سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تشخیص هپاتیت B و ناباروری مردان با استفاده از نانو مواد


 ناباروری مردان

اخیرا پژوهشگران کانادایی ابزار کاغذی آنالیزکننده‌ DNA ابداع کردند که قادر به تشخیص سریع و ارزان بیماری‌هایی همچون هپاتیت B و ناباروری در مردان است.

این نانوابزار قادر است با هزینه کم و با سرعت بالا برخی بیماری‌ها را شناسایی کند.

اگرچه آنالیز DNA یک ابزار با ارزش در پزشکی قانونی، ژنتیک و تشخیص بیماری‌ها است اما انجام چنین آنالیزهایی نیازمند تجهیزات آزمایشگاهی گرانقیمت است. این موضوع باعث شده تا فرایند آنالیز DNA برای بسیاری از مردم بخصوص افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند در دسترس نباشد. برای برطرف کردن این مشکل، محققان دانشگاه تورنتو و مک‌گیل از نانو موادی استفاده کردند که با هزینه بسیار کم و بدون نیاز به امکانات خاص، با فناوری بالا می‌توان مواد ژنتیکی را مورد بررسی قرار داد.

پژوهشگران امیدوارند که با استفاده از این روش جدید که نتایج آن در مجله‌ American Chemical Society چاپ شده است، قادر به تشخیص بیماری‌ها بخصوص در مناطق محروم شوند.

این محققان یک تست تشخیصی کاغذی ( paper-based) ابداع کردند که مواد بکاررفته در آن کمتر از یک دلار آمریکا به ازای هر ابزار هزینه دارد. با استفاده از این ابزارها محققان این پروژه موفق شدند تا تنها بعد از ۱۰ دقیقه از شروع تست، ویروس هپاتیت B را در خون شناسایی و تشخیص دهند. لازم به ذکر است که این روش تشخیصی قادر است ویروس‌ها را در غلظت‌های بسیار پایین شناسایی کند و از این رو می‌توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد. علاوه براین، این ابزار قادر به تعیین صحت و سلامت DNA اسپرم با دقتی مشابه با روش‌های بالینی متداول است.

همچنین در ماه گذشته دانشمندان روسی موفق به ساخت حسگری شدند که توانایی شناسایی سلول‌های سرطانی و تشخیص بیماری‌هایی همچون هپاتیت‌ها، ایدز و تبخال را دارا هستند. اگرچه درحال حاضر تست‌های بالینی درحال انجام هستند پژوهشگران امیدوارند که به زودی این امکان فراهم شود تا این حسگرها در تلفن‌های هوشمند نصب شوند و تغییرات بدن افراد را بررسی کنند.

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تقریباً ۲۴۰ میلیون نفر در جهان به ویروس هپاتیت B آلوده هستند. هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که به کبد حمله می‌کند و باعث بیماری‌های مزمن و حاد می‌شود. این ویروس از طریق تماس خون یا دیگر مایعات بدن فرد آلوده به دیگر افراد سرایت می‌کند و عامل سرطان کبد است. براساس گزارشات WHO بیش از ۷۸۰ هزار نفر هر ساله در جهان بر اثر هپاتیت B جان خود را از دست می‌دهند.

ایسنا

مطالب مرتبط:

واریکوسل ؛شایع ترین علت ناباروری مردان

تاثیر قهوه بر ناباروری مردان

عوامل عفونی از علل مهم در ناباروری مردان


ویدیو مرتبط :
Brest Cancer prognosis تشخیص سرطان سینه با استفاده از نانو ذرات