سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حاشیه نگاری سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بین دیپلماتها/ از چگونگی جذب ملک عبدالله تا دعای ظریف


حاشیه نگاری سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بین دیپلماتها/ از چگونگی جذب ملک عبدالله تا دعای ظریف

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی/ هاشمی با یک خاطره ساده بزرگترین درس دیپلماسی اسلامی را به دیپلماتها می دهد تا یادشان باشد عزت اسلامی را با عزت افراط‌گرایانه اشتباه نگیرند. وگرنه عاقبت دیپلماسی بر مبنای عزت جاهلانه همان می شود که امروز در منطقه به چشم می خورد همان که برخی ها فکر می کنند تنها با رجزخوانی و سخنان تند بدست می‌آید. به قول ظریفی می گفت اندیشه امام این بود که تمام کشورهای اسلامی متحد بشوند در مقابل اسرائیل. ولی الان تمام آنها متحد شده اند در مقابل ایران!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ، متن کامل این حاشیه نگاری به شرح زیر است:
امروز پنج شنبه است. یک صبح پائیزی سرد در 14 آبانماه 1394. آقای هاشمی دوبرنامه متوالی دارند. اولی جلسه هم اندیشی هیأت موسس دانشگاه آزاد است. دومی هم در وزارت خارجه در مراسم اختتامیه سفرای جمهوری اسلامی در خارج از کشور. حوالی ساعت 8 صبح به دفتر هیأت امناء دانشگاه آزاد می رسم و برای حاشیه نگاری جلسه اول آماده می شوم.

درباره جلسه هم اندیشی و همسویی هیأت موسس دانشگاه آزاد. هم خاطره دارم هم گلایه. خاطره اش از 4 سال پیش است. در زمستان 1390. که جلسه هیأت امناء دانشگاه آزاد در همین جا برگزار شد. آن روز وزرای احمدی‌نژاد آمده بودند کار را تمام کنند. تا به قول خودشان دانشگاه آزاد را آزاد کنند. درست مثل دولت احمدی نژاد. که از هفت دولت آزاد بود. یادم نمی رود چه بی احترامی ها که به آقای هاشمی نکردند. ولی هاشمی خم به ابرو نیاورد. ایستاد. تا گردنه احد دانشگاه آزاد از دست نرود. تا یادگار تاریخی امام از هم نپاشد. جالب است در همان روزهایی که هاشمی اینگونه می ایستاد. خیلی ها بودند که هم از هاشمی، ناامید بودند و هم از دانشگاه آزاد. با یکی از آنها که حرف می زدم.از بازپس گیری دانشگاه آزاد که گفتم. پوزخندی به من زد و گفت. «این حرفها از بی تجربگی شماست». این ها نیامده اند که دوساله بروند!. جالب است که امروز بعد از 4 سال دوباره ایشان را دیدم. آنهم در ردیف اول جلسه. سعی می کنم نگاهمان بهم گره نخورد. شاید یاد پوزخندش بیفتد و شرمنده بشود. پس گوشه ای از سالن جایی پیدا می کنم و می نشینم.

مراسم همسویی و هم اندیشی دبیرخانه هیأت موسس سه قسمت اصلی دارد. سخنان دکتر نوریان که خلاصه اش یک کلام است. «ضرورت نظارت». سخنان دکتر میرزاده هم تماماً ناظر بر خدمت است. سخنان آیت الله هاشمی حد وسط این دو سخنرانی است. یعنی خدمت در عین نظارت. توصیه آقای هاشمی هم به آقایان یک جمله است. باید به هم کمک کنیم تا جبران عقب ماندگی ها بشود. این یعنی موریانه اختلاف در دانشگاه آزاد، ممنوع!.امیدوارم نتیجه این هم اندیشی، همسویی واقعی باشد. برای صیانت از بزرگترین درخت تناور آگاهی بخشی در نظام اسلامی. انشاء الله.

برنامه دوم در فاصله نزدیکی از همین جاست. میزبان آقای دکتر ظریف است. خیلی سریع به آنجا می رسیم. آقای ظریف شخصاً به استقبال می آید. فرآتر از پروتکل های معمول تشریفاتی. استقبالی متفاوت در اندازه یک مرشد و مراد. با اینکه پایشان مدتهاست ناراحته. ولی اصرار دارد تا پایین پله ها بیاید و می آید. آیت الله هم مصافحه گرمی می کند. با وزیر خارجه ای که خوب میداند چقدر مظلوم است. هم دنبال تامین منافع ملی در خارج است و هم زخمی طعنه های باندی در داخل.

آقای هاشمی که وارد جلسه می شوند. سفرا همه به اتفاق بلند می شوند. گویی قرار است «کلاس دیپلماسی» برقرار شود. با حضور مجتهدی سیاسی، که دنیا قبولش دارد. از اعراب و اروپایی ها گرفته تا آمریکا. به قول تعبیر فراموش نشدنی رئیس اسبق CIA. که بعد از پایان جنگ ایران و عراق و سیبل شدن صدام در دنیا درباره هاشمی گفت. تعبیرش این بود. تعریف هاشمی با تعابیر دیپلماسی رایج امکان ندارد. او نه محافظه کار است و نه رادیکال، او یک مصلحت گرای واقعی است.

حرف اول آقای هاشمی در این مراسم، تعریف دیپلماسی اسلامی است. دیپلماسی اسلامی از جنس اعتدال. نه آنچه افراطی ها بیان می کنند. دیپلماسی اسلامی از نگاه هاشمی دو اصل اساسی دارد. «تواضع و مصلحت اسلامی». جالب است که آدرس کاملش را هم از صدر اسلام می دهد. از ماجرای نوشتن صلح نامه حدیبیه از اینکه نام رسول خدا را علی(ع) خط نمی زد. ولی پیامبر گفت دست مرا بگیر و با دست من خط بزن. این مصداق همان دیپلماسی اسلامی بود که تمام بهانه ها را از دشمن گرفت و پاداش آن نزول سوره فتح شد. فتح بزرگی که در کلاس درس جام زهر پیامبر(ص) تجلی یافت. که می شود تلخی خط زدن نام خدا را هم به جان خرید ولی مصلحت مسلمانان را تامین کرد.درست مثل کاری که امام راحل در پذیرش قطعنامه 598 کرد. و فتح واقعی جنگ را در عمل به مصلحت رقم زد.

آقای هاشمی در ادامه سخنانش فصل دیگری از دیپلماسی اسلامی را تعریف می کند. فصلی به نام دیپلماسی وحدت بخش اسلامی. خاطره جالبی تعریف می کند. از اینکه چگونه توانست پادشاه عربستان را جذب کند. با رعایت همان دو اصل تواضع و مصلحت. با تواضع و تاسی از سیره نبوی(ص) بود که امیر عبدالله شیفته هاشمی شد. امیر عبدالله در سنگال وقتی رفتار بی تکبر هاشمی را دید. آنچنان مجذوب او شد که در رعایت مصلحت مسلمانان از آن به بعد از هیچ کاری کوتاهی نکرد. هم در افزایش قیمت نفت و هم در رعایت احوال حاجیان ایرانی. هاشمی با همین خاطره ساده بزرگترین درس دیپلماسی اسلامی را به سفرای خارج از کشور می دهد تا یادشان باشد عزت اسلامی را با عزت افراط‌گرایانه اشتباه نگیرند. همان که برخی ها امروز فکر می کنند با رجزخوانی و سخنان تند بدست می‌آید. وگرنه عاقبت دیپلماسی بر مبنای عزت جاهلانه همان می شود که امروز در منطقه به چشم می خورد. رجز خوانی های متقابل راهی جز این پیش پای کسی نمی گذارد. پس همه باید به سیره نبوی بازگردند و هاشمی یکبار نشان داده که چقدر زیباتر می شود اگر ما آغاز کننده آن باشیم.

هاشمی در ادامه حرفهایش از مهم ترین دلواپسی امام می گوید. از نگرانی ایشان درباره تخریب رابطه ایران و کشورهای اسلامی. از ماموریتی که به او دادند. که بروید رابطه با عربستان را درست کنید. و هاشمی رفت و درست کرد. اما متاسفانه امام نماند که ببیند. ولی امروز همچنان دلواپسی امام برقرار است.با شدتی هرچه بیشتر. با آتش بزرگی که دولت قبل افروخت و رفت و کسی هم هاشمی را یاری نکرد تا آن را فرو بنشاند. به قول ظریفی می گفت اندیشه امام این بود که تمام کشورهای اسلامی متحد بشوند در مقابل اسرائیل. ولی الان تمام آنها متحد شده اند در مقابل ایران!.

آقای هاشمی در ادامه سخنانش از راهبردی بزرگ و دیپلماتیک رونمایی می کند. که ظاهرش ساده ولی باطنش بسیار عمیق است. راهبرد هاشمی راهبرد حضرت یوسف(ع) است. راهبرد فراموش کردن گذشته ها. برای ساختن آینده. که چگونه از انتقام گرفتن از برادرانش گذشت.به فضل و لطف الهی. تا برکت امور مسلمانان را بیفزاید. برکت سیاسی زندگی هاشمی هم ریشه در همین راهبرد دارد. هاشمی همواره دشمنی های گذشته را بخشیده.چه از اصولگراها و چه از اصلاح طلبان. پس دوباره آدرس عقلانیت را می دهد. چه برای گذشتن از گناه برادران یوسف در داخل. چه برای عبور از کینه های خارجی برای رسیدن به مصالح و منافع امت اسلامی، راهبرد و سیاست هاشمی راهبرد حضرت یوسف است. راهبرد گذشتن از گذشته ها برای ساختن آینده ای بهتر.

حرف آقای هاشمی که تمام می شود به صورت آقای ظریف که نگاه می کنم برق عجیبی می زند. گویی حظ وافری برده است از اندیشه های مصلحانه این مجتهد کم نظیر سیاسی. بخاطر همین هم فوری میکروفون بدست می گیرد. انگار جمله ای هست که باید حتماً بگوید. جمله که نیست، دعاست. مخاطب دعایش، حضار هستند. ولی گویی برای همه مردم ایران می گوید. برای همه جهان اسلام. دعای ظریف این است. انشاء الله سایه آقای هاشمی بر سر ایران و منطقه مستدام باشد.
روایت مصلحت همچنان باقی است....
با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
سخنرانی بی سابقه و دیدنی آیت الله هاشمی رفسنجانی