آیا زعفران در مزارع زنجان قابل کشت است؟


یک دانشجوی دکتری در دانشگاه زنجان گفت: خاک بسیاری از مناطق استان زنجان ظرفیت مطلوبی برای تولید زعفران دارد.

«فاطمه حیدری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: محدودیت منابع آبی در همه مناطق کشور از جمله استان زنجان عامل محدودکننده‌ای در کشت محصولات پرآب و محرکی برای کاشت زعفران توسط کشاورزان زنجانی است. این در حالی است که انجام طرح کاشت زعفران در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه زنجان عملکرد قابل قبولی را نشان می‌دهد و زعفران‌کاران این منطقه می‌توانند از صرفه اقتصادی خوبی در خصوص کشت آن برخوردار شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه زعفران سازگاری خوبی با خاک استان زنجان دارد و در طول سال زراعی فقط به سه بار آبیاری(دو بار در فصل پاییز و یک بار در اردیبهشت‌ماه) نیاز دارد. از این‌رو در مناطقی که از خشکسالی رنج می‌برند محصول بسیار باارزشی بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پرآب، خسارت‌زا و بدون صرفه اقتصادی باشد.

حیدری با تأکید بر این‌که تصور عموم برای کاشت صرف زعفران در مناطق شرقی کشور اشتباه است، افزود: کشاورزان زنجانی می‌توانند با یک‌بار کاشت پیاز زعفران، تا هفت سال به طور پیاپی آن را برداشت کنند و این در حالی است که پیاز زعفران هر سال بیشتر از سال گذشته محصول قابل برداشت تولید می‌کند. از این‌رو کشاورزان با صرفه اقتصادی مطلوبی مواجه شده و می‌توانند هر کیلو زعفران را(با احتساب قیمت بازار فعلی) 66 میلیارد ریال به فروش برسانند.

این دانشجوی دکترا در دانشگاه زنجان تصریح کرد: هم‌اکنون علاوه‌بر تست کاشت، ارزیابی نتایج حاصل از تیمار محلول‌پاشی در عملکرد کلاله و گل، هم‌چنین درصد افزایش تولید پیاز مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه نتایج مطلوبی را نشان می‌دهد. در واقع افزایش تولید پیاز نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، چون کشاورز در سال هفتم می‌تواند علاوه‌بر برداشت کلاله، پیازهای حاصل را نیز به فروش برساند.

حیدری با اشاره به این‌که در بازار امروز هر کیلو پیاز 50 هزار ریال است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه زعفران محصولی است که در پایان سال هفتم، به جای هر پیاز کاشته شده دو تا سه پیاز به کشاورز تحویل می‌دهد. با این حال باید تأثیر محلول‌های جیبرلیک اسید و سالیسلیک اسید(محرک رشد)، هم‌چنین پاکلوبوترازول و سایکوسل(کندکننده رشد) مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آماده سازی مزارع زعفران در گناباد