علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



چین به دنبال ساخت بزرگترین برخورددهنده ذرات جهان


دانش > دانش‌های بنیادی - ایسنا نوشت: دانشمندان چینی یک طرح اولیه مفهومی از ابربرخورددهنده ذرات را تکمیل کرده‌اند که بسیار بزرگتر و قویتر از همه شتاب‌دهنده‌های ذرات در زمین خواهد بود.

وانگ ییفانگ، رئیس موسسه فیزیک انرژی بالا در آکادمی علوم چین اظهار کرد: ما طرح مفهومی اولیه را تکمیل کرده و اخیرا یک بازبینی دقیق بین‌المللی را سازمان‌دهی کرده‌ایم. طراحی مفهومی نهایی تا پایان سال 2016 تکمیل خواهد شد.

این موسسه تاکنون پروژه‌های اصلی فیزیک انرژی بالای چین از جمله برخورددهنده پوزیرترون‌الکترون پکن و تجربه راکتور نوترینوی خلیج دایا را اجرا کرده است.

اکنون دانشمندان یک شتاب‌دهنده جدید جاه‌طلبانه‌تر با هفت برابر انرژی بیشتر از برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) در اروپا را ارائه کرده‌اند.

برخورددهنده پوزیترون‌الکترون دایره‌ای (CEPC) با محیط 50 تا 100 کیلومتر به تولید میلیون‌ها ذره بوزن هیگز خواهد پرداخت که به درک دقیقتر کمک خواهد کرد.

وانگ گفت: مسیر فنی مورد انتخاب ما با برخورددهنده بزرگ هادرونی که با برخورد دادن ذرات پروتون به یکدیگر، ذرات هیگز را به همراه بسیاری از ذرات دیگر تولید می‌کند، متفاوت است.

کارخانه بوزون هیگز تنها یکی از گامهای این طرح جاه‌طلبانه است. فاز دوم پروژه که برخورددهنده ابرپروتون-پروتون (SPPC) نام دارد، یک نسخه کاملا ارتقا یافته از برخورددهنده بزرگ هادرونی است.

برخورددهنده بزرگ هاردونی در اوایل سال 2013 برای ارتقای بیشتر خاموش شد و مجددا در ماه ژوئن سال جاری با سطوح انرژی دو برابر شده 13 تراالکترون‌ولت آغاز بکار کرد.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
موزیک هیگز: صدای بزرگترین برخورددهنده اتمی جهان