رهبر انقلاب: انتخابات آبروی ملی ماست/ می‌خواهند ملت ایران حضور فعالی در انتخابات نداشته باشد


فروردین ماه یادآوری

از اواخر سال 87 زمزمه‌هایی به منظور خدشه‌ در سلامت انتخابات آغاز شده بود. این شایعه ابتدا در رسانه‌های بیگانه مطرح شده بود و در داخل نیز برخی با تکرار آن، فضا را منفی جلوه دادند.

با توجه به نکات مثبتی که رهبر انقلاب در چهار سال قبل نسبت به دولت نهم فرموده بودند، برخی از طرفداران احمدی‌نژاد و برخی از افراد دیگر شروع به گمانه‌زنی نسبت به رای رهبر معظم کرده بودند. این امر می‌توانست به بی‌اعتمادی مردم نسبت به سلامت انتخابات دامن زند و هم در صورت رای آوردن این نامزد، شایعه تقلب را تقویت نماید. عجیب آن است که با وجود تذکر رهبر انقلاب، پس از مدتی کمیته صیانت آراء شکل گرفت و گمانه‌زنی‌ها نسبت به رای معظم‌له ادامه یافت، به صورتی که در جسه 26 خرداد، یکی از نمایندگان نامزدها که به دیدار ایشان آمده بودند، این اتهام را تکرار کرد.

بیانات: هشدار درباره خدشه بعضی افراد در سلامت انتخابات

"انتخابات به فضل الهی و به حول و قوه الهی انتخابات سالمی است. من می‌بینم بعضی‌ها در انتخاباتی که دو سه ماه دیگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده‌اند به خدشه کردن. این چه منطقی است؟ این چه فکری است؟ این چه انصافی است؟ این همه انتخابات در طول این سی سال انجام گرفته است _ در حدود سی انتخابات_ مسئولان وقت در هر دوره‌ای رسما متعهد شده‌اند و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و انتخابات صحیح بوده است؛ چرا بیخود خدشه می‌کنند، مردم را متزلزل می‌کنند، تردید ایجاد می‌کنند؟ که البته در ذهن مردم عزیز ما با این حرفها تردید ایجاد نخواهد شد.

من به مسئولین انتخابات هم سفارش و تاکید می‌کنم؛ بطور حتم بایستی انتخابات را جوری برگزار کنند که پرشور باشد؛ دست همه نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب کنند و انتخابات، سالم و با امانت کامل _ان شاءالله_ انجام بگیرد و انجام خواهد گرفت."

مخفی بودن رای رهبر

" این را هم در باب انتخابات به شما عزیزان و همه ملت‌ عزیزمان عرض بکنم؛ درباره موضع رهبری در مورد انتخابات، گمانه‌زنی و شایعه و اینها همیشه بوده و خواهد بود. بنده یک رای دارم، آن را در صندوق می‌اندازم. به یک نفری رای خواهم داد به هیچکس دیگر هم نخواهم گفت که به کی رای بدهید، به کی رای ندهید؛ این تشخیص خود مردم است. بنده گاهی از دولت حمایت می‌کنم، دفاع می‌کنم؛ منتها اگر دولتی بیشتر مورد تهاجم قرار گرفت و احساس کردم حملات غیرمنصفانه‌ای می‌شود، بیشتر دفاع می‌کنم. من طرفدار اعمال انصافم؛ من می‌گویم باید منصف باشیم. رفتارها را نگاه کنیم؛ این ربطی به انتخابات ندارد،بحث انصاف و بی‌انصافی است. حمایت کردن از خدمتگزاران در کشور، وظیفه‌ای است که هم من دارم، هم همه دارند؛ این مربوط به اعلام موضع انتخاباتی نیست. بنده از هر حرکت خوبی، از هر اقدام خوبی، از هر پیشرفتی، از هر خدمتی به مردم، از هر دلجویی‌ای از محرومین، از هر ایستادگی‌ای در مقابل ظلم و استکبار استقبال می‌کنم و از آن کسی که این کار را کرده است، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم؛ هر دولتی باشد، هر شخصی باشد؛ این وظیفه من است."

اردیبهشت ماه

یادآوری

خط تردید در صحت انتخابات ادامه یافت و پررنگ‌تر از قبل شد. 14 اردیبهشت 88 دو نفر از نامزدهای انتخابات، در نامه‌ای به شورای نگهبان درخواست بکارگیری ناظران مستقل را مطرح نمودند.

بیانات

"دوره قبل از انقلاب، ایران مرتعی برای چرای بیگانگان بود. نفت اینجا، بازار اینجا، محصولات اینجا، نیروی انسانی اینجا، هرچه بود و نبود، مورد استفاده سلطه‌گران و قدرتمندان بود؛ یک روز انگلیس، یک روز آمریکا و صهیونیست‌ها، بعد که انقلاب شد، مردم آمدند روی کار، منافع آنها قطع شد.

طبیعی بود که با این نظام دشمنی کنند، که سی سال است دارند دشمنی می‌کنند. یکی از دشمنی‌ها همین است که این پدیده با ارزش تاثیر حضور مردم و نقش‌آفرینی مردم در اداره کشور و مدیریت کشور را در تبلیغات خودشان نفی کنند یا ندیده بگیرند یا انکار کنند.

بارها و بارها در اظهارات صریحشان، در اظهارات کنایه‌امیزشان، در انتخابات کشورمان خدشه کردند. نه؛ انتخابات کشور ما از انتخابات اکثر این کشورهای مدعی دموکراسی هم آزادتر است، هم پرشورتر است، هم انگیزه مردم در این انتخابات بیشتر است.  انتخابات پرشور، انتخابات خوب، سالم. دشمن خدشه می‌زند. از دشمن انتظاری هم جز دشمنی نیست؛ چه انتظاری هست؟ بی توقعی از دوستان است.

بی توقعی از کسانی است که جزو این ملتند؛ واقعیات را دارند می‌بینند؛ می‌بینند که این انتخابات چگونه سالم و متقن انجام می‌گیرد، در عین حال همان حرفی را که دشمن می‌زند اینها هم می زنند، من انتظارم این است: کسانی که با ملت ایرانند، جزو ملت ایرانند، توقع دارند ملت ایران به آنها توجه کنند، اینها دیگر علیه ملت ایران حرف نزنند و انتخابات ملت ایران را زیرسوال نبرند. مرتب تکرار نکنند که آقا این انتخابات سالم نیست؛ انتخابات، انتخابات نیست. چرا دروغ می‌گویند؟ چرا بی‌انصافی می‌کنند؟ چرا خلاف واقع می‌گویند؟ چرا این همه زحماتی را که این ملت و مسئولین در طول این سالهای متمادی متحمل شدند، ندیده می‌گیرند؟ چرا؟ چرا ناسپاسی میِ‌کنند؟

انتخابات در دوره‌های گذشته سالم بوده. در مواردی که شبهاتی پیش می‌آمد، ما فرستادیم تحقیق کردند، دنبال کردند. در یکی از مجالس گذشته شایعاتی پیدا شد، بعضی‌ها دلایلی آوردند، حرف‌هایی زدند که انتخابات ناسالم است؛ توقع داشتند که در برخی از شهرهای مهم از جمله تهران، انتخابات ابطال شود. ما افراد وارد و مطلعی را فرستادیم تحقیق کردند، مطالعه کردند؛ دیدند نه، خدشه در انتخابات نیست. در بین هزارها صندوق ممکن است در دوتا، پنج تا صندوق خدشه‌هایی به وجود بیاید.

این، انتخابات را خراب نمی‌کند. این هم مال بعضی از اوقات بوده است. گاهی یک گروهی، یک جناحی_ از این جناح‌های معمولی کشور که شماها این جناح بندی‌ها را می‌شناسید _ که بر سر کار بودند، نتیجه انتخابات به ضرر آنها و به نفع جناح مقابل شده؛ مکرر این اتفاق افتاده. چطور این انتخابات را کسی ممکن است زیرسوال ببرد؟... خوب، اگر آماده‌اید، پس _ان شاءالله_ در انتخابات همه شرکت کنید؛ همه ملت ایران به کوری چشم دشمنان در انتخابات آینده هم با شور، با علاقه، با صمیمیت پای صندوق‌های رای می‌آیند و انتخاباتی خواهند آفرید که دشمنان را خشمگین و عصبانی کند."

اهداف شوم دشمن نسبت به انتخابات

"عزیزان من! انتخابات نزدیک است؛ امروز یک ماه به روز انتخابات باقی است. انتخابات یکی از آزمون‌های بزرگ ملت ایران در مقابل چشم دشمنان است؛ به همین جهت روی انتخابات ما حساسند. از حدود یک سال پیش، دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان ملت ایران، با یک شیب ملایمی شروع کردند علیه این انتخابات حرف زدن و اقدام کردن و مطلب ساختن؛ دستگاه‌های امنیتی شان هم مشغول شدند به خبرگیری و گمانه‌زنی و پیشنهاد دادن. روی این انتخابات حساسند. امروز هم شما وقتی به خبرهای رسانه‌های گوناگون خارجی_ که بسیاری از اینها دل پرکینه و پر دشمنی‌ای نسبت به ملت ایران دارند_ نگاه کنید، خواهید دید نسبت به انتخابات ما بی‌تفاوت نیستند و سعی می‌کنند اغراض خودشان را عمل کنند. این اغراض چیست؟ در درجه اول، هدفشان تعطیل شدن انتخابات است که انتخابات نباشد. در یک دوره‌ای سعی کردند انتخابات مجلس شورای اسلامی را به انواع و اقسام حیله‌ها متوقف کنند. خدای متعال نخواست و اراده مردان مومن نگذاشت؛ نتوانستند. از این مایوسند که انتخابات را بکلی تعطیل کنند. در درجه بعد، هدفشان این است که انتخابات سبک و سرد برگزار بشود. می‌خواهند ملت ایران حضور فعالی در انتخابات نداشته باشد."

انتخابات؛ آبروی ملی ما و وسیله‌ای برای عزت ملی

"ملت عزیز ایران! من به شما عرض می‌کنم، درست در نقطه مقابل خواست دشمنان همه ما باید در انتخابات حضور فعالی داشته باشیم. انتخابات آبروی ملی ماست؛ انتخابات یکی از شاخص‌های رشد ملی ماست؛ انتخابات وسیله‌ای برای عزت ملی است. وقتی ببینند که ملت ایران با شور و باشعور و با درک کامل و آگاهی پای صندوق‌های رای می‌روند، معنایش چیست؟ معنایش این است ملت برای خود حق و توان تصمیم‌گیری قائل است؛ می‌خواهد در آینده کشور اثر بگذارد و مسئولان کشور و مدیران اصلی کشور را انتخاب کند."

مسئله اول: شرکت در انتخابات 

"انتخاب رئیس‌جمهور، یعنی انتخاب رئیس قوه مجریه و کسی که اغلب امکانات کشور در اختیار اوست؛ و می‌بینید چنانچه رئیس جمهوری شور و نشاط و شوق و اراده داشته باشد، چه خدمات بزرگی را برای این کشور انجام می‌دهد؛ می‌خواهند این نباشد. من عرض می‌کنم: همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله اول در انتخابات، مسئله انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله اول، مسئله حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‌ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه فساد و فتنه منصرف می‌کند. این یک مسئله بسیار مهم است؛ پس مسئله اول، شرکت در انتخابات است."

بخشهای بعدی این گزارش را در روزهای بعدی مطالعه کنید

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
پیش بینی رهبر انقلاب از حضور مردم در انتخابات 90