علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کامیون غول‌پیکر یک رصدخانه را ببینید/وسیله حمل و نقل خاص برای آنتن‌های ۱۰۰ تنی


دانش > نجوم - آرایه میلیمتری بزرگ آتاکاما معروف به آلما یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که از سال ۹۱ مشغول به کار است. این کامیون غول‌پیکر اما وسیله حمل و نقل خاصی است که برای این پروژه به صورت سفارشی ساخته شده است.

این کامیون با ۲۰ متر طول، ۱۰ متر پهنا، ۶ متر بلندی و ۲۸ چرخ، یکی از دو وسیله ی نقلیه‌ای است که به صورت سفارشی ساخته شده و   برای جابجایی ۶۶ آنتنِ آرایه بزرگ میلیمتری آتاکاما (آلما، ALMA) به کار می روند. آرایه ی آلما از جایگاه خود در ۵۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا، در بیابان بلند آتاکامای شیلی، با فراهم آوردن دیدگاهی بی‌مانند به اخترشناسان اجازه می دهد تا شیوه  پیدایش ستارگان را با جزییاتی بی‌سابقه بررسی کنند.

این کامیون ها  هر یک از آنتن ها را در جاده ای ۲۸ کیلومتری از منطقه ی ساخت آنها در ۳۰۰۰ متری بالای سطح دریا، به جایگاه اصلی تلسکوپ، یعنی حدود ۲۰۰۰ متر بالاتر جابجا می کنند. از آنجایی که آرایه  آلما برای هر یک از حالت های رصدی نیاز به پیکربندی و آرایش متفاوتی از آنتن هایش دارد، این کامیون ها برای چینش دوباره ی آنتن ها در پیکربندی های گوناگون نیز به کار می روند.

هر یک از این آنتن ها بیش از ۱۰۰ تن وزن دارد. خود این کامیون ها نیز بدون بار، هر کدام وزنی برابر با۱۳۰تن دارند. برای کشیدن چنین وزنی، کامیون‌ها هر یک به دو موتور دیزل با توان ۷۰۰ اسب بخار و دو مخزن سوخت ۱۵۰۰ لیتری مجهز شده اند. حداکثر سرعت آنها بدون بار۲۰ کیلومتر بر ساعت، و با بار، ۱۲ کیلومتر بر ساعت است.

۵۴۵۴


ویدیو مرتبط :
فناوری هوشمند مدرن گاو و خوک حمل و نقل مگا ماشین حمل بار کامیون بار زیاد