سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قانون رفع موانع تولید کمکی به افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای نمی‌کند/ پیشهاد دو راهکار برای افزایش سرمایه


علی صالح آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزار فارس، درخصوص افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات با توجه به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، اظهارداشت:‌ تسهیلاتی که این بانک می‌تواند پرداخت کند از محل سرمایه است زیرا بانک توسعه صادرات شعبه محور نیست و از منابع مردمی چیزی کسب نمی‌کند.

وی ادامه داد: اتکای این بانک به منابع خود، منابع صندوق توسعه ملی و یا خطوط اعتباری بانک مرکزی است. البته از خطوط اعتباری بانک‌های خارجی قبلا استفاده می‌شد و در حال حاضر هم به صورت محدود استفاده می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: یکی از پتروشیمی‌ها را با فاینانس خارجی به ارزش 2.2 میلیارد یورو تامین مالی کردیم و آن پروژه اجرایی شد اما در اغلب موارد از همان سه محل صندوق توسعه ملی و یا خطوط اعتباری بانک مرکزی و سرمایه تامین مالی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع بانک توسعه صادرات از سال 86 افزایش نیافته است، افزود: صندوق توسعه ملی تا حدودی به بانک کمک کرده است و اگر بخواهیم بیشتر نقش داشته باشیم حتما باید سرمایه بانک اضافه شود.

صالح آبادی ادامه داد: قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام تامین مالی به چند دلیل به سرمایه بانک توسعه صادرات به چند دلیل نمی‌تواند کمکی به افزایش نمی‌دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه در قانون آمده منابع مازاد را بفروشید و به حساب سرمایه بانک اضافه کنید، گفت: اما بانک توسعه صادرات دارایی مازادی ندارد؛ یکی دیگر از پیش‌بینی‌ها این است که هر چه از محل بازپرداخت حساب ذخیره ارزی وصول کردید، در سرمایه منظور کنید، اما این منبعی جدید برای بانک نیست زیرا قبلا هم وجود داشته و فقط موجب می‌شود منابع بانک کاهش نیابد.

وی افزود: مقرر شده یک سری پروژه‌ها را در بانک‌ها واگذار کنند اما این پروژه‌ها ناتمام است و در واقع بانک باید پول به پروژه تزریق کند تا به اتمام برسد؛ بانک توسعه صادرات منبعی برای این کار ندارد.

صالح آبادی ادامه داد: در قانون آمده اوراق منتشر کنید و مطالبات را فروخته و به سرمایه تبدیل کنید. ضامن آن اوراق خودبانک است. این در حالی است که بدون آن مطالبات هم بانک می‌تواند اوراق فروخته و پول منابع جذب کند. بنابراین قرض جدیدی است و راه جدیدی برای افزایش سرمایه بانک نیست.

وی تصریح کرد: در بانک توسعه صادرات اوراق در بازار باید به نرخ جذاب فروخته شود و چون ما باید به بخش صادرات با دید حمایتی تسهیلات پرداخت کنیم نمی‌توانیم منابع از بازار با نرخ 22 درصد بگیریم و به نرخ 20 درصد به مشتریان بدهیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت:‌ سرمایه بانک توسعه صادرات 2500 میلیارد تومان است که بخش عمده آن ناشی از تسعیر نرخ ارز است زیرا 80 درصد سرمایه بانک ارزی است و با افزایش نرخ ارز معادل ریالی آن رقم افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سود عملیات مالی بانک به افزایش سرمایه تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: طبق قانون 40 درصد سود باید به دولت داده شود و بخشی هم به عنوان مالیات تخصیص داده می‌شود، هر چه باقی می‌ماند به عنوان سرمایه منظور می‌شود.

صالح آبادی راهکار موجود و قابل اجرا برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای را تخصیص بخشی از بودجه عمرانی به این بخش دانست و اظهارداشت: وقتی سرمایه وارد بانک می‌شود؛ در حال گردش است و همیشه زایش دارد اما وقتی پول به یک پروژه عمرانی داده می‌شود، فقط یک بار پرداخت می‌شود و دیگر تمام.

وی ادامه داد: بهتر است این پول را تبدیل به اهرم کنیم و این سرمایه‌ای که در بانک ماندگار می‌شود، قابلیت پرداخت به پروژه‌های مختلف در طول سال‌های سال دارد. البته منظور این نیست که همه منابع عمرانی برای افزایش سرمایه بانک‌ها اختصاص داده شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اگر بخشی از منابع عمرانی به بانک‌های توسعه ای و حتی بانک‌های تجاری دولتی منتقل شود، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک بیشتری کند. راهکار دوم هم افزایش سرمایه بانک‌های توسعه‌ای و تجاری دولتی از محل صندوق توسعه ملی است. این دو راهکار کاملا عملیاتی و قابل اجرا است.

انتهای پیام/آ

 


ویدیو مرتبط :
افزایش سرمایه ایران در بانک توسعه اسلامی