنید، استراتژی تان به مراتب اثرگذار تر خواهد بود. البته در گرماگرم چنین موقعیت هایی، عقب نشینی کردن و تفکر به اینگونه مسائل کار آسانی نیست. به همین دلیل است که باید یاد بگیرید چگونه بر اعصاب خود مسلط باشید.

کنترل خشم

عصبانیت مثل آتش است. می تواند به عنوان ابزاری مفید مورد استفاده قرار گیرد و یا آنکه به شکل خطرناکی ویرانگر واقع شود.

موقعیت های خاصی وجود دارند که نیازمند واکنشی آنی هستند، مثل زمانی که شاهد نوعی سوء استفاده یا استفاده از زور به شکل فیزیکی یا روانی هستید. اما در موارد دیگر، چیزهای کوچکتر می توانند باعث شوند ذره ذره عصبانیت شما روی هم انباشته شود، تا جایی که در معرض از دست دادن کنترل احساسات خود قرار بگیرید.

17446-anger-1369478809-285-640x480-e1422131680484

اگر حس می کنید در معرض چنین حالتی قرار دارید، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

۱- ترک کردن محل

اگر در میانه ی یک موقعیت به شدت معذب کننده قرار دارید، به زبان نیاوردن اولین چیزی که به ذهنتان می رسد کار دشواری خواهد بود. پیش از آنکه کاری انجام دهید یا چیزی بگویید که بعداً باعث پشیمانیتان شود، خود را از آن موقعیت دور کنید.

۲- به مدت چند دقیقه نفس عمیق بکشید

طبق یافته های انجمن روانشناسی آمریکا، تنفس عمیق یکی از سریع ترین راههایی است که می توانید برای کاهش شدت خشم خود از آن بهره بگیرید.

تکرار کردن یک کلمه یا جمله ی آرامش بخش (مثل خود کلمه ی «آرامش») نیز می تواند احساسات خشمگینانه ی شما را تا حد زیادی تسکین دهد.

۳- خودتان را در فعالیتی که از انجامش لذت می برید غرق کنید

همینکه خودتان را از آن موقعیت جدا کردید، به دنبال فعالیتی باشید که حواس شما را از آن پرت کند و باعث شود آرامش خود را بازیابید. می توانید مطالعه، گوش کردن به موسیقی و یا فعالیت های دیگری که به نظرتان آرامش بخش محسوب می شوند را امتحان کنید.

۴- تمرین های ورزشی کم تکاپو را امتحان کنید

می توانید در چنین مواقعی پیاده روی، دوچرخه سواری و یا نرمش های بدنی را مد نظر قرار دهید. چنین فعالیت هایی می توانند تنش ایجاد شده در عضلات شما را تسکین دهند و باعث شوند احساس راحتی بیشتری بکنید.

جمع بندی

همه ی ما هر از گاهی عصبانی می شویم. اما استفاده از این استراتژی ها به شما کمک می کند هوش هیجانی خود را بالا ببرید، خشمتان را کنترل کنید و احساسات خود را به گونه ای بروز دهید که به نفع همه باشد.

منبع: inc

برچسب‌ها:خشمعصبانیتمدیرانهوش هیجانی

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
دانلود رایگان مقالات انگلیسی ترجمه شده هوش هیجانی | هوش عاطفی