سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خاطرات زاکانی از حوادث کوی دانشگاه


راه دانا/ تریبون آزاد «رویکرد احزاب به جنبش های دانشجویی» به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه بجنورد برگزار شد و از حاشیه های جالب آن سوال جنجالی دبیر انجمن اسلامی از دکتر زاکانی پیرامون حوادث کوی دانشگاه بود.

امیرحسین شادمان پور دبیر انجمن اسلامی دانشگاه بجنورد، با خطاب قرار دادن زاکانی طی سوالی مطرح کرد: شما سال 78 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بودید و امروز نیز نماینده مردم هستید پس لازم است درخصوص بلایی که لباس شخصی ها بر سر بچه های مردم آوردند پاسخگو باشید.

وی افزود: شما باید جواب بدهید که چرا لباس شخصی ها فراتر از قانون وارد کوی دانشگاه شدند و دانشجویان را از پنجره ساختمان به پایین پرت کردند، حقوق و منافع ملی تنها پرونده هسته ای نیست، پاسخگویی به این موضوع نیز حق مردم است.

زاکانی ضمن تشکر از سوال وی در پاسخ گفت: در 18تیر 78 دو اتفاق افتاد که متاسفانه همواره یک روی سکه گفته می شود، ریختن برخی دانشجویان در خیابان و تعرض به مردم و نیز ورود افرادی از نیروی انتظامی به خوابگاههای دانشجویی که ما هردوی آنها را محکوم می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بنده شخصا در لحظه به لحظه این ماجرا حضور داشتم و در بخش های مختلف دانشگاه می چرخیدم، گفت: بارها از دانشجویان معترض درخواست کردم بیایند و در محیطی منطقی با یکدیگر صحبت کنیم.

وی ادعای پرتاب دانشجویان از ساختمان 14 دانشگاه تهران که توسط سناریوسازان طرفدار التهاب و آشوب مطرح شد را از اساس دروغ دانست و گفت: این ادعا توسط سیستم های نظارتی بررسی و ناروا بودن آن اعلام شد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه حرکت نادرست احزاب و زیاده خواهی های آنان سبب این آشوب شد،گفت: در جریان این اتفاق عده معدودی از درون خوابگاه بیرون آمدند و بعد از ورود به خیابان متعرض مردم شدند، همچنین 3 نفر از ماموران نیروی انتظامی را گرفتند و به داخل خوابگاه بردند.

وی اظهار کرد: این اقدام باعث شد نیروی انتظامی با استدلال نجات این سه نفر به خوابگاه حمله کند که ما همه این اتفاقات را نادرست می دانیم.

زاکانی با بیان اینکه نکته دومی که در مورد لباس شخصی ها مطرح کردید طرف دیگری از ماجرا است، ادامه داد: یک وقت عده ای می بینند در خیابان به ارزشهایشان توهین می شود، می آیند و لباس عادی نیز به تن دارد و شروع می کنند به دفاع کردن.

وی افزود: از سوی دیگر عده ای هستند که شرایط جریان دانشجویی را می خواهند به تندی بکشانند.

این فعال مجلس تصریح کرد: شب 19 تیر در خیابان کوی دانشگاه آقای تاج زاده و دوستانشان حضور یافتند و اصرار می کردند که دانشجویان وارد کوی بشوند و با این استدلال که در خیابان با شما برخورد می کنند می گفتند بروید داخل ادامه بدهید.

علیرضا زاکانی ادامه داد: همان جا یک نفر هیکل بلند شد و گفت ما که دانشجو نیستیم تنها آمده ایم حق دانشجویان را بگیریم و داخل نمی رویم، لذا عده ای هم از بیرون سازماندهی شده بودند.

وی با اشاره به اینکه روز 21 تیر دیگر اتفاقات از دست دانشجویان خارج شده بود و عده ای از بیرون آمده بودند و به هدایت افراد می پرداختند، افزود: هرگز فراموش نمی کنم همان موقع دبیر انجمن اسلامی دانشگاه به من می گفت بیا کمک کن موضوع درست شود چرا که جریان از دست ما خارج شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس بیان کرد: شب بود که عده ای موتورسوار وارد کوی شده بودند و من برای پیشگیری از درگیری جلو رفتم و 3 ساعت طول کشید که آنها را متقاعد کنم بروند، ناگهان دیدم یک گروهی از دیوار دانشگاه پایین پریدند و یک ملیه هم دستشان است.

وی عنوان کرد: جلو رفتم و گفتم داداش از همان جایی که پایین آمدی برو بالا و برگرد، چرا که حضور شما موجب درگیری می شود، او به من گفت با ما هستی یا با آنها، گفتم من فقط قصدم این است که درگیری نشود.

زاکانی بیان کرد: دولا شد شانه مرا بوسید و گفت این برادرمان را بفرستید روی هوا، فهمیدم که می خواهند با میله مرا بزنند، سریع کارت نظام پزشکی ام را بیرون آوردم و گفتم من پزشک هستم، در پاسخ گفت من کار ندارم چه هستی فقط جواب بده با مایی یا با آنها.

وی ادامه داد: به او گفتم چند لحظه به من فرصت بده موتوری ها را رد کنم بروند بعد برمی گردم، به من گفت یعنی با این ریشت جرات داری دوباره برگردی پیش من، به او گفتم قول می دهم برگردم.

وی افزود: موتوری ها را رد کردم تا با اینها درگیر نشوند و دوباره آمدم کنارش نشستم و پرسیدم چرا وارد دانشگاه شده اید، او که دید بنده خیلی از آنها سمج تر هستم ساکت شد و خجالت کشید.

نماینده مردم تهران بیان کرد: جلو تر یک نفر دیگر که ما را زیر نظر داشت و گویا به بنده اعتماد کرده بود با ملیه ای که دستش بود به من نزدیک شد و گفت اینجا چه خبر است، گفتم چرا، گفت یک عده ای مرا اجیر کرده و اینجا آورده اند و از 7 شب اینجا هستم و حالا که می خواهم برگردم آدرس را بلد نیستم.

وی با اشاره به اینکه ماجراهای عجیبی در آن شبها مشاهده کردم، گفت: لباس شخصی یا هر کس دیگر، حرف ما این است که هر فردی به تندی و التهاب در جامعه دامن بزند عملا در مسیر سناریوی دو قطبی کردن جامعه حرکت می کند که خواست جریان دوم خرداد است.

وی تصریح کرد: این موضوع فرار از پاسخگویی و ایجاد انفکاک اجتماعی است، بنده معتقدم اتفاقاتی که در ورامین هم افتاد اشتباه بود البته قانون هم باید جلوی سوء استفاده جریان فتنه از امکانات و تریبون ها را بگیرد.

علیرضا زاکانی ادامه داد: امروز سود التهاب آفرینی حتما به جیب دوم خرداد می رود و دوستان ما باید مواظب باشند که در پازل آنها بازی نکنند چرا که آنها گاهی خودزنی هم می کنند.

وی اظهار کرد: شاهد مثال این موضوع نیز اردیبهشت 78 و کوی دانشگاه است، ما به چشم خود دیدیم برخی حوادث را نسبت به همدیگر رقم می زدند و می گفتند طرف مقابل این کار را کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: اصل التهاب آفرینی و دو قطبی کردن کاملا امر نادرستی است.

گفتنی است در این مراسم تمام صحبت های دانشجویان بدون محدودیت و آزادانه بیان شد و دکتر زاکانی با سعه صدر به یک یک آنها پاسخ داد.


ویدیو مرتبط :
پشت پرده حوادث کوی دانشگاه