ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



ركورد شكنی زنان المپیكی ایران/ از آتلانتا تا ریو


امروز با عبور از مرز سی و شش سالگی انقلاب اسلامی ایران ، بانوان كشورمان به جایی رسیده اند كه ورای سلامت جسم و روح، ورزش را از بعد قهرمانی و مدال‌آوری آن مورد توجه قرار می دهند. آن هم با ارائه الگویی صحیح از زن ورزشكار مسلمان كه حاضر نیست از ارزش‌ها و اصول اعتقادی‌اش ذره‌ای عقب‌ نشینی كند.
زنان ایرانی كه چند سالی است پایشان به آوردگاه المپیك باز شده است و هنوز موفق به كسب مدال نشده اند، اما حضورشان در رویدادهای المپیكی درهر دوره روند صعودی داشته و با گذشت 5 دوره حضور المپیكی از 1996آتلانتا تا 2012لندن تعداد بانوان ورزشكار راه یافته به بازیها از یك به هشت نفر در لندن افزایش داشته است و این بار خیز بلند زنان ورزشكار ایران تاكنون با كسب 9سهمیه ریو2016 نه تنها ركورد لندن بلكه ركورد دار بیشتر كسب سهمیه از آتلانتا تا ریو را به خود اختصاص داده اند.
تا چند وقت پیش اوج حضور زنان ورزشكار ایرانی در المپیك 2012 لندن خلاصه می شد كه در این برهه برای نخستین بار هشت نماینده ورزش زنان ایران به نام های« زهرا دهقان» در تیر و كمان ،« آرزو حكیمی» و « سولماز عباسی» در قایقرانی، «ندا شهسواری» در پینگ پنگ ، «سوسن حاجی پور» در تكواندو ،«مه لقا جام بزرگ» و «الهه احمدی» در تیراندازی و« لیلا رجبی» در دو و میدانی بدون وایلد كارت و با كسب سهمیه مستقیم به المپیك لندن راه یافته بودند.
اما در همان مقطع و كمی آنسوتر ،كسب نخستین مدال طلای بانوان كشورمان در تاریخ پارالمپیك كه از سوی زهرا نعمتی در 2012 لندن به عنوان نقطه عطف حضور زنان در عرصه های ورزشی به شمار می رفت ، این بانوی افتخار آفرین ورزش كشور این بار فراتر از لندن در اقدامی نادر همزمان سهمیه المپیك و پارالمپیك ریو را از آن خود كرده است .
بانوی كمانداری كه از آن به عنوان بهترین ورزشكار جهان و یكی از امیدهای اصلی كسب مدال برای كشورمان یاد می شود. حالا وظیفه سنگین پرچمداری كاروان اعزامی ایران به بازی های المپیك ریو را نیز به عهده دارد.

** چهار تیراندازی كه تیرشان به هدف خورد
نجمه خدمتی دومین مسافر زن ریو و نخستین مدال آور طلایی ایران در بازیهای 2014 در رشته تیراندازی است. بانوی طلایی كه نخستین تجربه خود را در رویداد المپیك دارد و به گفته خودش تلاش می كند تا مدال المپیك 2016 ریو را برای اولین بار كسب كند.
الهه احمدی سومین مسافر ریو وبرترین زن تیرانداز جهان كه در مسابقات تفنگ بادی جام جهانی آذربایجان سهمیه المپیك 2016را كسب و دومین تجربه رویداد المپیكی خود را پس از لندن این بار در برزیل تكرار می كند، وی اولین ورزشكار بانوی ایرانی بود كه به مرحله فینال تیراندازی المپیك 2012راه یافت و در جایگاه ششمی جهان قرار گرفت و قرار است از تجربه حضور قبلی خود در لندن برای كسب مدال خوشرنگ در این این دوره از بازی ها با عزمی راسخ تر پا به میدان بگذارد.
گلنوش سبقت الهی چهارمین مسافر برزیلی و سومین بانوی تیراندازكشورمان كه در تپانچه بادی 10 متر بانوان به ریو راه یافت و مه لقا جام بزرگ دیگر بانوی تیرانداز ایران و اولین ورزشكار ایرانی كه سهمیه المپیك لندن را گرفته بود به عنوان پنجمین مسافر ریو شناخته می شود.
از جام بزرگ بعنوان نخستین زن ایرانی كه در ماده تفنگ بادی از فاصله 10 متر، ایران را صاحب سهمیه كرد،یاد می كنند.
در واقع و تا به این جای كار كاروان تیراندازی ایران در بازی‌های المپیك ریو پنج سهمیه كسب كرده است كه از این تعداد چهار سهمیه متعلق به زنان بوده كه در نوع خود قابل تحسین است زیرا كاروان تیراندازی ایران كه در تاریخ حضورشان درالمپیك بین یك تا دو سهمیه از سوی زنان كسب كرده بوده ، برای اولین بار این رشته در بخش بانوان با كسب چهار سهمیه ریو از سوی زنان ركود بیشترین كسب سهمیه را تا به امروز به خود اختصاص داده است.
اگر نیم نگاهی به حضور این رشته ورزشی در المپیك ها بیندازیم ،پیش تر« لیدا فریمان» اولین بانوی تیرانداز المپیكی كشور و نخستین زن تاریخ ورزش ایران لقب گرفته بود كه پرچمداری كاروان ایران در المپیك 1996 آتلانتا را برعهده داشت و در رشته تفنگ 10 متر بادی توانست رنكینگ 47 را به دست بیاورد و« منیژه كاظمی» نیز با حضور در المپیك 2000سیدنی در رشته تپانچه 10 متر بادی توانست مسیر را برای حضور دیگر بانوان این رشته ورزشی در المپیك هموار كند ،طوری كه در دوره بعد،«نسیم حسن پور» در 10متر تپانچه بادی توانست در المپیك 2004 یونان با حریفان مسابقه دهد.
تا چند ماه دیگر 360 مدال طلا در المپیك 2016 ریو در حالی توزیع می‌شود كه از این تعداد 15 مدال به تیراندازی اختصاص دارد و این رشته از امیدهای ایران برای كسب مدال طلا به شمار می رود.
لیلا رجبی ملی پوش دو و میدانی ماده پرتاب وزنه كه در مسابقات دوومیدانی جام كازانف موفق به كسب سهمیه المپیك 2016 ریودوژانیرو برزیل شد، در زمره زنان ورزشكاری به شمار می رود كه توانست نخستین سهمیه بانوان ایران را به نام خود ثبت كند . رجبی كه از او به عنوان اولین زن دو و میدانی كار ایران كه پایش به المپیك باز می شود نام می برند.
ندا شهسواری (اولین دختر پینگ پنگ باز المپیكی ایران) و هفتمین مسافر ریو كه برای دومین دوره متوالی حضور در رقابت های المپیك را تجربه می كند پیش تر در بازی های 2012 برابر حریفی از نیجریه حذف شده بود.
كیمیای 17ساله تكواندوی ایران كه برای نخستین بار در وزن منهای 57 كیلوگرم رقابت های انتخابی المپیك جواز حضور به ریو را كسب كرد هشتمین بانوی راه یافته به ریو است.
چند روز پس از كسب هشتمین سهمیه از سوی كیمیا علیزاده، امروز ( یكشنبه) مهسا جاور ملی پوش قایقرانی روئینگ بانوان در رقابت های انتخابی جواز حضور در ریو را كسب كرد و با این اتفاق تعداد سهمیه های بانوان المپیكی را از عدد هشت در لندن به 9 افزایش داد و ركورد حضور زنان برای اولین بار در تاریخ ورزش كشورمان خبرساز شد ضمن اینكه هنوز امید برای كسب سهمیه های بیشتر در ریو برای بانوان ایرانی وجود دارد.
البته زنان افتخارآفرین ورزش ایران پس از 'انقلاب اسلامی' صرف به حضور در المپیك بسنده نمی كنند در این میان نام آورانی چون «نجمه آبتین» كماندار ایرانی كه پیش از این موفق به كسب سهمیه المپیك پكن شده بود ، نخستین زن تیرانداز ریكرو ایران هم بود كه تاكنون به المپیك راه یافته است.
«نیلوفر اردلان» بازیكن فوتبال زنان ایران و 'خانم گل' دو دوره اول بازی‌های همبستگی كشورهای اسلامی و كاپیتان تیم‌ملی فوتسال زنان ایران ،«فرزانه توسلی » دروازه‌بان تیم ملی فوتسال بانوان ایران،«آتوسا پوركاشیان» استادبزرگ زنان قهرمان زیر 12 سال دختران جهان در سال 2000میلادی، «سارا خادم الشریعه» نایب قهرمان شطرنج زنان برتر جهان2016، «سپیده توكلی» ركورد دار ایران در رشته پرش ارتفاع ،«هما حسینی» پرچم‌دار كاروان ورزشی ایران در المپیك پكن ،« سارا خوش‌جمال فكری» نخستین تكواندوكار زن ایرانی راه یافته به المپیك تابستانی پكن ،
«فیروزه دهقان» نخستین زن منتخب ایرانی در تاریخ فوتبال ایران به عنوان مدرس فوتسال فیفا و ناظر فوتبال فدراسیون فوتبال آسیا در بخش زنان،«یاسمین سعادت» اولین زن محجبه تنیس‌باز ایرانی راه یافته به مسابقات بین‌المللی ،«لاله صدیق »شوماخر ایرانی ،«مریم طوسی» ركورددار دوهای 100 متر، 200 متر و 400 متر زنان ایران و اولین بانوی طلای دو میدانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ،«فرشته كریمی» ملی پوش فوتسالیست در جمع 10 بازیكن برتر جهان و دیگر بانوان ورزشكار ایرانی عملكرد و پیشینه ورزشی زنان در این سی و شش سال را نشان می دهند كه روند رو به رشد زنان در عرصه ورزش در سراشیبی تند بالا قرار گرفته است و اتفاق زیبایی در ورزش بانوان ایرانی در حال رخ دادن است.
از گلی سفیدزاده
ورزشی**9250** 1701

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ركورد المپیكی برای گیگز