سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



فلاحت پیشه: آمریکا برای ثروت ایران کیسه دوخته است


فلاحت پیشه: آمریکا برای ثروت ایران کیسه دوخته است

خانه ملت/ نماینده سابق مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویه آمریکا برای گرفتن غرامت از ایران به بهانه های مختلف گفت: آمریکا از گذشته برای ثروت ایرانی ها کیسه دوخته است و می خواهد اموال مسدود شده را این بار به تاراج ببرد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تلاش کنگره آمریکا برای دریافت غرامت از ایران به بهانه های متعدد گفت: در آخرین کتابم تحت عنوان لبخند شمشیر که در خصوص روابط ایران و آمریکا است ، پیش بینی کرده ام که بعد از اجرای برجام، آمریکایی ها به گونه ای عمل می کنند که اموال مسدود شده ایران را به تاراج ببرند. به طور معمول هیچکدام از کشورهای جهان سوم نتوانسته اند اموال تاراج شده و مسدوده خود را باز پس بگیرند.

وی ادامه داد: اما در این فضا، ایران یکی از اولین کشورهایی بود که همسطح و به صورت چانه زنی متقابل قرار داد متقابلی را به طرف های غربی قبولاند. با این حال قابل پیش بینی است که بعد از این توافق آمریکایی ها در مرحله اجرا، مانع احقاق حقوق ایرانی ها شوند.

کارشناس امور مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا برای این امر برنامه های زیادی را در پیش دارد، تاکید کرد: مهمترین برنامه آنها تشکیل پرونده هایی حقوقی و به اصطلاح دادخواهی علیه ایرانی ها است. این پرونده ها دو هدف را دنبال می کند، اولین هدف آن وصل کردن ایران به مهمترین عارضه جدید دنیا یعنی تروریسم است. این اقدام در واقع در فضای دیپلماسی عمومی صورت می گیرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه هدف دوم آمریکایی ها در فضای دیپلماسی رسمی دنبال می شود، اظهار کرد: آمریکا به عبارتی برای تاراج اموال و دارایی ملی ایرانی ها کیسه دوخته است.این کشور چند سال پیش این موضوع را شروع کردند و یکی از اولین احکامی که صادر شد پرداخت یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار غرامت به یک خانم آمریکایی بود.

وی با بیان اینکه آمریکا ادعا کرده بود شوهر این خانم 5 سال گروگان گروهای فعال در لبنان بوده است، عنوان کرد: در این پرونده آنها کاری کردند که این گروه ها تروریست شناخته شوند و از سوی دیگر فعالیت آنها را به ایران نسبت دادند. این ادعاها هیچ پایه و اساس حقوقی نداشت بلکه تنها با نیت سیاسی چنین اقدامات و ادعاهایی مطرح شد.

مقایسه غرامت ها ایران و آمریکا

نماینده سابق اسلام آباد غرب در مجلس پرداخت غرامت به این خانم را با پرداخت غرامت به بزرگترین جنایت تاریخ علیه ایران مقایسه کرد و گفت: در حادثه هواپیمایی ایر باس، 290 سرنشین ایرانی آن شهید شدند، به واسطه این فاجعه یکی از گشادترین کلاه‌ها بر سر ملت ایران رفت که دفتر حقوقی ریاست جمهوری وقت مسئول این کلاه گشاد است. چرا که تنها 60 میلیون دلار غرامت در نظر گرفته شد. در این ماجرا از احقاق حقوق معنوی در بزرگترین جنایت علیه حقوق ایرانی در تاریخ عدول شد.

فلاحت پیشه افزود: این 60 میلیون دلار در مقابل غرامت یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار به خانمی که 5 سال از همسرش دور بود، پول خورده است. این نکته قابل توجه است که اکنون این زن و شوهر در کنار هم زندگی می کنند. ولی 290 شهید ایران و بزرگترین جنایت علیه ایران به تاریخ پیوست. سهل انگاری مسئله دار و قابل پیگرد دفتر حقوقی ریاست جمهوری وقت علت اصلی آن است.

قانون آمریکا برای دریافت غرامت از ایران

این نماینده ادوار با بیان اینکه آمریکا برنامه هایی در قالب دریافت غرامت از ایران را دنبال می کند، توضیح داد: رئیس جمهور سابق آمریکا حکم و فرمانی را تصویب کرد که اگر محاکم داخلی آمریکا، ایران را به پرداخت غرامتی محکوم کند، دولت آمریکا موظف است این غرامت را از خزانه ملی یا خزانه فدرال به شاکی آمریکایی بدهد تا بعدا در تصویب حساب با ایران، از اموال ایرانی ها کسر کند.

وی تاکید کرد: همان زمان مشخص بود که آمریکا برای اموال ایرانی ها کیسه دوخته اند، اکنون که برجام تصویب شده است و ایران به تعهدات خود در قبال بازرسی ها و تعدیل فن آوری هسته ای عمل کردند اما در گام دوم که باید تحریم ها شکسته شود، سلسله پرونده های تازه ای علیه ایران در آمریکا شکل می گیرد تا پول ایرانی ها مسدود شده بود این بار تاراج شود.

تاراج ثروت ایرانی ها اهداف انحراف از برجام

فلاحت پیشه اعتقاد دارد که اگر تاراج ثروت ایرانی ها یکی از اهداف انحرافی برجام تبدیل شود، از اکنون باید ایرانی ها اجرای برجام را متوقف کنند. این سیاست عملا در دولت آمریکا در حال پیگیری است اما متاسفانه ایران کماکان هیچ اقدامی در این رابطه صورت نمی گیرد.

وی خطاب به دولت گفت: دولت باید دیپلماسی رسمی خود را طبق مصوبه مجلس در خصوص اقدام متقابل در اجرای برجام تعریف کند. در حال حاضر اقدامات در اجرای برجام متوازن نیست. از سوی دیگر از مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که با اختیاراتی که دارد نسبت به احقاق حقوق مردم ایران اقدام کند.

حقوق ضایع شده ایرانی ها

نماینده سابق در مجلس هشتم با بیان اینکه چند قانون برای احقاق حقوق ایرانی ها وجود دارد، توضیح داد: حقوقی از ایرانی ها ضایع شده است که واضح تر از ادعاهای آمریکایی ها است اما تاکنون پرونده ای علیه این کشور ایجاد نشده است.

ما قانون الزام دولت به پیگیری ایران قربانی تروریسم در محاکم داخلی و خارجی داریم. در این زمینه 17 هزار پرونده تشکیل شده که حتی یک پرونده آن به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که همواره ایران را ناجوانمردانه به تروریسم متهم می کند اما ایرانی ها 17 هزار پرونده زنده تروریستی دارد که رگه های اصلی و هدایتی آنها به سیا باز برمی گردد و متاسفانه هیچ پرونده ای علیه آمریکا تشکیل نمی شود.

عدم اراده دولت سابق برای احقاق حق جانبازان شیمیایی

به گفته وی احقاق حقوق جانبازان جنگ شیمایی از دیگر مواردی است که باید از سوی دولت ایران به واسط، یک صد هزار جانباز شیمایی در کشور پیگیری شود اما اراده ای در دولت برای اجرای این قانون با بودجه ای بالغ بر یک میلیارد تومان وجود ندارد.

فلاحت پیشه گفت: قانون سوم ، الزام و پیگیری دولت در خصوص نقض حقوق بشر توسط کشورهای خارجی است. ایرانی های زیادی در عراق و افغانستان، کشته شدند یا اموالشان به تاراج رفت که بر اساس کنوانسیون بین المللی مسئولیت این اتفاقات با کشور اشغال کننده یعنی آمریکا است اما تا کنون گامی در این باره برداشته نشده است.

مجلس تنها به صدور بیانیه اکتفا نکند

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی باید دو کار انجام دهد، ادامه داد: در گام اول لازم است پرونده های احقاقی سه گانه که گفته شد، احیا شود و در مرحله بعد مجلس متناسب با وظیفه نظارت خود رفتارهای اخیر آمریکا را با قانون اقدام متقابل در اجرای برجام تطبیق دهد و در صورت عدم توازن اقدام لازم انجام دهد نه اینکه بیانیه صادر کند.

نماینده سابق مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تفاوت عمده ای بین مجلس ایران و آمریکا وجود دارد. ما تنها به صدور بیانیه اکتفا می کنیم اما مجلس آمریکا قانون تصویب می کند که بار عملی دارد. بنابراین مجلس ایران در زمینه عمل در حوزه انفعال قرار گرفته اما آمریکا در حوزه فعال به سر می برد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دفاع دکترفلاحت پیشه از وزیرپیشنهادی نفت(وقتی تمام نمایندگان مجلس دکتر فلاحت پیشه را تحسین کردند)